Kúpe ojazdeného auta sme sa venovali už niekoľkokrát. Pre mnohých Slovákov je to jediná voľba, ako získať auto. Nové autá sú spravidla drahšie a na tých ojazdených sa dajú ušetriť stovky až tisícky eur. Ojazdené auto ale so sebou prináša aj riziká. Na čo všetko si dať pozor? Toto je päť najčastejších podvodov, ktoré využívajú nečestní predávajúci, ak sa chcú zbaviť staršieho auta. Téme sa venoval motoristický portál Auto Trendy.
Nečestní predajcovia áut majú svoje triky, vďaka ktorým vedia oklamať menej skúseného vodiča. Ten potom skončí s prázdnou peňaženkou a autom, ktoré mu nebude slúžiť tak, ako mu prezentoval predávajúci. Navyše, investícia do takéhoto auta sa môže zbytočne predražiť. Ak má vozidlo skryté chyby, drahým opravám sa časom nevyhnete.
Päť najčastejších podvodov s ojazdenými autami
Priam tichou časovanou bombou sú skryté poškodenia po dopravným nehodách. Štatistiky uvádzajú, že až 58 percent áut, ktoré sa predávajú na Slovensku, má za sebou nehodu. Predajcovia ale tieto informácie často kupujúcemu zataja a to hlavne vtedy, ak bolo auto súčasťou menej vážnej nehody. Ak ale zataja informácie aj o vozidle, ktoré je po vážnejšej havárii, môžete si kúpiť „mačku vo vreci“. Vozidlo po vážnej dopravnej nehode môže mať horšie jazdné vlastnosti a navyše hrozí, že pri ďalšej kolízii vás ani posádku dostatočne neochráni.
Neprehliadnite

Auto po dopravnej nehode
Prefíkaní predajca vie šikovne zamaskovať aj vážnejšie poškodenie vozidla po nehode. Že niečo nie je v poriadku, odhalíte až neskôr. Naznačiť to môžu problémy s koróziou, elektrikou alebo podvozkom. Niekedy sa dá oklamať aj skúsený mechanik, ak bolo auto profesionálne opravené. Pred kúpou vozidla si treba dôkladne preveriť jeho históriu a nevyhodiť zaň zbytočne peniaze.
Stáčanie kilometrov
Stáčanie kilometrov je obľúbenou praktikou nečestných predajcov. Štatistiky ukazujú, že približne 5 percent všetkých kontrolovaných vozidiel má upravený tachometer. Táto praktika dokáže umelo navýšiť cenu auta až o 25 percent. Ak má auto výrazne vyšší nájazd, než ukazuje tachometer, je to problém. Treba sa pripraviť, že oveľa skôr budete musieť investovať peniaze do drahých opráv opotrebovaných komponentov. Aj tu platí, že si treba dôkladne skontrolovať históriu vozidla a tiež vizuálne skontrolovať všetky dôležité súčasti automobilu.
Auto z taxislužby alebo požičovne
Predajca vám môže zatajiť, ako bolo auto v minulosti využívané. Ak predtým slúžilo ako taxík, vedzte, že vozidlo má za sebou náročnú prevádzku. Často takéto auto prechádzalo len minimálnou údržbou a naopak až extrémnym zaťažením. Podobne sú na tom autá z požičovne, ktoré chcú predajcovia predať za cenu bežného vozidla. Ako upozorňuje portál Auto Trendy, nečestní predajcovia často odstránia knihu jázd, vymenia evidenčné čísla, prípadne aj zmenia farbu auta, čím dokážu zakryť jeho históriu. Auto, ktoré slúžilo ako taxík, by však malo byť oveľa lacnejšie než štandardné vozidlo podobného veku.
Kradnuté vozidlo
Asi najhorším možným variantom je, ak sa vám dostane do rúk auto, ktoré bolo kradnuté. Hoci počet kradnutých áut za posledné roky klesal, ešte stále sa obchoduje aj s takýmito vozidlami. Niektoré sa dostanú na trh s ojazdenými autami, avšak s falošnými dokladmi. Kradnuté auto vám bude pri pokuse o registráciu zabavené a peniaze od podvodníka získate späť len veľmi ťažko. Popri histórii vozidla sa tak pred kúpou zamerajte aj na to, kto je uvedený v registračných dokladoch ako vlastník.
Falošné inzeráty
Častou stratégiou podvodníkov sú aj falošné inzeráty. V inzeráte sa objaví auto, ktoré reálne neexistuje. Podvodníci použijú nízke ceny a pekné fotky a potom už len čakajú, kto sa do tejto pasce chytí. Medzi znaky podvodu patrí, ak je auto v príliš dobrom stave a predáva sa za podozrivo nízku cenu. Taktiež to, ak je predávajúci zo zahraničia a auto nie je možné vidieť osobne. Predávajúci však požaduje zálohu vopred a argumentuje tým, že o vozidlo je veľký záujem. Na takéto inzeráty nenaleťte a radšej sa im vyhnite.