TECHBYTE.skTECHBYTE.skTECHBYTE.sk
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Čítaš: Prichádza VEĽKÁ zmena: Tisíce ľudí POVINNE pošlú späť do autoškoly. EÚ chce TVRDŠIE pravidlá
Zdieľať
TECHBYTE.skTECHBYTE.sk
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Hľadať
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Sleduj TECHBYTE
© 2024 BYTE Media s.r.o. Všetky práva vyhradené.

Prichádza VEĽKÁ zmena: Tisíce ľudí POVINNE pošlú späť do autoškoly. EÚ chce TVRDŠIE pravidlá

Európska únia zvažuje zavedenie prísnejších pravidiel pre vodičov nad 70 rokov, ktorí by museli absolvovať pravidelné teoretické aj praktické skúšky.

24. júna 2025 10:49
Lukáš Zachar
24. júna 2025
Zdieľať
5 min
Zdieľať

V Európskej únii sa aktuálne intenzívne diskutuje o zavedení výrazne prísnejších pravidiel pre vodičov nad 70 rokov. Európsky parlament predstavil nový legislatívny návrh, ktorého cieľom je posilniť bezpečnosť na cestách najmä kvôli trendu starnúcej populácie a zvyšujúcim sa nárokom na fyzické a psychické schopnosti vodičov. Hoci seniori v súčasnosti absolvujú pravidelné zdravotné kontroly, EÚ teraz plánuje zaviesť aj povinnosť vykonávať pravidelné skúšky teoretických vedomostí a testovanie praktických schopností jazdy podobným spôsobom, ako to poznáme zo skúšok v autoškole.

Dôvodom nových pravidiel je snaha o zvýšenie bezpečnosti

Nové opatrenia navrhované Európskym parlamentom súvisia s výsledkami prieskumov dopravnej bezpečnosti naprieč európskymi krajinami. Napriek tomu, že starší ľudia zvyčajne jazdia opatrnejšie ako mladší vodiči, odborníci poukazujú na všeobecne pomalšie reflexy, zhoršený reakčný čas a zdravotné komplikácie, ktoré sa môžu negatívne prejaviť v krízových situáciách počas jazdy. Tieto obavy motivujú vznik návrhov, podľa ktorých by vodiči nad 70 rokov museli opakovane absolvovať teoretické testy dopravných predpisov a praktické jazdy priamo v cestnej premávke.

Podľa aktuálnych údajov, ktoré zverejnilo slovenské Ministerstvo vnútra, majú síce seniori vo vekovej kategórii nad 70 rokov na svedomí nižší percentuálny podiel nehôd, no aj napriek tomu sú tieto kroky vnímané ako preventívne. Vlani starší vodiči spôsobili približne 590 dopravných nehôd, čo zodpovedá asi 5 % všetkých havárií na Slovensku. Mladí ľudia v kategórii od 18 do 20 rokov boli zodpovední za 611 nehôd. Čísla teda ukazujú, že hoci seniori nie sú hlavnými vinníkmi, potenciálne riziko zhoršeného vnímania a reflexov vo vyššom veku predstavuje legitímne zdôvodnenie pripravovaných legislatívnych opatrení Európskej únie.

Zdroj: Depositphotos

Slovensko zatiaľ neoznámilo svoj oficiálny postoj

Na Slovensku v súčasnosti platí len povinnosť získania zdravotného potvrdenia o spôsobilosti viesť motorové vozidlo pre vodičov, ktorí majú nad 65 rokov. Nová európska legislatíva by pre Slovensko predstavovala povinnosť túto právnu úpravu zásadne rozšíriť a implementovať nové pravidlá povinných testov po dovŕšení 70 rokov.

Kritici nových opatrení však argumentujú, že aj mladšie vekové kategórie, najmä neskúsení vodiči, predstavujú štatisticky väčšie riziko nehôd, preto by sa mali opatrenia viac sústrediť práve na tieto skupiny účastníkov cestnej premávky. Navyše upozorňujú na to, že finančné a administratívne náklady pravidelných teoretických aj praktických skúšok pre seniorov môžu byť neprimerané.

Niektoré členské štáty EÚ, predovšetkým Nemecko, sú voči takémuto prístupu pomerne skeptické a presadzujú názor, že opatrenia týkajúce sa prevencie a priebežného vzdelávania vodičov, bez ohľadu na vek, by mali byť efektívnejšie. Tieto krajiny poukazujú na už existujúce zdravotné prehliadky a pravidelné overovanie kompetencií vodičov.

Európsky parlament zatiaľ neuzavrel konečné rokovania s členskými štátmi, a tak nie je jasné, kedy a či vôbec tieto pravidlá vstúpia do platnosti. Určitá forma prísnejšej regulácie na úrovni Európskej únie však ostáva veľmi pravdepodobná. Slovensko by tak muselo tento budúci predpis zaradiť do svojej národnej legislatívy, buď s povinnými ročnými alebo dvojročnými skúškami pre seniorov, alebo minimálne s pravidelnými testami praktických jazdných schopností a znalostí predpisov.

