Neďaleká európska krajina spúšťa diaľnicu, ktorá bude nabíjať elektromobily počas jazdy. Úsek diaľnice A6 v Nemecku môže spustiť revolúciu a ukázať, ako treba budovať rýchlostné cesty v budúcnosti, ak chce Európska únia (EÚ) vo väčšej miere prechod na elektrické vozidlá (EV).
Ako informoval motoristický portál Auto Trendy, v juhovýchodnom Nemecku aktuálne testujú úsek diaľnice A6, ktorý môže inšpirovať aj ostatné svetové krajiny. Majitelia elektromobilov nemusia mať obavy z dojazdu, nakoľko na tomto úseku sa im EV dobije.
Diaľnica budúcnosti pre elektromobily
Ako to celé funguje? Nemci použili systém Electric Road System (ERS), čo je izraelský vynález, ktorý využíva princíp magnetickej indukcie. Pod asfaltom sú umiestnené medené cievky, ktoré vytvárajú magnetické pole. Prijímač, ktorý je umiestnený na spodnej strane elektromobilu, toto magnetické pole zachytáva a tým sa dokáže vozidlo nabíjať aj bez nutnosti zastaviť a použiť klasickú nabíjačku alebo akýkoľvek kábel. Všetko prebieha bezdrôtovo a priamo počas jazdy. Ide v podstate o podobný koncept, ktorý je známy z oblasti mobilných telefónov. Aj smartfóny sa bezdrôtovo nabíjajú obdobným spôsobom. Testovací úsek tejto „magickej“ diaľnice sa nachádza v smere na Norimberg, neďaleko odpočívadla Oberpfälzer Alb Nord. Projekt je zatiaľ v rannej fáze a hoci má vozovka dĺžku 5,7 kilometra, technológia ERS sa zatiaľ použije len na jednom kilometri tohto úseku.
Taliani už takýto úsek majú
Projekt zastrešuje program EMPOWER, ktorý odštartoval v roku 2022 a podporuje ho aj nemecké Ministerstvo hospodárstva a technológií a spoločnosť Deutsche Autobahn GmbH. Zapojili sa tiež ďalšie významné nemecké inštitúcie v snahe urobiť z Nemecka lídra v oblasti bezdrôtového nabíjania elektrických vozidiel. Hoci podobné systémy v minulosti už testovali iné krajiny, v Nemecku bude mať táto technológia premiéru.
Podobná technológia funguje napríklad v Taliansku. V roku 2022 tu bol otvorený prvý cestný okruh s indukčným nabíjaním. Systém umožňuje elektromobilom nabíjať sa počas jazdy, avšak len ak jazdia po vyhradených pruhoch. Pod asfaltom sú zabudované cievky a tie umožňujú bezdrôtové dobíjanie. Taliani svoju technológiu zdokonalili a okrem osobných EV sa tu môžu dobiť aj nákladné vozidlá a autobusy. Aj tu je úsek pomerne krátky, pretože širšiemu nasadeniu bránia príliš vysoké náklady.
Technológia budúcnosti?
Technológia vyzerá sľubne a v budúcnosti by mohla vyriešiť dojazd elektromobilov. Vodiči by sa nemuseli obávať, že uprostred cesty im elektromobil vypovie službu kvôli nízkej kapacite batérie. Elektrifikácia tisícok kilometrov európskych diaľnic by však bola príliš nákladná, a preto zatiaľ nehrozí masové nasadenie tejto technológie. Problémom sú aj ďalšie nezodpovedané otázky. Napríklad, aká bude účinnosť prenosu energie v reálnych podmienkach, alebo či automobilky začnú vyrábať kompatibilné EV s takýmto systémom. Nemecký experiment ale ukazuje, čo môže byť budúcnosťou elektromobily, ak sa odstránia nedostatky a hlavné výzvy celého projektu.