Počas každého ročného obdobia striehnu na automobily iné nástrahy. Inak tomu nie je ani v lete a obzvlášť pri vysokých teplotách. Odborníci na motorizmus preto spísali osem najčastejších problémov, ktoré autu počas horúčav hrozia.
Teploty na 35 stupňov Celzia majú vplyv na chladiaci systém vozidla, pneumatiky a dokonca ovplyvňujú aj lak auta. Portál Autoviny.sk uvádza, že počas lety môže nečakane auto zlyhať, avšak existuje niekoľko spôsobov ako sa tejto nepríjemnosti vyhnúť.
Za prehrievaním motora môžu byť horúčavy
Stúpajúca para spod kapoty auta signalizuje, že motor sa prehrial. Príčinou môže byť nízka hladina chladiacej kvapaliny, porucha termostatu, netesné potrubie, zlyhávajúce čerpadlo alebo zanesený chladič.
Aj preto by ste počas leta a obzvlášť pred dlhou cestou na dovolenku mali skontrolovať, či je všetko v poriadku. Hladinu kvapaliny je nutné pravidelne dopĺňať a chladič zas čistiť. Odborníci na motorizmus odporúčajú mať po ruke destilovanú vodu alebo rezervné nemrznúce médium.

Problémy so štartovaním
Teplo má vplav aj na autobatériu a počas horúčav sa zvyšuje odparovanie elektrolytu. Toto potom môže viesť k rýchlejšiemu vybíjaniu. V extrémnych podmienkach sa k tomu môže pridať aj znížený výkon alternátora.
Riešením je pravidelne kontrolovať stav nabitia batérie a svoriek. Ak máte starú batériu, zvážte jej výmenu za novú.
Riziko prasknutia pneumatík
Horúčavy neprospievajú ani pneumatikám. Kombinácia rozpáleného asfaltu a vysokého tlaku v gumách môže spôsobiť ich prasknutie. To hrozí aj vtedy, ak máte pneumatiky nadmieru opotrebované. V prípade, že vám pneumatika praskne pri jazde na diaľnici, ohrozíte tým seba aj ostatných účastníkov cestnej premávky.
Počas letných mesiacov sa odporúča aspoň raz za mesiac skontrolovať tlak v gumách a hĺbku dezénu. Tlak treba merať vždy na studených pneumatikách a viac sa o tejto téme dozviete v samostatnom článku.
Nezabúdajte na klimatizáciu
Klimatizácia je počas leta prvou záchranou pre posádku. A hoci vám spríjemní jazdu autom, pretože teplota v interiéri klesne, aj ona si zaslúži patričnú starostlivosť. Klimatizácia má totižto svoje limity a môže hroziť prehrievanie jej kompresora alebo únik chladiva. Problémom je tiež zanesený filter pevných častíc.
Aby ste sa týmto nepríjemnostiam vyhli, každý rok si nechajte klimatizáciu vyčistiť. Doplňte chladivo a vymeňte kabínový filter. Odporúča sa tiež vyvetrať interiér automobilu ešte predtým, než zapnete klimatizáciu.
Problémy s prevodovkou
Vysoké teploty môžu ovplyvniť aj olej v prevodovke. Pri prehrievaní tento olej stráca viskozitu a komponenty nie sú správne mazané. Toto môže viesť k poruchám prevodovky, ktorým sa chcete isto vyhnúť.
Dodržiavajte preto interval výmeny kvapaliny v prevodovke a obzvlášť to platí pri starších autách. Všímajte si úniky alebo netesnosti na prevodovke, ktoré môžu signalizovať, že je čas na jej výmenu.

Horúčavy ovplyvňujú aj elektroniku
Moderné autá majú rôzne snímače, moduly, riadiace jednotky a ďalšie elektronické komponenty. A ani im teplo nerobí najlepšie. Portál Autoviny.sk uvádza, že výkyvy teplôt môžu viesť k poruche elektronického systému, respektíve k výpadku niektorých funkcií.
Automobil by ste nemali parkovať na priamom slnku, interiér bude nepríjemne rozpálený, no nielen to. Ak vám na palubnej doske zasvieti výstražná kontrolka, môže ísť o prehriate alebo zlyhanie senzora. Kontrolku preto neignorujete a problém sa snažte vyriešiť.
Poškodený lak auta
UV žiarenie škodí ľuďom, ale podobne aj autám. Príliš dlhé a časté vystavovanie UV žiareniu môže poškodiť lak karosérie, ale aj plasty v interiéri vozidla. Lak napríklad vybledne a guma alebo plast prasknú.
V rámci preventívnych opatrení je ideálne parkovať v garáži. Ak túto možnosť nemáte, auto zaparkujete v tieni, prípadne použite ochranné fólie. Motoristi tiež odporúčajú pravidelne voskovať karosériu. Interiér vozidla môžete pred slnečnými lúčmi ochrániť napríklad textilnou clonou.
Pozor na požiar
Počas leta je zvýšené riziko požiaru a to hlavne kvôli potenciálnemu prehriatiu motora alebo úniku paliva. Pozor si treba dať aj pri nadmernom množstve horľavých materiálov v motore. Pri extrémnych horúčavách to môže vyústiť do požiaru. Riziko predstavuje aj prehustená palivová nádrž.
Odporúča sa preto netankovať až po okraj a nepoužívať podozrivé alebo neoverené prísady do paliva. Aspoň raz ročne si nechajte skontrolovať palivový systém v aute. Ideálne v certifikovanom autoservise.