Tradičné pohonné hmoty, teda benzín a nafta, to začínajú mať poriadne nahnuté, a to na celom území Európskej únie (EÚ). Opierajúc sa o argument, že produkujú príliš veľa škodlivých emisií, cielia na to, aby boli čo najskôr nahradené ekologickejšími alternatívami, ako je napríklad elektrina. Koniec koncov, zákaz predaja nových spaľovákov má na území bloku platiť už od roku 2035. Prísne opatrenia, ktoré obmedzia využitie nafty a benzínu, však prichádzajú (a aj budú prichádzať) oveľa skôr.
Ako píše server Auto Trendy, Európska komisia a Komisia pre dopravu a cestovných ruch Európskeho parlamentu pripravujú novú verziu smernice o povinných technických kontrolách, ktorá by sa mala stať platnou aj na Slovensku. Návrh mieri najmä na autá s naftovými motormi, ktoré už majú za sebou roky intenzívnej prevádzky.
Kým dnes slovenské emisné stanice vyhodnocujú predovšetkým dymivosť výfukových plynov, po prijatí nových pravidiel budú musieť merať aj reálne množstvo pevných častíc a oxidu dusíka (NO2). To si vyžiada sofistikovanejšie prístroje schopné overiť nielen prítomnosť filtra pevných častíc (DPF), ale aj jeho funkčnosť.

Zintenzívnenie kontrol postihne najmä vozidlá, ktoré prekročia hranicu desiatich rokov od prvej registrácie. Takéto autá budú musieť absolvovať technickú aj emisnú prehliadku každých dvanásť mesiacov namiesto súčasného dvojročného intervalu.
Povinný DPF filter
Pokiaľ ide o filtre, najcitlivejšou skupinou sú modely vyrobené po roku 2009, keď norma Euro 5 uložila povinnosť montovať DPF filtre do všetkých nových dieselov. Filtre pevných častíc sa po najazdení približne 200 000 – 250 000 km prirodzene upchávajú.
V momente, keď prestanú plniť svoju funkciu, stoja majiteľa niekoľko stoviek až tisícok eur, čo pri autách s nižšou zostatkovou hodnotou často nedáva ekonomický zmysel. V minulosti sa preto mnohí vodiči rozhodli filter odstrániť alebo softvérovo deaktivovať. Hoci je takýto zásah nelegálny, doterajšie základné meranie dymivosti ho nedokázalo spoľahlivo odhaliť.
Po očakávanom prijatí euroregulácie sa ale situácia zmení. Vozidlo bez plne funkčného DPF kontrolou neprejde a nebude môcť legálne pokračovať v cestnej premávke.

Koniec stáčania kilometrov
Pripravovaná smernica potom ráta aj s bojom proti stáčaniu tachometrov. Počas každej technickej kontroly sa bude aktuálny stav odometra automaticky odosielať do centrálnej európskej databázy.
Slovensko už podobný systém využíva, no import ojazdených áut napríklad z Nemecka či Talianska stále prináša riziko manipulácie s kilometrami. Vytvorenie celoúnijnej databázy výrazne sťaží praktiky predajcov, ktorí umelo znižujú nájazd vozidiel, a zvýši transparentnosť sekundárneho trhu.