Etanol sa bežne pridáva do benzínu a toto palivo sa potom nazýva etanolový benzín alebo tiež bioetanolová zmes. V Európskej únii, vrátane Slovenska, sa najčastejšie používa E5 (obsahuje do 5 % etanolu) a E10 (obsahuje do 10 % etanolu). Etanol sa pridáva, pretože znižuje emisie, jae čiastočne obnoviteľný a vyrába sa z rastlín. Znižuje tiež závislosť od fosílnych palív a zároveň zvyšuje oktánové číslo paliva, čo môže zlepšiť spaľovanie.
Treba dodať, že nie všetky staršie vozidlá sú kompatibilné s E10. Väčšina novších áut (vyrobených po roku 2010) ho však zvládne bez problémov. V prípade staršieho vozidla je dobré si overiť, či je na E10 pripravené. A hoci má etanol niekoľko výhod, spája sa aj s rizikami.
Riziká etanolu v benzíne
Ako uvádza motoristický portál Autoviny.sk, etanol v modernom palive môže spôsobiť vyššiu spotrebu, slabší výkon aj problémy so štartom. Na majiteľov áut tak striehnu skryté riziká. Bioetanol sa najčastejšie vyrába z poľnohospodárskych plodín a dnešné palivá musia túto látku zo zákona obsahovať. Vyplýva to z európskych klimatických záväzkov, aby sa znížila závislosť od fosílnych palív. Benzín teda musí obsahovať aspoň 5 percent bioetanolu, no motor vášho vozidla možno naň nie je pripravený.
Podľa odborníkov na motorizmus bioetanol nie je pre motory novinkou, no každý nevie, ako dokáže ovplyvniť bežnú prevádzku vozidla. Pre staršie vozidlá môže predstavovať problém, pretože jeho prítomnosť v palive sa môže prejaviť na výkone, pri štartovaní, ale aj na spotrebe alebo životnosti jednotlivých komponentov.
Na čo si dať pozor?
Etanol nemá rád dlhé státie, takže ak necháte auto celú zimu stáť v garáži, môže sa stať, že na jar nenaštartujte. Etanol sa časom rozkladá a nasáva vlhkosť zo vzduchu. Následne sa v palivovej nádrži vytvára kal a iné chemické zlúčeniny, ktoré môžu mať na motor vozidla negatívny vplyv. Degradácia paliva znamená tvorbu usadenín a následne zhoršené štartovanie. V tom najhoršom prípade môže prísť k poškodeniu palivovej sústavy. Riešením je prísada – stabilizátor benzínu, ktorý ochrániť palivo v čase, keď s autom dlhší čas nejazdíte.
Ďalším problémom je fakt, že etanol horí horšie než klasický benzín. Jeho výhrevnosť je približne o tretinu nižšia, čo znamená, že motor môže mať slabší ťah. Tiež sa môžete stretnúť s pomalším zrýchlením vozidla alebo so zvýšenou spotrebou paliva. Platí to hlavne vtedy, ak jazdíte v kopcoch, prípadne s ťažším nákladom. Pomocníkom sú v tomto prípade urýchľovače spaľovania. Ide o prísady, ktoré podporujú lepšie horenie paliva s obsahom etanolu.
Ako dopĺňa portál Autoviny.sk, etanol priťahuje a viaže vodu zo vzduchu. Voda v palive však spôsobuje nestabilné spaľovanie, ťažké štarty alebo zhasínanie motora. Táto jeho vlastnosť môže podporovať vznik korózie v palivovej nádrži aj v potrubí. Ak sa chcete tomuto problému vyhnúť, ideále je zvoliť prísady, ktoré vlhkosť v palive rozložia na jemnú emulziu. Tú motor dokáže bez problémov a bezpečne spáliť. Tieto prísady navyše chránia systém pred hrdzou a zaistia vám spoľahlivý chod motora aj v zhoršených jazdných podmienkach.