Majitelia Citroënu C3 a DS3 by mali okamžite prestať jazdiť kvôli chybným airbagom Takata. Koncern Stellantis oznámil režim Stop-Drive pre modely Citroën C3 druhej generácie a DS3 prvej generácie vyrobené v rokoch 2009 až 2019. Dôvodom sú vážne bezpečnostné riziká spojené s airbagmi japonskej firmy Takata, ktorých chybná funkcia zapríčinila nedávny smrteľný incident vo Francúzsku.
Viac ako 440-tisíc vozidiel musí okamžite navštíviť servis
Najnovšie opatrenia vychádzajú zo záverov vyšetrovania tragickej nehody, ktorá sa nedávno odohrala na francúzskej diaľnici. Pri incidente vodič 37-ročný muž zomrel a spolujazdec utrpel vážne zranenia. Vyšetrovanie definitívne preukázalo, že príčinou smrti nebol samotný dopravný náraz, ale explózia airbagu Takata, ktorého komponenty spôsobili smrteľné zranenia vodiča.
Vdôsledku toho generálny riaditeľ Citroënu, Xavier Chardon, po konzultácii s francúzskym ministrom dopravy Philippom Tabarotom rozhodol o okamžitom zákaze používania všetkých dotknutých vozidiel. Výzva platí pre viac ako 440-tisíc automobilov Citroën C3 a DS3 naprieč Európou, pričom táto zvolávacia akcia sa týka aj slovenských majiteľov.
Autá zahrnuté v tejto najnovšej iniciatíve už boli predtým súčasťou širšej a postupne realizovanej zvolávacej kampane, ktorá odštartovala v juhoeurópskych krajinách a neskôr sa rozširovala smerom na sever. Vzhľadom na nové závažné poznatky však boli orgány nútené pristúpiť k ráznejším opatreniam.
Riziko explózie airbagov Takata je reálne
Závažnosť problému spočíva v technickom riešení airbagov od japonského výrobcu Takata. Spoločnosť totiž použila nevhodnú chemickú viacúčelovú zložku pre nafukovanie airbagov, čo môže viesť k nežiaducemu a agresívnemu nafúknutiu. Takáto chybná aktivácia potom spôsobí, že kovové úlomky a iné častice z mechanizmu nafukovača môžu byť vymrštené do interiéru vozidla, čo potenciálne znamená smrteľné riziko všetkých pasažierov v aute.
Podľa odborných vyšetrovaní motivujú takéto incidenty orgány a automobilové značky k ráznejším opatreniam, vrátane okamžitého obmedzenia používania postihnutých vozidiel. O zavedení podobného režimu Stop-Drive rozhoduje výrobca v súlade s konkrétnymi doporučeniami a pokynmi bezpečnostných regulačných orgánov, pričom sa prihliada na faktory ako vek vozidla, stupeň používania a lokálne klimatické podmienky.
Ako zistiť, či sa vás zvolávacia akcia týka?
Koncern Stellantis zabezpečil jednoduché overenie vozidla online. Majitelia modelov Citroën C3 druhej generácie a DS3 prvej generácie si môžu prostredníctvom uvedenia unikátneho VIN čísla bezplatne a rýchlo skontrolovať, či sa ich vozidlo nachádza v rámci tejto kritickej kampane.
Všetky vozidlá dotknuté touto zvolávacou akciou majú nárok na bezplatnú výmenu problematických airbagov v ktoromkoľvek autorizovanom servise skupiny Stellantis. Servisný zásah by mali majitelia vykonať maximálne rýchlo, pričom až do ukončenia servisu platí striktný zákaz používania vozidiel z bezpečnostných dôvodov.
Podrobné informácie k celej kampani vrátane konkrétneho postupu a kontaktných údajov servisov môže verejnosť nájsť priamo na webovej stránke Stellantis.