Nedávno sme vás informovali, že platforma WhatsApp zavádza reklamy, ktorej sa používatelia len tak ľahko nevyhnú. Pôvodná informácia platí, avšak obyvatelia Európskej únie a teda aj Slováci, vychádzajú z celej situácie ako víťazi.
Zatiaľ čo iné krajiny sveta si musia na reklamy zvykať už teraz, k nám prídu o čosi neskôr. Ako informoval portál Neowin, obyvatelia EÚ reklamy v aplikácii neuvidia skôr ako v roku 2026.
WhatsApp odkladá reklamy v EÚ
Najnovšia správa z portálu Politico potvrdzuje, že spoločnosť Meta, ktorá vlastní komunikačnú aplikáciu WhatsApp, zavedie reklamy v EÚ v oneskorenom termíne. Spoločnosť už informovala írsky regulačný orgán pre ochranu súkromia. Reklamný model v EÚ zatiaľ nezavedie, hoci v iných krajinách sa tak stane v najbližších týždňoch až mesiacoch.
Meta nie je voči EÚ benevolentnejšia, tento krok musela urobiť musela urobiť kvôli európskym regulačným orgánom. Tie budú skúmať plán zavedenia reklám, ktorý zahŕňa použitie preferencií reklám z prepojených účtov na Facebooku a Instagrame. Meta chce prepojením účtov lepšie cieliť reklamy na jednotlivých používateľov.
Európania z niektorých rozhodnutí ťažia
Portál Neowin pripomenul, že používatelia EÚ z niektorých opatrení ťažia. Spomenul napríklad možnosť sťahovať aplikácie z iných zdrojov v rámci operačného systému iOS 17.4 (a novšieho) pre iPhony. Hoci sa Apple tomuto kroku bránil, napokon sa musel EÚ podriadiť. Toto používateľom otvorilo brány k novým možnostiam, pretože sa nemusia spoliehať len oficiálny obchod s aplikáciami – App Store.
Podobný prípad sa odohral aj so spoločnosťou Microsoft, ktorá sa zas musela vzdať nasadzovania webového prehliadača Edge do počítačov európskych používateľov. Všetko sa to udialo vďaka zákonu o digitálnych trhoch.
Technologickí giganti nie sú nadšení
Legislatíva EÚ vyvíja tlak na veľké technologické spoločnosti. Jej cieľom je „spravodlivejšie“ fungovanie, čo viedlo k viacerým zmenám, ktoré sa dotkli len obyvateľov EÚ.
Technologickí giganti ale z týchto rozhodnutí nie sú nadšení. Príkladom je Apple, ktorý vydal Austrálii varovanie a krajinu upozornil, aby nenasledovala príklad z Európy. Apple argumentoval tým, že tieto kroky by mohli vytvoriť veľké riziko v oblasti bezpečnosti a súkromia. Apple hovorí, že jeho kontrola nad ekosystémom chráni používateľov. Akýkoľvek zásah alebo pokus o prelomenie je nebezpečný.
A čo WhatsApp?
Írska komisia pre ochranu údajov sa v blízkej dobe stretne s predstaviteľmi platformy WhatsApp. Dôvodom je prediskutovanie plánovaného zavedenia reklám do aplikácie. Podľa komisára Desa Hogana plánujú diskutovať o reklamnom modeli aj s ostatnými európskymi orgánmi pre ochranu údajov, aby zhromaždili všetky možné obavy.
Komisár Dale Sunderland poznamenal, že rokovania so spoločnosťou sú stále v začiatkoch. Preto je podľa jeho slov príliš skoro na to, aby sa dalo určiť, aké konkrétne problémy by mohli existovať v súvislosti s reklamnými plánmi spoločnosti Meta. Európania a teda aj Slováci môžu zatiaľ naďalej používať WhatsApp bez reklám. Reklamy sa tu neobjavia skôr ako v priebehu roka 2026.