Benzíny predávané na európskych čerpacích staniciach dnes obsahujú minimálne 5 percent bioetanolu. Táto zmena je súčasťou klimatických záväzkov Európskej únie, ktorej cieľom je znižovať závislosť na fosílnych palivách a obmedziť ich negatívny vplyv na klímu. Hoci ekologický prínos tohto opatrenia je zrejmý, motoristi, najmä majitelia starších vozidiel, čelia niekoľkým významným problémom.
Etanol mení vlastnosti paliva a spôsobuje zhoršenie výkonu
Jednou z podstatných vlastností etanolu je jeho nižšia výhrevnosť v porovnaní s klasickým benzínom. Výsledkom je pokles energie obsiahnutej v palive o približne tretinu. Pre vodičov to znamená citeľne slabší výkon auta, menej pružnú akceleráciu a vyššiu spotrebu, najmä ak jazdia v náročných podmienkach, napríklad v kopcovitom teréne alebo s plne naloženým vozidlom.
Riešením, ktoré odporúčajú experti, sú špeciálne aditíva označované ako „urýchľovače spaľovania“. Tieto prídavky zlepšujú spaľovacie vlastnosti paliva s obsahom etanolu, čím nielenže vracajú vozidlám časť strateného výkonu, ale umožňujú aj dosiahnuť miernu úsporu paliva.
Etanol degraduje a viaže vlhkosť, čím ohrozuje motor
Bioetanol má ďalšie negatívne vlastnosti, ktoré komplikujú každodenné používanie automobilov. Pri dlhšom odstavení vozidla, napríklad počas zimných mesiacov v garáži, dochádza k degradácii paliva. Etanol sa chemicky rozkladá, prijíma vlhkosť zo vzduchu a vytvára kyseliny, usadeniny a kal, ktoré výrazne zhoršujú štartovanie auta po odstávke a v horšom prípade spôsobujú poruchy či poškodenie palivovej sústavy.
Najjednoduchším spôsobom, ako sa tejto situácii vyhnúť, je využitie stabilizátorov paliva. Ide o dostupné aditíva, ktoré sú určené na zachovanie kvality benzínu pri dlhodobom skladovaní. Stabilizátor efektívne zabraňuje hromadeniu usadenín a poklesu oktánového čísla, čím zabezpečuje hladký štart motora aj po dlhej prestávke v používaní.
Etanol však okrem paliva nepriamo ohrozuje aj samotnú palivovú sústavu automobilu. Je silne hygroskopický, teda aktívne priťahuje a viaže vodu zo vzduchu, čo môže v palivovej nádrži viesť ku korózii a zhoršenému chodu motora. Následkom prítomnosti vody v nádrži môžu byť nestabilné spaľovanie, náročné a prerušované štarty alebo zhasínanie motora priamo počas jazdy. Pri extrémnejších prípadoch hrozí dokonca riziko vodného rázu a vážne poškodenie komponentov motora.
Odborníci preto dôrazne odporúčajú prísady, ktoré sú schopné rozdrobiť emulziu vody v palive na drobné čiastočky, ktoré motor ľahko spáli. Tieto prísady zároveň obsahujú chemické látky, ktoré aktívne chránia palivový systém pred hrdzou a zaručia správnu funkciu motora aj počas výkyvov počasia alebo za vyššej vlhkosti vzduchu.
Aditíva sú cenovo dostupnou
Prísady do paliva predstavujú jednoduchú a zároveň finančne nenáročnú alternatívu k drahým zásahom v opravárenskej dielni. Používaním aditív, či už ide o stabilizátory benzínu v prípade dlhých odstávok, urýchľovače spaľovania umožňujúce korekciu straty výkonu a vyššej spotreby, alebo prostriedky na zvládnutie prítomnosti vody v palivovom systéme, možno efektívne predchádzať problémom spôsobeným povinným obsahom bioetanolu.
Motoristi by nemali vnímať bioetanol ako hrozbu, ale skôr ako realitu, ktorej sa musia prispôsobiť. So správnou starostlivosťou o automobil a preventívnym používaním dostupných prísad možno udržať svoje vozidlo v dobrom technickom stave. Tieto praktické kroky zároveň umožnia zachovať si komfort jazdy, výkon auta aj ekonomiku prevádzky v podmienkach nových legislatívnych požiadaviek na kvalitu benzínu v Európskej únii.