Európska komisia (EK) nedávno prišla s návrhom, podľa ktorého by vozidlá staršie ako 10 rokov mali podstupovať technickú kontrolu nie čo dva roky, ale každý rok. Toto opatrenie vystupuje ako dôležitá súčasť širšieho balíka s cieľom zvýšiť bezpečnosť cestnej premávky, teda znížiť počet nehôd. Ďalším cieľom je ochrana životného prostredia. Vodičov, ktorých sa toto opatrenie týka, však radosť určite nemajú – znamená výrazné zvýšenie nákladov, keďže STK nie je zadarmo. Na problémy tohto opatrenia upozorňujú aj niektorí experti, píšu Správy STVR.
Zavedenie takto prísnych pravidiel by predstavovalo komplikácie hlavne pre Slovákov. Priemerný vek vozidiel na Slovensku totiž patrí medzi najvyššie v Európskej únii (EÚ). Konkrétne dosahuje okolo 15 rokov. Platí pritom, že majitelia áut starších ako 10 rokov dnes za technickú kontrolu zaplatia zhruba 80 eur. Ako sme spomenuli, v súčasnosti im stačí túto sumu zaplatiť len raz za dva roky. Podľa nových podmienok by im táto povinnosť vznikala každý rok.
Naopak, prospieť to môže staniciam technickej kontroly, ktoré zvyčajne nebývajú ktovieako vyťažené. Na prípadný nárast objemu kontrol sa teda pozerajú skôr optimisticky.

Dôvodom nižšej vyťaženosti však nie je len to, že vodiči absolvujú technickú kontrolu len raz za dva roky, ale aj to, že si čoraz častejšie nechávajú vozidlo skontrolovať ešte pred samotnou návštevou STK. Podľa Moniky Horváthovej zo Spoločenstva majiteľov a technikov STK, PEK a PKO sú tieto pracoviská shopné zvládnuť zvýšenú záťaž.
Častejšia návšteva STK zachráni životy, tvrdí EÚ
Navrhovanú zmenu EK podkladá viacerými budúcimi výhodami, vrátane ochrany životného prostredia, lepšej správy údajov o vozidlách, ako aj vyššej bezpečnosti na cestách. V dlhodobom horizonte, konkrétne do roku 2050, by nové pravidlá mohli pomôcť predísť až 65-tisícom vážnych zranení v dôsledku dopravných nehôd.
Súčasťou balíka návrhov z dielne EK je aj zavedenie digitálnych osvedčení o evidencii vozidiel, ktoré by mali zjednodušiť administratívne procesy, ako aj pravidelné technické kontroly elektromobilov, ktoré v súčasnosti podliehajú odlišným pravidlám.
Radšej zlepšite cesty, odkazujú odborníci
Nie všetci však s návrhom súhlasia. Viceprezident Zväzu automobilového priemyslu Pavol Prepiak považuje návrh za neprimeraný a upozorňuje, že technický stav vozidiel je len veľmi zriedkavým dôvodom dopravných nehôd. Podľa jeho slov štatistiky na Slovensku ukazujú, že za celý rok evidujeme menej ako päť nehôd spôsobených technickým stavom auta.
Skeptický je aj dopravný expert Alexander Štefuca, ktorý tvrdí, že technickú chybu vozidla je možné spoľahlivo odhaliť aj pri súčasnej frekvencii kontrol – teda každé dva roky. Zníženie nehodovosti podľa neho skôr závisí od iných faktorov. Prioritu vidí v zlepšovaní vodičských schopností motoristov a v modernizácii dopravnej infraštruktúry. Lepšie označenie ciest, zrozumiteľnejšia navigácia v premávke a eliminácia neprehľadných úsekov by podľa neho mali väčší vplyv na bezpečnosť než častejšie technické prehliadky.