Elektromobily zápasia s viacerými výzvami, ktoré sa postupne odstraňujú. Jednou z nich je dojazd na jedno nabitie, ktorý chce kompenzovať ultrarýchle nabíjanie. Vďaka extrémne rýchlemu nabíjaniu za pár minút doplníte energiu svojmu elektrickému vozidlu (EV) a môžete bezstarostne pokračovať v jazde.
Hoci sa ultrarýchle nabíjanie zdá ako praktický vynález, ktorý prináša majiteľovi EV pohodlie, má svoje úskalia. Ako uvádza portál CarNewsChina, ultrarýchle nabíjanie degraduje batériu elektromobilu.
Ultrarýchle nabíjanie je hrozbou pre batérie EV
Rýchle a ultrarýchle nabíjanie elektromobilov zažíva v roku 2025 obrovský rozmach. Vďaka rýchlemu doplneniu energie sa majitelia EV nemusia obmedzovať v jazde, avšak najnovšie poznatky hovoria, že si to odnesie batéria. Ultrarýchle nabíjanie totižto so sebou prináša potenciálne urýchlenie degradácie batérie, čo bude viesť ku skoršej výmene a zvýšeným nákladom. Práve preto sa medzi majiteľmi EV a odborníkmi rozpútali diskusie, aký dopad bude mať ultrarýchle nabíjanie na záručné krytie batérie.
Majitelia EV sa vo všeobecnosti domnievajú, že ultrarýchle nabíjanie, podobne ako nabíjanie mobilných telefónov, skracuje výdrž batérie. Myslia si to napriek tomu, že mnohým chýbajú konkrétne údaje o rozsahu vplyvu rýchleho nabíjania na batériu. Výmena batérie EV nie je lacná záležitosť, a preto sú obavy o to väčšie. Ako píše portál CarNewsChina, nová batéria môže stáť toľko, koľko polovica nového vozidla. Dokonca môže presiahnuť zostatkovú hodnotu auta, a preto je otázne, či sa do nákupu novej batérie vôbec oplatí investovať. To stavia majiteľov pred dilemu, či radšej kúpiť nové auto alebo len vymeniť batériu.
Skrátenie životnosti až o 40 percent
Vodiči elektrických vozidiel zdieľanej dopravy, ktorí vo veľkom využívajú ultrarýchle nabíjanie pre maximalizáciu svojho prevádzkového času, zistili, že časté nabíjanie skutočne degraduje batérie. Toto potvrdili aj výskum Univerzity Tsinghua, ktorý preukázal, že batérie používajúce ultrarýchle nabíjanie nad 120 kW môžu skrátiť svoju životnosť o 40 percent v porovnaní s pomalým nabíjaním.
Odborníci, ktorí sa zaoberajú vývojom batérií pre EV, hľadajú spôsoby, ako vyvážiť rýchlosť nabíjania a životnosť batérie. Medzi technické pokroky patria vylepšené systémy tepelného riadenia na reguláciu teploty batérie počas rýchleho nabíjania a vylepšené systémy správy batérií (BMS) s „režimami ochrany pred ultranabíjaním“, ktoré regulujú výkon na základe stavu nabitia batérie. Inteligentné nabíjacie stanice sú tiež navrhnuté tak, aby automaticky upravovali tok prúdu počas procesu nabíjania.
Podľa niektorých odborníkov je ideálne obmedziť ultrarýchle nabíjanie na menej ako 40 percent z celkového počtu nabíjacích cyklov. Majitelia EV by vo väčšine prípadov mali uprednostniť pomalé nabíjanie, ak im to časové možnosti dovolia. Odborníci taktiež odporúčajú vyhnúť sa ultrarýchlemu nabíjaniu, keď je batéria nabitá nad 90 percent svojej kapacity a rovnako, keď má pod 10 percent. Hovoria, že ultrarýchle nabíjanie v týchto rozsahoch môže spôsobiť väčšie poškodenie batérie.