Slovenská vláda zvažuje, že opäť zavedie šrotovné, avšak v inej podobe, než tomu bolo v minulosti. Ako informovala TV Markíza, malo by ísť o prechodné riešenie. Vláda chce toto opatrenie zaviesť ako reakciu na zavedenie amerických ciel, ktoré platia na dovážané autá. Šrotovné má zmierniť hrozby súvisiace s clami, no odborníci sú skeptickí, pretože do USA sa v súčastnosti najviac vyvážajú drahšie autá.
Slováci si môžu šrotovné pamätať z roku 2009, kedy u nás zúrila finančná kríza. Vláda týmto krokom motivovala ľudí, aby svoje staré autá vymenili za nové. Minister práce, sociálnych vecí a rodiny Erik Tomáš spomenul šrotovné v kontetxte krízy, ktorá môže zasiahnuť automobilový priemysel. Ako sme naznačili, autá, ktoré sa dovážajú do USA, budú podliehať clám a výrazne sa to dotkne aj automobiliek, ktoré pôsobia na Slovensku.
Šrotovné je opäť v hre
Odborníci na automobilový priemysel si myslia, že šrotovné nie je dobrý nápad, pretože naše automobilky potrebujú iný druh pomoci. Do USA sa z nášho územia vyvážajú najmä drahšie autá, napr. veľké SUV. Podporu preto bude potrebovať predaj drahších áut. Pre Markízu to potvrdil aj viceprezident automobilového priemyslu Pavol Prepiak. Odborník si myslí, že za zvážanie stojí napríklad otvorenie trhu, aby si ľudia, ktorí majú viacej peňazí, mohli tieto drahšie vozidlá kúpiť.
Ako sme naznačili, šrotovné, o ktorom uvažuje vláda, má byť prechodným riešením. Dotácie na elektromobily fungujú vo viacerých európskych krajinách a sú tam bežné. Benzínové alebo naftové automobily sa však vo svete aktuálne nedotujú. Elektromobily tvoria výnimku, pretože EÚ tlačí na prechod na ekologickú mobilitu. Prepiak pre Markízu vysvetlil, prečo si myslí, že plán vlády nebude v praxi fungovať. Tvrdí, že zdroje nie sú otázkou štátneho rozpočtu, ale napríklad nevyčerpaných zdrojov z Plánu obnovy. Podľa jeho slov sú tu v niektorých prípadoch stovky miliónov eur. „Napríklad na ekologické témy, ktoré ani neminieme. Možno časť, zlomok z tohto objemu by sa mohla použiť na podporu trhu, a tým pádom zabezpečiť aj zamestnanosť, aj výrobu,“ spresnil Prepiak.
Odborníci v ňom nevidia zmysel
Americké clá na našom území zasiahnu najmä automobilky ako Jaguar Land Rover alebo Volkswagen. Ekonomický analytik si myslí, že zavedenie šrotovného je nezmysel a slovenskej ekonomike nepomôže. Ako sme viackrát spomenuli, väčšina áut, ktorá sa vyrobí na Slovensku, smeruje do zahraničia. Predstava, že by tento masívny objem vedela pokryť domáca spotreba, je nereálna. Analytik INESS Radovan Ďurana hovorí, že pokiaľ záujem o luxusné autá neprejavia Európania, vláda tento záujem nemôže nahradiť a kapitál sa bude musieť časom presunúť do iných odvetví, ktoré prinesú zisk. Analytik tiež doplnil, že aktuálne sa nevie, ktoré odvetvia budú ziskové, ale to je podnikateľské riziko.