Štát rozhodol v prospech masívnej modernizácie slovenskej železničnej infraštruktúry. Minister dopravy Jozef Ráž spolu s generálnymi riaditeľom Železníc Slovenskej republiky (ŽSR) Ivanom Bednárikom tento krok oznámili ako spustenie rozsiahleho projektu obnovy. Hoci má stáť obrovské množstvo peňazí, Slovákom to prinesie viacero zásadných benefitov. O novinke informuje denník Teraz.sk.
Nateraz je známych pomerne málo konkrétnych informácií. Očakáva sa však, že v rámci projektu prejde komplexnou rekonštrukciou až osem regionálnych tratí naprieč celým Slovenskom. Celkový finančný balík na túto modernizáciu dosahuje objem až 220-miliónov eur, pričom financovaný má byť z Plánu obnovy a odolnosti.

Štát chce modernú a dostupnú dopravu
Štát chce touto investíciou zvýšiť bezpečnosť, rýchlosť a komfort cestujúcich na lokálnych tratiach, ktoré sú kľúčové pre každodenné dochádzanie za prácou či do škôl.
Očakáva sa, že zmodernizované trate prinesú skvalitnenie dopravnej obslužnosti v menej rozvinutých oblastiach a urobia z vlakovej dopravy atraktívnejšiu a ekologickejšiu alternatívu k individuálnej automobilovej doprave. Tento krok by mal prispieť nielen k mobilite obyvateľov, ale aj k podpore miestneho cestovného ruchu a celkovej vitalite regiónov.
Aktualizované 11. júna o 13:22
Minister Ráž k vízii projektu uviedol, že je kľúčové dostať ľudí z áut do hromadnej dopravy, čo sa dá dosiahnuť jedine vtedy, ak bude spoľahlivá, rýchla, presná a komfortná. Tento projekt je podľa neho ďalším významným krokom k naplneniu tohto cieľa a vyjadril nádej, že v podobných rekonštrukciách sa bude pokračovať aj naďalej.
Generálny riaditeľ ŽSR Ivan Bednárik doplnil, že Plán obnovy je len jednou časťou z celkovej mozaiky financovania železničnej infraštruktúry. Uviedol, že celkový objem prostriedkov z Plánu obnovy určených pre železnice dosahuje 518- až 527-miliónov eur a pokrýva 12 projektov. Dôvodom, prečo sa aktuálne hovorí o ôsmich z nich, je blížiaci sa termín na začatie alebo ukončenie verejného obstarávania, ktorý je stanovený na 30. júna 2026.
Bednárik zároveň poukázal na ďalší masívny zdroj financií, ktorým je európsky program Connecting Europe Facility (CEF). Z tohto fondu sa už podľa neho preinvestovalo 500-miliónov eur a celkové čerpanie by malo dosiahnuť až 1,6-miliardy eur, čo signalizuje rozsiahlu a dlhodobú modernizáciu slovenskej železničnej siete.