Až tretina Slovákov letné pneumatiky prezúva neskoro alebo vôbec. Zistil to nedávny prieskum, ktorý zároveň poukázal na možné riziká. Jazda na nevhodných pneumatikách zvyšuje riziko dopranej nehody. Vodič tak ohrozuje nielen seba, ale aj ostatných účastníkov cestnej premávky.
Ako píše portál Teraz.sk, ak vodič na jar alebo v lete jazdí na zimných pneumatikách, má to viaceré negatívne dopady. Nielenže sa zbytočne vystavuje vyššiemu riziku nehody, ale jeho vozidlo zbytočne spotrebuje viac paliva.
Slovákom sa nechce prezúvať
Hoci je jar v plnom prúde, nedávny prieskum odhalili, že mnohí Slováci naďalej jazdia na zimných pneumatikách. Výmenu pneumatík za letné odkladá až 20,8 percenta opýtaných. Tvrdia, že ešte „dojazďujú“ zimné pneumatiky. Zaujímavým údajom je aj ďalšie číslo. 11 percent opýtaných povedalo, že na zimných pneumatikách jazdí aj v lete. Prieskum, ktorý vykonala spoločnosť Continental, tak poukázal na nebezpečný trend.
Jazda počas jari alebo leta na zimných pneumatikách totižto predstavuje zvýšené riziko dopravnej nehody, ako sme podotkli už v úvode. Navyše dochádza k rýchlejšiemu opotrebovaniu, čo znižuje životnosť pneumatík až o 60 percent. Problémom je aj zvýšená spotreba paliva. „Valivý odpor zimnej pneumatiky na teplom povrchu je podstatne vyšší ako odpor letnej alebo celoročnej pneumatiky. Je to preto, že mäkšia zmes gumy viac mení svoj tvar. To vedie k vyššiemu valivému odporu,“ vysvetlil odborník zo spoločnosti Continental. Vodič tak v konečnom dôsledku bude čerpaciu stanicu navštevovať častejšie, než by to bolo reálne potrebné, ak by používal letné pneumatiky.
Riziká zimných pneumatík počas jari a leta
Odborníci odporúčajú prezúvať pneumatiky vtedy, keď teploty stúpnu nad sedem stupňov Celzia a už nehrozia mrazy. Letné pneumatiky majú iné zloženie a iné jazdné vlastnosti. Sú vyvíjané na vyššie teploty, vďaka čomu lepšie držia na vozovke. Zároveň skracujú brzdnú dráhu na suchom aj mokrom povrchu a taktiež znižujú riziko takzvaného akvaplaningu. Vedúci technického zákazníckeho servisu spoločnosti Continental Barum Aleš Langer doplnil, že mnohí vodiči si mylne myslia, že dojazdiť staršiu zimnú pneumatiku v lete je ekonomickejšie. Pravdou je však opak. Predĺžená brzdná dráha zimných gúm, ich vyšší valivý odpor a vyššie opotrebovanie majú za následok zvýšenú spotrebu paliva. Vodičovi teda stúpnu náklady na prevádzku auta a ešte sa vystavuje aj zvýšenému riziku dopravnej nehody.

Celoročné pneumatiky ako riešenie?
Medzi vodičmi sa čoraz populárnejšími stávajú aj celoročné pneumatiky. Tie využívajú najmä vodiči z krajín, kde sú mierne klimatické podmienky a výkyvy počasia nie sú také dramatické. Celoročné pneumatiky ocenia hlavne vodiči, ktorí jazdia na kratšie vzdialenosti a prevažne sa pohybujú po meste. Prieskum spoločnosti Continental odhalil, že na celoročné pneumatiky sa spolieha 17 percent slovenských motoristov. Ďalších 49,2 percenta o kúpe týchto pneumatík uvažuje. Je pravda, že na Slovensku už nebývajú zimy také mrazivé, ako tomu bolo v minulosti. Celoročné pneumatiky preto dávajú v niektorých oblastiach zmysel.
Spoločnosť tiež v rámci prieskumu zistila, že narastá nákup pneumatík cez e-shopy. Nákup cez internet uprednostňuje viac ako 41,6 percenta slovenských vodičov. Ďalších 27 percent motoristov sa spolieha na služby špecializovaných pneuservisov. Len 17,6 percenta opýtaných kupuje pneumatiky priamo v autoservisoch.