Európska komisia pripravuje zásadnú reformu pravidiel technických kontrol vozidiel, ktoré majú priniesť výrazné zmeny pre motoristov v celej Únii. Nová legislatíva, ktorá čaká na schválenie Európskeho parlamentu a Rady EÚ, si kladie za cieľ predovšetkým zvýšiť bezpečnosť na cestách a výrazne obmedziť znečistenie ovzdušia zo starších automobilov.
K najvýznamnejším zmenám patrí skrátenie intervalu technických kontrol (STK) zo súčasných dvoch rokov na jeden rok pre vozidlá staršie ako desať rokov. Návrh komisie sa však zameriava aj na elektromobily, ktoré už nebudú z technických prehliadok zvýhodnené.
Prísnejšie kontroly pre staršie vozidlá
Nový návrh Európskej komisie počíta s tým, že staršie automobily a dodávky, ktoré majú viac ako desať rokov, budú musieť podstúpiť technickú kontrolu každý rok namiesto súčasných dvoch rokov. Brusel chce týmto spôsobom donútiť majiteľov starších vozidiel, aby ich udržiavali v lepšom technickom stave a aby znižovali ich negatívny vplyv na životné prostredie.
Očakáva sa, že táto zmena môže mať výrazný dosah na motoristov, ktorí vlastnia vozidlá ako Škoda Octavia III, Fabia III, Rapid či Superb III. Tieto autá sú na Slovensku veľmi populárne najmä v segmente jazdených vozidiel. Brusel argumentuje tým, že staršie autá predstavujú vyššie riziko nehôd a produkujú viac emisií kvôli nižším štandardom údržby.
Pravidelnejšie kontroly majú okrem ekologických benefitov aj výrazne zvýšiť bezpečnosť cestnej premávky. Podľa odhadov Komisie by nové pravidlá mohli v období od roku 2026 do 2050 zabrániť približne 65-tisícom vážnych zranení a zachrániť viac ako 7-tisíc ľudských životov.
Elektromobily čakajú povinné prehliadky
Ďalšou významnou novinkou, ktorú Brusel navrhuje, sú pravidelné technické kontroly pre elektromobily. Až doteraz mali elektrické vozidlá výhodu miernejších pravidiel a niektoré kontroly ich obchádzali úplne. Nové opatrenia však majú tento prístup zmeniť.

Európska komisia uvádza, že existujúce pravidlá z roku 2014 už nedokážu pokryť moderné technológie používané v elektromobiloch, najmä pokročilé bezpečnostné prvky a stav batérií. Práve batérie elektromobilov sú často zdrojom obáv kvôli riziku ich prehriatia alebo požiarov.
Zmeny by mali viesť k tomu, že elektromobily budú absolvovať pravidelné technické kontroly rovnako ako iné typy vozidiel, pričom dôraz bude kladený práve na prevenciu technických problémov a zvýšenie bezpečnosti ich prevádzky. Táto zmena znamená koniec zvýhodnenia elektromobilov oproti klasickým vozidlám.
Digitálne registrácie a lepšia výmena údajov medzi štátmi
Európska komisia zároveň pripravuje aj digitalizáciu osvedčení o registrácii vozidiel. Nové elektronické doklady by mali postupne úplne nahradiť súčasné papierové verzie. Hlavným prínosom digitálnych osvedčení má byť jednoduchšia administratíva, rýchlejšia kontrola vozidiel a zjednodušenie medzinárodnej výmeny údajov o vozidlách medzi členskými štátmi EÚ.
Komisia uvádza, že digitalizácia registrácií prispeje k rýchlejším kontrolám napríklad pri cezhraničných transakciách s vozidlami, ako aj pri ich exporte alebo importe v rámci Únie. V praxi to môže viesť k úspore času aj nákladov pre majiteľov vozidiel.
Aj keď tieto nové pravidlá majú priniesť množstvo benefitov v oblasti bezpečnosti a životného prostredia, mnohí motoristi sa môžu obávať zvýšených nákladov a väčšej administratívnej záťaže. Termín zavedenia nových opatrení zatiaľ nebol presne stanovený, pretože návrh ešte musí prejsť schvaľovacím procesom v Európskom parlamente a Rade EÚ.