Letné mesiace prinášajú do dopravy nielen vysoké teploty, ale aj zvýšený počet vodičov, ktorí sadnú za volant v nevhodnej obuvi. Žabky, sandále či dokonca bosé nohy sa môžu zdať na prvý pohľad pohodlné a praktické. Odborníci však upozorňujú, že takéto obutie výrazne znižuje bezpečnosť jazdy. V niektorých európskych štátoch môžu vodiči za jazdu v neprimeranej obuvi dostať aj vysoké pokuty.
Slovenská legislatíva, podobne ako v susednej Českej republike, nešpecifikuje presný druh obuvi, ktorý môžu vodiči používať za volantom. Zákon však jasne stanovuje, že vodič musí mať vozidlo neustále pod kontrolou, čo znamená, že obutie nesmie brániť bezpečnému ovládaniu auta. V prípade nehody môže byť nevhodná obuv príčinou problémov s vyplácaním poistného plnenia, aj keď vodič nie je vinníkom incidentu.
Pokuty za žabky a sandále sú v Európe čoraz častejšie
Hoci na Slovensku a v Česku chýba jasná špecifikácia zakázanej obuvi za volantom, v niektorých európskych krajinách sú predpisy striktnejšie. Typickým príkladom je Španielsko, obľúbená dovolenková destinácia Slovákov, kde vodičom v otvorených sandáloch alebo žabkách hrozí pokuta až 200 eur.
Podobne prísne pravidlá platia aj v Nemecku, ktoré tiež patrí medzi časté ciele slovenských vodičov. Za jazdu v žabkách, sandáloch alebo naboso môže vodič dostať pokutu 30 eur. Nemecké úrady sa navyše zameriavajú aj na prípadné spoluzavinenie nehôd z dôvodu nevhodnej obuvi, čo môže následne ovplyvniť aj výšku poistného plnenia.
Menej konkrétne pravidlá platia napríklad v Rakúsku, Maďarsku či Taliansku. Aj v týchto krajinách však polícia môže pokutovať vodiča, ak obuv podľa ich názoru znemožňuje bezpečné riadenie vozidla.
Prečo je nevhodná obuv za volantom riziková?
Experti na dopravnú bezpečnosť jasne upozorňujú, že sandále, žabky, topánky na vysokom opätku či voľné obutie môžu výrazne skomplikovať ovládanie auta. Obuv bez pevného upevnenia môže ľahko skĺznuť z nohy, zaseknúť sa pod pedálmi alebo spôsobiť, že vodič nebude schopný dostatočne rýchlo reagovať na krízovú situáciu.
Za veľmi nebezpečné sa považujú aj módne topánky na vysokých a hrubých podrážkach. Tie výrazne znižujú citlivosť ovládania pedálov, čo môže viesť k nehodám. Jazda naboso sa zasa považuje za rizikovú v prípade nehody, pretože chodidlo nemá žiadnu ochranu, čím sa zvyšuje riziko zranenia.
Poisťovne v celej Európe čoraz častejšie skúmajú okolnosti dopravných nehôd vrátane obuvi vodiča. Ak polícia do zápisu uvedie, že vodič mal nevhodné obutie, môže to ovplyvniť výšku poistného plnenia. Poisťovne môžu dokonca uplatniť spoluúčasť, čím sa konečná suma odškodnenia výrazne zníži.
Ako sa obliecť a obuť za volant bezpečne?
Bezpečnostní experti radia vodičom, aby si do auta vždy vzali vhodné obutie. Ideálne sú uzavreté topánky s pevnou podrážkou, ktorá umožňuje spoľahlivé ovládanie pedálov. Vhodnou alternatívou môže byť aj jednoduché riešenie – mať v aute pripravenú obuv špeciálne na jazdu.
V praxi je to veľmi jednoduché. Po príchode do auta sa vodič prezuje do bezpečnej obuvi, ktorú má pripravenú v kufri alebo v úložnom priestore. Po skončení jazdy si môže naspäť obuť sandále alebo inú obľúbenú letnú obuv.
Táto praktická rada platí nielen počas leta, ale aj v zime. Zimná obuv často disponuje príliš hrubými podrážkami alebo býva po daždi a snehu mokrá, čo rovnako negatívne vplýva na bezpečnosť riadenia. Náhradná obuv v aute tak predstavuje univerzálne riešenie, ako sa za volantom vyhnúť zbytočným problémom.
S blížiacou sa dovolenkovou sezónou by vodiči nemali zabúdať na to, že za volant patria nielen dobré reflexy a pozornosť, ale aj správne zvolená obuv. Práve vhodné obutie môže byť v krízových situáciách rozhodujúcim faktorom, ktorý zaručí bezpečnú jazdu a bezproblémové riešenie prípadných poistných udalostí.