Pre influencerov na Slovensku budú v roku 2025 platiť prísnejšie pravidlá pri priznávaní príjmov. Slovenská komora daňových poradcov informovala, že každý influencer, ktorého ročné príjmy prekročia sumu 2 876,90 eur, musí povinne podať daňové priznanie. Do tejto sumy pritom patria nielen priame finančné príjmy, ale aj nepeňažné výhody získané výmenou za propagáciu či reklamu, informoval NEWSBYTE.
V praxi to znamená, že ak influencer dostane napríklad oblečenie, elektroniku, kozmetiku alebo služby ako dovolenku či wellness pobyty výmenou za ich propagáciu, musí tieto dary uviesť ako príjem v daňovom priznaní. Hodnota týchto produktov a služieb sa stanoví podľa aktuálnych trhových cien, bez ohľadu na to, že influencer neobdržal žiadne finančné prostriedky.
Táto úprava vyvoláva medzi influencermi otázky a neistotu, keďže doteraz mnohí nepovažovali barterovú spoluprácu za príjem v pravom zmysle slova. Práve preto odborníci odporúčajú pozorne sledovať vývoj legislatívy, ktorá sa dynamicky mení v súvislosti s digitálnou ekonomikou.

Kedy je influencer podnikateľ a kedy autor?
Významnou komplikáciou pre slovenských influencerov je aj nejasnosť v tom, či je ich činnosť považovaná za podnikanie, alebo sa na ňu vzťahuje ochrana autorského zákona. Rozhodujúci je pritom charakter obsahu, ktorý influencer tvorí a publikuje.
Ak influencer vytvára originálny obsah, ktorý je výsledkom jeho vlastnej tvorivej činnosti – teda fotografie, vlastné videá alebo texty – jeho aktivita sa považuje za autorskú tvorbu. V takom prípade príjmy spadajú pod príjmy z autorských práv, ktoré majú mierne odlišný daňový režim oproti klasickému podnikaniu.
Na druhej strane, ak influencer propaguje produkty, služby či obsah vytvorený treťou stranou, jeho činnosť je automaticky zaradená do podnikateľskej oblasti. V takom prípade sa musí influencer registrovať ako podnikateľ a dodržiavať všetky náležitosti spojené s podnikateľskou legislatívou, vrátane odvádzania príslušných daní a odvodov.
Kontroly príjmov influencerov budú prísnejšie
Daňové úrady už teraz intenzívne využívajú mechanizmy kontroly príjmov influencerov, najmä formou tzv. krížových kontrol. Ide o metódu, kedy sa porovnávajú výdavky spoločností na reklamu a marketing s príjmami deklarovanými influencermi v ich daňových priznaniach.
V prípade, že daňový úrad identifikuje rozdiely medzi priznanými a skutočnými príjmami, influencerom hrozia finančné pokuty a sankcie. Pokuty pritom môžu byť pomerne vysoké, čím chce Finančná správa odradiť influencerov od zatajovania príjmov alebo nesprávneho deklarovania barterových spoluprác.
Aj napriek rastúcej popularite influencer marketingu na Slovensku, legislatívna úprava tejto oblasti zostáva nejednoznačná a chýbajú precedensy, ktoré by pomohli určiť jasnú hranicu medzi podnikateľskou a autorskou činnosťou. Daňoví poradcovia preto influencerom odporúčajú obozretne pristupovať k priznávaní príjmov a radšej konzultovať nejasnosti so špecialistami.