Senior za volantom
Zdroj: Depositphotos

Zvyšovanie priemerného veku vodičov je realitou celej Európy

Demografický vývoj v Európe jasne naznačuje rastúci priemerný vek vodičov, čo prinútilo európske inštitúcie reagovať aj legislatívne. Aj keď štatisticky seniori nie sú najrizikovejšou skupinou na cestách, ich potenciálne znížená schopnosť pohotovo reagovať budí legitímnu bezpečnostnú obavu. Sprísnenie pravidiel je preto logickou súčasťou opatrení, ktoré smerujú k zvyšovaniu kvality dopravy a bezpečnosti všetkých vodičov.

Neprehliadnite

Ruský plyn, návrh garancií
Vráti sa ruský PLYN do Európy? Potvrdili prísny VERDIKT, týka sa úplne všetkých
Peniaze, ceny, štát, zdražovanie, príspevok, povinnosti, úspory, ušetriť, štipendium, inflácia, DPH, bankrot
Slováci MUSIA vo veľkom chystať peňaženky. Potvrdili niečo, čo sa týka úplne všetkých
Dôchodok, príspevok, štát, trinásty dôchodok, dôchodky, dôchodkový systém
V hre je MIMORIADNE zvýšenie penzie. Vláda tak môže urobiť po splnení TEJTO podmienky

Podľa navrhnutej smernice by digitálny systém evidoval pravidelné obnovovanie vodičského oprávnenia prostredníctvom testov a praktických jázd v autoškolách. Takáto zmena by priniesla nielen vyššiu administratívnu záťaž, ale aj možné zvýšenie dopytu po službách autoškôl.

Európsky parlament bude v blízkom období spolupracovať na presnej formulácii návrhov s národnými expertami a ministerstvami dopravy po celej EÚ. Slovensko, rovnako ako ostatné členské štáty, bude mať príležitosť vyjadriť svoje pripomienky a návrhy úprav, ktoré by mohli tieto nové normy reflektovať alebo zmierniť, no v prípade schválenia smernice budú nové normy pre všetky štáty záväzné.

Zdieľaj tento článok
Facebook Kopírovať odkaz Vytlačiť
Predchádzajúci článok Európska automobilka, európske automobilky AKTUÁLNE: EÚ potvrdila novú DAŇ pre palivá. Viac zaplatíte za benzín aj naftu (+ čísla)
Ďalší článok Peniaze, bankovky, euro Motoristi, POZOR: Spustili posielanie 1 200 € pokút za niečo, o čom nikto nevedel (čo robiť, keď vám príde)

Najčítanejšie

tv, televízia, ovládač, sledovanie, diváci, televízne stanice, Skylink, Sweet TV
Nová televízna dohoda na Slovensku: UŽ ODDNES majú Slováci k dispozícii tieto TV stanice
12. augusta 2025
mimoriadne, EÚ
Európa posiela TVRDÚ ranu: To, čo sa v EÚ bude diať teraz, si pamätajú len prastarí rodičia
13. augusta 2025
Slovensko, peniaze, Slováci, invetstovanie, minimálna mzda, inflácia
Práve POTVRDILI, že Slováci platia a budú platiť VIAC. Nikde inde nie je tak zle
12. augusta 2025
Rýchlostný radar
Za MINÚTU navyše pokuta 20 €: Spustili nové kamery, sú MIMORIADNE prísne
13. augusta 2025

Najnovšie články

  • DPH v roku 2026: Fico oznámil, čo nás čaká a neminie
  • Kto nikdy nepracoval, nedostane dôchodok: Štát však zabudol na dôležitú medzeru v zákone
  • Nechceli tomu veriť ani policajti: Slovenka spravila najväčšiu chybu svojho života, prišla o TISÍCE eur (čo sa stalo)
  • V EÚ ostali nepríjemne zaskočení: Vypočítali priemerný plat Slovákov, je to katastrofa
  • Potvrdili NOVÝ dizajn iPhone 17 Pro: Všetkým známa „trojplatnička“ je preč (+ FOTO)

Bude sa vám páčiť

Aktuálne, peniaze, zdražovanie

MASÍVNY KOLAPS: Na Slovensku sa krachuje vo veľkom, zbankrotovalo len 3-ročné dieťa

11. augusta 2025
Diaľnica peniaze

Mnohí Slováci NEPOTREBUJÚ diaľničnú známku. O tejto výnimke vie málokto (ako ju využiť)

11. augusta 2025
Donald Trump, USA, clá pre EÚ

Slovensko musí za americké dáta platiť, Európa ZÁLOHUJE všetko, čo sa dá: Čo sa stane, keď Trump vypne zdieľanie

4. augusta 2025
Mimoriadne, peniaze, zdražovanie, daň

MIMORIADNE: Stalo sa to, čo sme nechceli. Slováci si priplatia 3 300 € ročne (čo sa deje)

1. augusta 2025

 

Spájame vedu, technológie a internetovú kultúru.

Dôležité odkazy

  • Kontakt
  • Reklama
  • O nás
  • Cookies
  • Podmienky používania

Spoj sa s nami

© 2025 BYTE Media s.r.o. Všetky práva vyhradené.
Vitaj späť!

Prihlás sa do svojho účtu

Username or Email Address
Password

Zabudol si heslo?