Na Slovensku vstúpila do platnosti rozsiahla novelizácia zákona zameraná na výraznú ochranu práv spotrebiteľov a zabezpečenie vyššej transparentnosti trhu. Nové pravidlá, ktoré začali platiť od apríla minulého roka, sú reakciou na rastúce problémy s nekalými praktikami obchodníkov, predovšetkým v rýchlo expandujúcom sektore elektronického obchodu a pri nevyžiadaných predajných akciách či prezentáciách produktov. Medzi najviac viditeľné zmeny patrí rozšírenie lehoty na vrátenie tovaru či povinnosť obchodníkov transparentne komunikovať pravdivé údaje o produktoch a cenách.
Dlhšia lehota na vrátenie tovarov a férovejšie zľavy
Jednou z kľúčových noviniek v spotrebiteľskom práve je predĺženie lehoty na odstúpenie od zmluvy z pôvodných 14 na až 30 dní. Toto opatrenie sa týka predovšetkým spotrebiteľov, ktorí nakúpia produkty počas nevyžiadaných domácich návštev alebo špeciálnych predvádzacích podujatí. Doterajšia kratšia lehota bývala často kritizovaná ako nedostatočná, pretože zákazníkom nedávala dosť času na premyslenie si kúpy a objektívne posúdenie podmienok transakcie. Teraz má spotrebiteľ výrazne viac priestoru, aby si rozmyslel, či nákup bol skutočne výhodný a či zakúpený produkt naozaj spĺňa jeho predstavy a potreby.
Zaviedli sa tiež pravidlá namierené proti zavádzajúcemu správaniu obchodníkov pri akciách a zľavách. Predajcovia po novom nesmú umelo navyšovať pôvodnú cenu produktu tesne pred začatím zľavovej akcie, aby vytvorili falošný dojem výrazných zlacnení. Podľa nových pravidiel musia byť všetky propagované zľavy autentické a založené na skutočnej predchádzajúcej cene. Toto opatrenie má výrazne pomôcť obnoviť dôveru zákazníkov a zabezpečiť férovejšiu konkurenciu medzi obchodnými subjektmi.
Koniec klamlivým hodnoteniam a koniec dvojitej kvality výrobkov
Nová legislatíva sa zameriava aj na problémy typické pre online nákupy. Odteraz sú prísne zakázané napríklad falošné zákaznícke recenzie alebo umelo vytvorené používateľské hodnotenia produktov, ktoré často nepravdivo ovplyvňovali spotrebiteľské rozhodovanie. Obchodníci sú tak povinní zabezpečiť autenticitu všetkých publikovaných hodnotení a recenzií.

K ďalším významným opatreniam patrí opatrenie proti takzvanej dvojitej kvalite výrobkov. Predajcovia už nebudú môcť rovnaké výrobky ponúkať na rôznych trhoch pod rovnakým názvom, ak majú rozdielne obsahové zloženie či kvalitu. Táto praktika spôsobovala nepokoj medzi spotrebiteľmi a narúšala dôveru v značky. Po novom platí jednotný štandard kvality pre všetky trhy, kde daný výrobok predávajú pod rovnakým názvom.
Druhá šanca pre obchodníkov a menej administratívnych povinností
Zákon však zaviedol aj určitú flexibilitu pre predajcov, ktorí by sa inak mohli stať terčom vysokej pokuty. Ide o nový mechanizmus tzv. „druhej šance“. Obchodníci majú možnosť dobrovoľne napraviť pochybenia či zavádzajúce praktiky, čo im dáva príležitosť vyhnúť sa vážnym finančným sankciám. Stačí im včas prestať s protiprávnym správaním a prípadne ponúknuť zákazníkom primeranú kompenzáciu. Tento krok vytvára predpoklady na rýchlejšie riešenie sporov a povedie k efektívnejšej náprave bez zbytočnej byrokratickej záťaže.
Zjednodušovanie administratívnych procesov pokračuje ďalej aj tým, že bol napríklad zrušený doterajší povinný oznam o každom dočasnom zatvorení prevádzkarne. Predajcovia tak budú môcť viac času venovať priamo svojim zákazníkom a skvalitňovaniu poskytovaných služieb, a menej vypĺňaniu byrokratických tlačív.
Celkový vplyv nových pravidiel je zrejme veľmi pozitívny. Legislatívne úpravy nielenže významne posilňujú ochranu spotrebiteľov na Slovensku, ale prinášajú aj zdravšiu súťaž medzi obchodníkmi na trhu. Zvýšenie transparentnosti, presadzovanie autentických propagácií a odstraňovanie zavádzajúcich praktík následne podporí dôveru ľudí v domáce značky aj online obchody. To všetko môže v strednodobom horizonte priniesť vyššiu kvalitu ponúkaných výrobkov a služieb, ako aj pozitívny rast celkového spotrebiteľského prostredia na Slovensku.