Európska komisia predstavila významnú reformu technických kontrol vozidiel v EÚ, ktorá môže výrazne ovplyvniť motoristov aj automobilový trh. Návrh predovšetkým skracuje interval pravidelných technických kontrol (STK) z aktuálnych dvoch rokov na jeden rok pre vozidlá staršie ako desať rokov. Hlavným cieľom Bruselu je zvýšenie úrovne bezpečnosti cestnej premávky a výrazné zníženie škodlivých emisií produkovaných staršími automobilmi.
Pravidelné kontroly každý rok čakajú tisíce vodičov
Na Slovensku sú vozidlá staršie ako desať rokov stále mimoriadne rozšírené. Častými príkladmi obľúbených modelov, ktorých majiteľov sa zmena dotkne, sú obľúbené Škoda Octavia III, Fabia III, Rapid alebo Superb III. Povinnosť absolvovať STK každoročne namiesto raz za dva roky tak prinesie výraznú administratívnu a finančnú záťaž tisíckam slovenských motoristov.
Napriek zvýšeným nákladom však Európska komisia považuje takéto opatrenie za nevyhnutné z hľadiska znižovania počtu vážnych nehôd spôsobených technickými nedostatkami a za účinný krok smerom k zníženiu emisií CO₂. Podľa dostupných údajov sú práve staršie vozidlá jedným zo zásadných zdrojov škodlivých emisií v EÚ. Brusel uvádza, že vďaka sprísneniu pravidiel by sa do roku 2050 dalo predísť približne 7-tisícom úmrtí a až 65-tisícom vážnych zranení na cestách Európskej únie.
Elektromobily už nebudú výnimkou
Návrh novej legislatívy zahŕňa aj požiadavku povinných pravidelných kontrol elektromobilov, ktoré boli dosiaľ v niektorých prípadoch zvýhodňované menej prísnymi pravidlami. Komisia nazdáva, že súčasný rámec pravidiel, pochádzajúci z roku 2014, nezodpovedá aktuálnemu rozvoju technológií ako moderné batériové systémy a pokročilé asistenčné technológie. Elektromobily tak budú po novom podliehať pravidelným kontrolám, pri ktorých budú odborní technici hodnotiť predovšetkým bezpečný stav ich batérií a ďalších kľúčových systémov vozidla.

Hlavným dôvodom tejto zmeny je stále častejšie vyskytujúce sa riziko závažných porúch, medzi ktoré patria najmä požiare lítiovo-iónových batérií. Tie predstavujú riziko nielen pre vodičov a cestujúcich, ale aj pre záchranné a technické zložky. Nové opatrenia sa teda budú usilovať o včasnú identifikáciu rizikových vozidiel a zníženie pravdepodobnosti vážnych porúch a havárií.
Digitálne osvedčenia majú zjednodušiť evidenciu vozidiel v EÚ
Tretím kľúčovým bodom návrhu je digitalizácia dokumentácie automobilov na úrovni celej Európskej únie. Európska komisia plánuje zaviesť elektronické technické osvedčenia o registrácii vozidla, ktoré by postupne úplne nahradili súčasné papierové verzie. Tieto digitálne dokumenty umožnia výrazne jednoduchšiu komunikáciu medzi inštitúciami jednotlivých členských štátov a v konečnom dôsledku znížia administratívne zaťaženie občanov.
Digitalizácia údajov o vozidle má tiež urýchliť a zefektívniť cezhraničné kontroly a výmenu informácií medzi krajinami Únie, čím pochopiteľne začne nový systém fungovať plynulejšie. Táto zmena je súčasťou širšej stratégie Európskej komisie smerujúcej k digitalizácii administratívnych procesov a k modernizácii automobilového legislatívneho rámca.
Predložený návrh čaká na schválenie Európskym parlamentom a Radou Európskej únie. Konkrétny dátum implementácie nového režimu technických kontrol zatiaľ nebol definitívne stanovený, avšak motoristi už teraz vedia, že prípadné zavedenie zmien bude znamenať rastúce náklady, častejšie návštevy technických kontrol a všeobecne vyššie prevádzkové výdavky. Očakáva sa preto intenzívna verejná a politická diskusia, ktorá rozhodne o finálnom rozsahu a podmienkach aplikácie nových pravidiel v praxi.