Teplo má vplyv na tlak v pneumatikách, a preto by ste počas leta tento fakt nemali podceňovali. Ak vonkajšie teploty vystúpia nad 30 stupňov Celzia, pneumatikám treba venovať zvýšenú pozornosť. V opačnom prípade sa vaša jazda môže skončiť dopravnou nehodou.
Ako uvádza motoristický portál Autoviny.sk, mnohí vodiči zabúdajú na tlak v pneumatikách, avšak ten je v horúčavách zradný. Gumy sú počas jazdy v neustálom kontakte s asfaltom, ktorý je počas leta mimoriadne horúci. Správny tlak v gumách ale ovplyvňuje bezpečnosť na cestách. Tiež má vplyv na životnosť pneumatík a spotrebu vášho vozidla.
Pneumatiky počas leta
Vysoká teplota má na tlak v gumách zásadný vplyv. Podobne ako sa vonku ohrieva vzduch, tak sa ohrieva aj vzduch v pneumatikách. Odborníci tvrdia, že zmena teploty o 10 až 12 stupňov Celzia môže znamenať rozdiel 0,1 baru.
Na prvý pohľad ide o nízke číslo, ktoré sa dá ľahko prehliadnuť. Vo svete pneumatík a automobilizmus by však mala byť na prvom mieste bezpečnosť. Podľa portálu Autoviny.sk sa tlak v pneumatikách môže počas horúcich letných dní zvýšiť aj bez pričinenia motoristu.

Čo hrozí, ak majú nesprávny tlak?
Ak vodič pneumatiky prehustil, napríklad o dve desatiny baru, môže skončiť s gumami, ktoré budú tvrdé ako kameň. Takéto gumy potom predstavujú zvýšené riziko prasknutia, prípadne sa rýchlejšie opotrebujú. Vodič má navyše počas jazdy znížený komfort.
Odborníci na motorizmus zároveň dodávajú, že nie je nutné vypustiť z nich vzduch. Vždy je dobré dodržiavať tlak, ktorý odporúča výrobca. Hodnotu môžete nájsť na vnútornej strane dverí vodiča, pri palivovej nádrži alebo v návode na obsluhu vášho vozidla.
Tlak v tomto prípade neupravujte
Tlak, ktorý sa uvádza v manuáli, je však určený pre studené pneumatiky. No a gumy po dlhej jazde v horúcich dňoch budú mať zákonite iný tlak. Mali by ste sa preto vyhnúť meraniu tlaku po jazde. Vo väčšine prípadov tlakomer nameria vyššiu hodnotu. V tomto prípade sa tlak neodporúča regulovať, pretože neskôr by ste jazdili s podhustenými gumami, čo rovnako predstavuje riziko na cestách.
Kedy treba tlak upraviť?
Tlak v pneumatikách treba upraviť vtedy, keď zmeníte záťaž automobilu. Naložené auto potrebuje vyšší tlak, aby gumy „uniesli“ zvýšenú hmotnostnú záťaž. Odborníci tvrdia, že zvýšenie tlaku o maximálne 0,2 baru sa hodí aj pri dlhých jazdách po diaľnici. Mierne môžete upraviť tlak aj vtedy, keď cestujete na hory. Zmena nadmorskej výšky rovnako mení tlak, hoci efekt je minimálny.
Odborníci hovoria, že tlak v pneumatikách by ste mali kontrolovať aspoň raz mesačne. Počas leta to môže byť aj častejšie. Platí však, že meranie treba vykonať vždy na studených gumách. Teda nie bezprostredne po jazde.
Hrozí explózia pneumatík?
Počas leta hrozí aj explózia pneumatík, ale len v prípade, ak sú pneumatiky dlhodobo zanedbávané, prípade výraznejšie opotrebované. Kombinácia starých pneumatík, prehustenia a dlhej jazdy v horúcich dňoch po diaľnici je pre explóziu ako stvorená.
Prasknutie pneumatiky pri vysokej rýchlosti je veľkým bezpečnostným rizikom pre vodiča aj pre jeho okolie. Ak ale nemáte príliš staré alebo opotrebované gumy, pravidelne v nich kontrolujete tlak a nejazdíte s extrémne naloženým vozidlom, tejto situácii by ste sa mali vyhnúť.