Aktuálna ekonomická situácia vo svete má ďaleko od dokonalosti. Vplyv na to má viacero faktorov – stále prebiehajúca vojna na Ukrajine, rastúce napätie medzi Pakistanom a Indiou, ako aj obchodný konflikt medzi USA a Čínou, aj keď ten sa konečne dočkal vytúženého uvoľnenia. Stále však platí, že podmienky na trhu sú pre mnohé podniky, dokonca aj tie väčšie, priam neúnosné. A žiaľ, dôkazov takmer neustále pribúda.
Takmer neustále sa doslýchame o známych menách, ktoré prepúšťajú stovky či tisíce zamestnancov. V týchto dňoch sa zoznam opäť rozšíril, a to o japonskú automobilku Nissan, píše denník Teraz.sk. Tá plánuje po celom svete prepustiť až 19 000 zamestnancov. Aby sme boli konkrétnejší, v novembri minulého roku oznámila prepustenie 9 000 zamestnancov, teraz k nim pridala ďalších 10 000.

Inak povedané, celkovo sa plánuje zbaviť 15 percent svojej pracovnej sily, čo predstavuje jednu z najväčších redukcii počtu pracovníkov v automobilovom sektore za posledné roky. Pôvodne o tom informovali japonské médiá, konkrétne verejnoprávna televízia NHK a denník Nikkei, pričom spoločnosť samotné správy zatiaľ oficiálne nekomentovala.
Nissan volí tvrdý krok, no aký má dôvod?
Toto rozhodnutie prichádza v čase, keď Nissan očakáva obrovskú finančnú stratu za prebiehajúci fiškálny rok. Podľa oznámenia z konca apríla by čistý výsledok mohol byť v mínuse až 700- až 750-miliárd japonských jenov, čo v prepočte predstavuje 4,29- až 4,59-miliardy eur.
Tieto čísla sú dramaticky horšie v porovnaní s februárovou prognózou, keď automobilka očakávala stratu len 80-miliárd jenov (cca 490-miliónov eur).
Nissan vo vyhlásení uviedol, že zhoršený hospodársky výhľad súvisí najmä s vysokými nákladmi na reštrukturalizáciu, ale aj so zvýšenou neistotou v globálnom obchode. Jedným z hlavných rizikových faktorov je zavedenie 25-percentného cla na dovoz automobilov do USA, ktoré vážne ovplyvňuje ekonomiku firmy.
USA sú pritom pre Nissan kľúčovým trhom. Až viac než štvrtina všetkých predaných vozidiel v minulom roku smerovala práve tam. Mnohé z týchto áut však boli vyrobené v Japonsku alebo Mexiku, teda v krajinách, ktoré sú priamo zasiahnuté dovoznými clami. Dôsledkom je strata cenovej konkurencieschopnosti a tlak na presun výroby či prispôsobenie modelového portfólia.
Situácia sa komplikuje už dlhšie
Nissan si už dlhšie prechádza obdobím transformácie, ktoré zahŕňa prechod na elektromobilitu, reštrukturalizáciu medzinárodnej produkcie, ale aj hľadanie nových partnerstiev.
Okrem globálnych problémov však je za dlhodobým oslabením firmy aj vplyv korupčného škandálu bývalého šéfa Carlosa Ghosna, ktorý zanechal reputačné škody aj chaos v strategickom vedení firmy.
Z toho všetkého zlého však predsa len vzišla aj dobrá správa – Nissan bude prepúšťať a stratí peniaze, no keby to mal v pláne vzdať, takéto opatrenie by nepodnikol. Možno teda očakávať, že japonský hráč tu s nami ešte nejaký čas pobudne. Pripomíname, že okrem škrtov v počte zamestnancov plánuje aj výraznú modernizáciu ponuky, reorganizáciu výrobných kapacít a obnovenie dôvery trhu.