Európska komisia predstavila balík opatrení, ktoré zásadne zmenia pravidlá technických kontrol v celej Európskej únii. Hlavným cieľom návrhu je znížiť počet nehôd na cestách a výrazne obmedziť škodlivé emisie, ktoré produkujú staršie vozidlá. Jedným z najvýznamnejších krokov je skrátenie intervalu pravidelných technických kontrol (STK) pre autá staršie ako desať rokov zo súčasných dvoch rokov na jeden rok.
Tieto opatrenia sa podľa predkladateľov dotknú predovšetkým starších vozidiel, ktoré dnes na cestách tvoria významnú časť vozového parku. Európska komisia týmto reaguje na štatistiky, podľa ktorých práve staršie vozidlá sú zodpovedné za výrazný podiel emisií a sú častejšie zapojené do vážnych dopravných nehôd v dôsledku technických nedostatkov.
Častejšie kontroly zasiahnu aj slovenských motoristov
Na Slovensku patrí medzi populárne vozidlá množstvo modelov, ktoré majú viac ako desať rokov. Pravidelné technické kontroly každý rok by mohli zasiahnuť tisíce vodičov jazdiacich na autách ako Škoda Octavia III, Fabia III, Rapid či Superb III. Zámerom opatrenia je, aby tieto vozidlá spĺňali aspoň základné bezpečnostné a emisné normy stanovené Úniou.
Odborníci z automobilového sektora zároveň upozorňujú, že takáto zmena prinesie motoristom ďalšie výdavky a zvýšenú administratívnu záťaž. Opatrenie však podľa Komisie má potenciál výrazne prispieť k zníženiu emisií CO₂ a zvýšiť bezpečnosť premávky. Návrh musí ešte schváliť Európsky parlament a Rada EÚ, pričom dátum zavedenia týchto zmien zatiaľ nie je definitívne známy.
Elektromobily už nebudú zvýhodnené
Ďalšou významnou novinkou je zavedenie povinných pravidelných kontrol aj pre elektromobily, ktoré boli doteraz z niektorých kontrol vyňaté alebo mali miernejšie požiadavky. Súčasné pravidlá technických kontrol pochádzajú ešte z roku 2014, a preto už podľa Komisie nezodpovedajú aktuálnemu vývoju automobilových technológií, najmä pokročilých batériových systémov či asistenčných technológií.
V prípade elektromobilov budú kontroly zamerané hlavne na bezpečnosť batériových článkov a ich celkového technického stavu. Ide predovšetkým o prevenciu závažných porúch, ako sú požiare batérií, ktoré môžu predstavovať riziko nielen pre vodičov, ale aj pre záchranné zložky.
Digitálne osvedčenia a medzinárodná výmena údajov
Súčasťou navrhovaných zmien je aj digitalizácia dokumentácie vozidiel. Brusel navrhuje úplné zavedenie elektronických osvedčení o registrácii, ktoré by postupne nahradili papierové doklady. Súčasťou digitalizácie je aj snaha o zjednodušenie cezhraničnej výmeny informácií o vozidlách v rámci celej EÚ.
Takýto krok by mohol urýchliť a zefektívniť kontroly vozidiel, čím by sa znížila administratívna záťaž pre občanov aj úrady. Podľa odhadov Európskej komisie by nové pravidlá mohli do roku 2050 zachrániť približne 7-tisíc ľudských životov a zabrániť až 65-tisícom vážnych zranení.
Motoristi v celej Európe sa však budú musieť pripraviť na vyššie náklady a častejšie kontroly, čo podľa niektorých kritikov predstavuje ďalšiu záťaž pre bežných vodičov, ktorí už dnes zápasia s rastúcimi životnými nákladmi.