Štát pripravil ďalšie zmeny v zákone o cestnej premávke, ktoré majú za cieľ výrazne sprísniť postihy za prekročenie maximálnej povolenej rýchlosti. Výška pokút ako takých síce ostáva nezmenená, no menia sa hranice pre zaradenie vodičov do vyšších sankčných pásiem. To znamená prísnejšie tresty už pri menšom prekročení rýchlosti. Téme sa venuje server oPeniazoch.sk.
Novela, ktorú predložilo Ministerstvo vnútra (MV) SR do pripomienkového konania, má nadobudnúť účinnosť od apríla budúceho roka. Jednou z hlavných zmien je redefinícia toho, čo sa považuje za závažné porušenie pravidiel cestnej premávky v súvislosti s prekročením rýchlosti.
Rezort upozorňuje, že vyššia rýchlosť patrí medzi hlavné faktory ovplyvňujúce vznik dopravných nehôd a rozsah ich následkov. Zvýšenie rýchlosti totiž znižuje čas na reakciu vodiča a zároveň zužuje jeho zorné pole. Svetová zdravotnícka organizácia pritom uvádza, že dopravné nehody sú ôsmou najčastejšou príčinou úmrtí vo svete.

Nové limity a sankcie
Jednou z najvýznamnejších zmien je úprava hranice pre závažné prekročenie rýchlosti v obci. Zatiaľ čo v súčasnosti je za závažné porušenie považovaná jazda v obci rýchlosťou o viac ako 51 km/h nad povolený limit, po novom sa táto hranica zníži na prekročenie o 30 km/h a viac. To znamená, že vodič jazdiaci v obci rýchlosťou 80 km/h a viac bude čeliť sankcii v blokovom konaní vo výške od 250 do 800 eur.
Zmeny sa ale dotknú aj nižších pásiem. Doteraz mohli vodiči prekročiť rýchlosť v obci o 20 km/h bez rizika vyššej pokuty, no podľa návrhu bude pokuta od 30 do 400 eur hroziť už pri prekročení o 16 km/h a viac.
To ale nie je všetko. K sprísneniu potom dôjde aj pri rýchlej jazde mimo obce. Kým v súčasnosti hrozí najvyššia pokuta za prekročenie rýchlosti o 61 km/h a viac, od apríla 2026 to bude už pri prekročení o 41 km/h.
Podľa ministerstva vnútra má prísnejší systém pokút pozitívne ovplyvniť správanie vodičov a zvýšiť disciplínu na cestách. Rezort však nepredpokladá výrazný pokles počtu priestupkov, a vzhľadom na vysokú mieru ich latentnosti očakáva skôr nárast vybraných pokút.
Priemerná výška pokuty za prekročenie rýchlosti bola v minulom roku 54,52 eura. Po prijatí nových pravidiel by sa podľa odhadov mohla zvýšiť na približne 60 eur, čo by pri zachovaní podobného počtu priestupkov znamenalo nárast príjmov o viac než 1-milión eur oproti roku 2024.
Aké pokuty hrozia za aký priestupok?
Pokiaľ ide o jazdu v obci, v súčasnosti vám pri prekročení povolenej rýchlosti o 0 až 20 km/h hrozí pokuta do 50 eur v blokovom konaní a do 100 eur v riadnom konaní. Po novom vám budú tieto pokuty hroziť už pri prekročení rýchlosti o 0 až 15 km/h.
Pri prekročení limitu o 21 až 50 km/h teraz môžete na mieste dostať pokutu od 30 do 400 eur, v správnom konaní od 150 do 600 eur. Od apríla budúceho roka sa limit zníži na prekročenie o 16 až 30 km/h.

A pokiaľ presiahnete rýchlostný limit o 31 km/h, môžete dostať pokutu 250 až 800 eur, respektíve 500 až 1 000 eur. Aktuálne musíte na takéto pokuty prekročiť limit o 51 km/h a viac.
Mimo obce sú sankcie rozdelené na prekročenia o 0 až 30 km/h, 31 až 60 km/h a 61 km/h a viac. Po novom budú hranice znížené na 0 až 25 km/h, 26 až 40 km/h a 41 km/h a viac. Pokuty sú do 50 eur, resp. do 100 eur, od 30 do 400 eur, resp. od 150 do 600 eur, a od 250 do 800 eur, resp. od 500 do 1 000 eur.
Štát chystá aj ďalšie zmeny
Pripravovaná novela sa nesústreďuje iba na sprísnenie pokút za rýchlosť, ale zahŕňa aj ďalšie opatrenia na zvýšenie bezpečnosti účastníkov cestnej premávky.
MV SR tiež cieli na lepšiu ochranu chodcov, respektíve posilnenie ich postavenia pri prechode cez priechody a na chodníkoch. Chystá sa potom aj sprísnenie mechanizmov postihovania vodičov, ktorí opakovane porušujú pravidlá, možnosť rišenie viacero typov priestupkov bez ohľadu na to, kto vozidlo v čase priestupku riadil ako aj definovanie nových pravidiel pre jazdu malých elektrických vozidiel.
Taktiež sa má zmeniť spôsob prípravy budúcich vodičov – účastník vodičského kurzu bude môcť začať praktickú výučbu až po úspešnom absolvovaní teoretickej skúšky. A napokon sa rozšíria právomoci dopravnej polície. Príslušníci zboru získajú silnejšie postavenie pris chvaľovaní a kontrole umiestňovania dopravného značenia.
Prečo?
Štát sa navrhovanými zmenami usiluje o zníženie rizika dopravných nehôd a zlepšenie bezpečnosti všetkých účastníkov cestnej premávky. Sprísnenie pokút, vyššia ochrana chodcov, dôraz na riešenie recidívy a modernizácia pravidiel sú opatrenia, ktoré majú viesť k tomu, aby slovenské cesty boli bezpečnejšie a vodiči zodpovednejší.