Slovenská pošta avizovala rozsiahly transformačný plán, ktorý sa má realizovať už v priebehu nasledujúcich troch rokov. Jeho hlacným cieľom je optimalizácia rozsiahlej siete pobočiek, zefektívnenie vnútorných procesov, ako aj zavádzanie moderných technológií a inovácií. Napriek reorganizácii siete by však mali v rámci spoločnosti vznikať aj nové pracovné príležitosti, informuje denník Teraz.sk.
Podľa informácií, ktoré zástupcovia pošty predstavili na utorkovej tlačovej konferencii, sa už v tomto roku začne prvá fáza zmien. Tá zahŕňa zrušenie 26 pobočiek v krajských mestách. Služby z týchto prevádzok sa presunú na takzvané nástupnícke pošty, kde by malo dôjsť k posilneniu personálnych kapacít pri priehradkách a k predĺženiu otváracích hodín pre verejnosť.
Slovenská pošta sa mení na franšízu
Generálny riaditeľ Slovenskej pošty, Vladislav Kupka, objasnil, že zámerom nie je znižovať celkový počet poštových bodov, ale skôr zmeniť ich štruktúru. Významná časť pobočiek by sa mala pretransformovať a fungovať na princípe franšízy.
Na tomto modeli chce pošta aktívne spolupracovať s miestnymi samosprávami a súkromnými podnikateľmi. Kupka tiež priblížil časový harmonogram, podľa ktorého sa po krajských mestách zamerajú na pobočky v okresných mestách a súbežne budú rozvíjať franšízovú sieť na vidieku.
Celý proces je naplánovaný na tri roky a mal by mať len minimálny vplyv na celkovú zamestnanosť. Strategickým cieľom je dosiahnuť do roku 2028 stav, kedy bude pošta prevádzkovať 400 vlastných a 1 000 franšízových pobočiek.

Trápia ju dlhodobé straty
Dôvodom pre tieto kroky je nepriaznivá ekonomická situácia. Z celkového počtu 1 900 poštových bodov, z ktorých je 1 365 kamenných pobočiek, je podľa slov riaditeľa viac ako tisíc dlhodobo stratových.
Spoločnosť ako celok vykazuje stratu, pod ktorú sa podpisuje klesajúca návštevnosť pobočiek, znižujúci sa záujem o klasické listové zásielky a tiež stagnácia v oblasti balíkových služieb.
Tri kľúčové piliere
Kupka ďalej vysvetlil, že celá transformácia stojí na troch základných pilieroch. Prvým je konsolidácia poštovej siete, ktorá postupne prebehne od krajských miest až po vidiek. Druhým pilierom je zefektívnenie interných procesov. Tretí pilier sa zameriava na inovácie a modernejšie fungovanie s využitím nástrojov ako umelá inteligencia, automatizácia a robotizácia.
V rámci zmien, pri ktorých sa spoločnosť inšpirovala aj v zahraničí, sa plánuje zjednodušenie produktového portfólia a úprava frekvencie doručovania, pričom sa zvažuje zavedenie zmiešaného modelu.
Pošta taktiež zamýšľa intenzívnejšie využívať samoobslužné kiosky a rozšíriť sieť BalíkoBoxov prostredníctvom partnerských riešení. Ešte v priebehu tohto roka by sa malo rozšíriť aj poskytovanie služieb štátu na každej pošte.
V súvislosti s týmito zmenami sa očakáva vznik nových pracovných miest, a to najmä v oblasti doručovateľských a balíkových služieb či logistiky.