Na slovenskom televíznom trhu sa opäť stupňuje silné napätie. Dá sa povedať, že to posledné vyvolala Markíza, keď príkázala všetkým operátorom, aby do svojich archívov zabudovali technickú úpravu, ktorá divákom zabráni pretáčať reklamy. Týmto krokom cieli na zvýšenie príjmov z inzercie, keďže pri klasickom sledovaní s časovým posunom (oneskorene) diváci zvyknú reklamy pretáčať. Ako však informuje portál Živé.sk, nič také sa zatiaľ nedeje. Operátori nateraz odmietajú implementáciu takéhoto tvrdého riešenia, pričom niektorí dokonca ponúkajú aj dôvody.
Markíza svoje rozhodnutie zdôvodňuje tým, že ako komerčná televízia financuje výrobu pôvodnej tvorby práve z príjmov z reklamy, a preto je pre ňu dôležité zabezpečiť rovnaké podmienky sledovania ako pri klasickom vysielaní. Zavedením zákazu pretáčania chce znížiť rozdiel medzi živým vysielaním a sledovaním z archívu.
No napriek tomu sa zdá, že väčšina operátorov si dáva s implementáciou načas. Niektorí z nich dokonca zvažujú, že zákaz vôbec nezavedú.

Podľa Živé.sk zatiaľ nikto z veľkých poskytovateľov neblokuje pretáčanie reklám. Operátori priznávajú, že sú s požiadavkou oboznámení, no zavedenie obmedzenia odkladajú – nielen z technických príčin, ale aj z hľadiska právnych a zmluvných otázok.
Dokonca aj Lepšia TV, ktorá pôvodne ako jediná blokovanie reklám potvrdila, napokon túto funkciu z archívu opäť odstránila. Dôvodom bola silná reakcia zo strany trhu, respektíve negatívny ohlas od divákov, ako aj nedostatok možností, ako by si zákazníci mohli zaplatiť za sledovanie obsahu bez inzercie.
Operátori sa vyjadrili, vo väčšine sa zhodujú
K situácii poskytli oficiálne vyjadrenia viacerí operátori. Telekom uviedol, že pripravuje implementáciu technického riešenia v súlade so zmluvnými podmienkami, no zatiaľ ho nespustil a zákazníkov plánuje o všetkom vopred informovať. Podobne sa vyjadril aj Orange, ktorý plánuje zriadiť aj špeciálnu stránku s detailmi k zmene, ale samotné obmedzenie zatiaľ nezaviedol.
Operátor DSi Data bol podľa vlastných slov pripravený začať blokovanie reklám, no na poslednú chvíľu sa dozvedel nové skutočnosti, ktoré podľa neho spochybňujú plošné zavedenie tohto opatrenia. Preto celý zámer odložil a chce sa v tejto veci opätovne poradiť s Markízou.
Rovnaký postoj zaujal aj poskytovateľ SledovanieTV, ktorý priznal technickú pripravenosť, ale vzhľadom na neistý vývoj situácie na trhu sa rozhodol s obmedzením počkať. Podobne aj O2 potvrdilo, že zákaz zatiaľ nezaviedlo, no plánuje ho otestovať a v prípade implementácie o tom zákazníkov dopredu informovať.

Napokon sú tu operátori ako UPC, Antik a Digi Slovakia, ktorí taktiež neobmedzili pretáčanie reklám, pričom nezverejnili žiadne konkrétne plány na jeho zavedenie.
4ka má najtvrdší postoj
Najtvrdšie stanovisko zaujala 4ka, ktorá jednoznačne odmieta implementovať obmedzenie bez presnej zmluvnej opory a právneho rámca. Operátor upozorňuje, že Markíza nedokáže zabezpečiť jednotnú implementáciu technických úprav naprieč všetkými poskytovateľmi, čo by mohlo spôsobiť nerovnomerné podmienky na trhu.
Z pohľadu 4ky ide o opatrenie, ktoré poškodzuje zákazníkov tým, že im berie možnosť pretáčania reklám, čo znižuje kvalitu ich zážitku zo sledovania televízie. Zároveň hrozí, že nespokojnosť divákov povedie k ich odchodu k streamovacím platformám. Navyše, podľa 4ky by všetky náklady na implementáciu technického riešenia mala znášať firma Swan, ktorá za značkou 4ka stojí.
Pôvodne sme vás o zámere Markízy blokovať pretáčanie reklám v archíve informovali v samostatnom článku, ktorý nájdete na tomto odkaze.