V Európskej únii sa aktuálne intenzívne diskutuje o zavedení výrazne prísnejších pravidiel pre vodičov nad 70 rokov. Európsky parlament predstavil nový legislatívny návrh, ktorého cieľom je posilniť bezpečnosť na cestách najmä kvôli trendu starnúcej populácie a zvyšujúcim sa nárokom na fyzické a psychické schopnosti vodičov. Hoci seniori v súčasnosti absolvujú pravidelné zdravotné kontroly, EÚ teraz plánuje zaviesť aj povinnosť vykonávať pravidelné skúšky teoretických vedomostí a testovanie praktických schopností jazdy podobným spôsobom, ako to poznáme zo skúšok v autoškole.
Dôvodom nových pravidiel je snaha o zvýšenie bezpečnosti
Nové opatrenia navrhované Európskym parlamentom súvisia s výsledkami prieskumov dopravnej bezpečnosti naprieč európskymi krajinami. Napriek tomu, že starší ľudia zvyčajne jazdia opatrnejšie ako mladší vodiči, odborníci poukazujú na všeobecne pomalšie reflexy, zhoršený reakčný čas a zdravotné komplikácie, ktoré sa môžu negatívne prejaviť v krízových situáciách počas jazdy. Tieto obavy motivujú vznik návrhov, podľa ktorých by vodiči nad 70 rokov museli opakovane absolvovať teoretické testy dopravných predpisov a praktické jazdy priamo v cestnej premávke.
Podľa aktuálnych údajov, ktoré zverejnilo slovenské Ministerstvo vnútra, majú síce seniori vo vekovej kategórii nad 70 rokov na svedomí nižší percentuálny podiel nehôd, no aj napriek tomu sú tieto kroky vnímané ako preventívne. Vlani starší vodiči spôsobili približne 590 dopravných nehôd, čo zodpovedá asi 5 % všetkých havárií na Slovensku. Mladí ľudia v kategórii od 18 do 20 rokov boli zodpovední za 611 nehôd. Čísla teda ukazujú, že hoci seniori nie sú hlavnými vinníkmi, potenciálne riziko zhoršeného vnímania a reflexov vo vyššom veku predstavuje legitímne zdôvodnenie pripravovaných legislatívnych opatrení Európskej únie.

Slovensko zatiaľ neoznámilo svoj oficiálny postoj
Na Slovensku v súčasnosti platí len povinnosť získania zdravotného potvrdenia o spôsobilosti viesť motorové vozidlo pre vodičov, ktorí majú nad 65 rokov. Nová európska legislatíva by pre Slovensko predstavovala povinnosť túto právnu úpravu zásadne rozšíriť a implementovať nové pravidlá povinných testov po dovŕšení 70 rokov.
Kritici nových opatrení však argumentujú, že aj mladšie vekové kategórie, najmä neskúsení vodiči, predstavujú štatisticky väčšie riziko nehôd, preto by sa mali opatrenia viac sústrediť práve na tieto skupiny účastníkov cestnej premávky. Navyše upozorňujú na to, že finančné a administratívne náklady pravidelných teoretických aj praktických skúšok pre seniorov môžu byť neprimerané.
Niektoré členské štáty EÚ, predovšetkým Nemecko, sú voči takémuto prístupu pomerne skeptické a presadzujú názor, že opatrenia týkajúce sa prevencie a priebežného vzdelávania vodičov, bez ohľadu na vek, by mali byť efektívnejšie. Tieto krajiny poukazujú na už existujúce zdravotné prehliadky a pravidelné overovanie kompetencií vodičov.
Európsky parlament zatiaľ neuzavrel konečné rokovania s členskými štátmi, a tak nie je jasné, kedy a či vôbec tieto pravidlá vstúpia do platnosti. Určitá forma prísnejšej regulácie na úrovni Európskej únie však ostáva veľmi pravdepodobná. Slovensko by tak muselo tento budúci predpis zaradiť do svojej národnej legislatívy, buď s povinnými ročnými alebo dvojročnými skúškami pre seniorov, alebo minimálne s pravidelnými testami praktických jazdných schopností a znalostí predpisov.

Zvyšovanie priemerného veku vodičov je realitou celej Európy
Demografický vývoj v Európe jasne naznačuje rastúci priemerný vek vodičov, čo prinútilo európske inštitúcie reagovať aj legislatívne. Aj keď štatisticky seniori nie sú najrizikovejšou skupinou na cestách, ich potenciálne znížená schopnosť pohotovo reagovať budí legitímnu bezpečnostnú obavu. Sprísnenie pravidiel je preto logickou súčasťou opatrení, ktoré smerujú k zvyšovaniu kvality dopravy a bezpečnosti všetkých vodičov.
Podľa navrhnutej smernice by digitálny systém evidoval pravidelné obnovovanie vodičského oprávnenia prostredníctvom testov a praktických jázd v autoškolách. Takáto zmena by priniesla nielen vyššiu administratívnu záťaž, ale aj možné zvýšenie dopytu po službách autoškôl.
Európsky parlament bude v blízkom období spolupracovať na presnej formulácii návrhov s národnými expertami a ministerstvami dopravy po celej EÚ. Slovensko, rovnako ako ostatné členské štáty, bude mať príležitosť vyjadriť svoje pripomienky a návrhy úprav, ktoré by mohli tieto nové normy reflektovať alebo zmierniť, no v prípade schválenia smernice budú nové normy pre všetky štáty záväzné.