Slovenským bankovým sektorom pred pár dňami otriasla správa o kľúčovej akvizícii 365.bank skupinou KBC, ktorá vlastní ČSOB. Z pohľadu investorov ide o strategicky výhodný krok, pričom predstavuje veľké zmeny ako pre klientov, tak aj pre zamestnancov. No žiaľ, nie všetky musia byť nutne pozitívne. Spojenie bánk pravdepodobne zníži konkurenciu, a teda môže negatívne ovplyvniť dostupnosť služieb, cenové podmienky a dokonca aj budúce inovácie. Bude to však záležať od toho, aké konkrétne kroky po zrealizovaní fúzie banka podnikne. A tie zatiaľ naznačujú skôr priaznivé zmeny. Téme sa venujú Aktuality.sk.
Rozhodnutie ČSOB prebrať kontrolu nad 365.bank spolu s Poštovou bankou predstavuje výrazné úpravy pre trhové podiely medzi kľúčovými hráčmi. Počet bánk na trhu sa opäť znižuje – kým pred niekoľkými rokmi pôsobilo na Slovensku takmer 20 bánk, v súčasnosti ich je iba 15. Podľa odborníkov každá fúzia oslabuje konkurenčné prostredie, čo pre bežných klientov všeobecne nie je priaznivý vývoj.
Práve vysoká konkurencia bola v minulosti jedným z hlavných dôvodov, prečo mali slovenskí spotrebitelia v rámci celej Európskej únie (EÚ) jedny z najnižších hypotekárnych úrokových sadzieb, teda aspoň do obdobia pandémie koronavírusu.
Neprehliadnite

ČSOB chce klientov potešiť
Obidve zúčastnené strany, teda ČSOB aj 365.bank, však hovoria skôr o zmenách k lepšiemu. Uvádzajú, že vzhľadom na silný bankopoistný model skupiny ČSOB na Slovensku budú z tejto akvizície benefitovať dnešní klienti 365.bank formou výhodných produktov a služieb od ČSOB Poisťovne a ČSOB Leasingu.
Pre samotné entity ČSOB Poisťovňa a ČSOB Leasing to znamená, že budú po získaní potrebných regulatórnych súhlasov môcť cross-sellom prinášať výhodné produkty a služby aj dnešným retailovým klientom 365.bank.
Keďže ČSOB okrem 365.bank preberá aj Poštovú banku, pre nového vlastníka znamená rozšírenie pôsobnosti o segment klientov z vidieka a staršej generácie, ktorá všeobecne upradnestňuje osobné návštevy na pobočkách, predovšetkým na poštách.
Aké sú riziká?
Po zlúčení získa ČSOB dodatočný trhový podiel na hypotékach vo výške 3,2 percenta, čím predbehne Tatra banku a priblíži sa k pozícii VÚB banky. Ide o klasický scenár, kedy banky, ktoré nedokážu rásť prirodzene, vstupujú do akvizičných procesov. V prípade stredne veľkých bánk, ako je ČSOB, ide o stratégiu rastu cez nákupy iných subjektov s cieľom získať klientov a technologické výhody.
365.bank bola pôvodne projektom zameraným na digitálne služby a mladú klientelu. Jej integrácia do ČSOB preto znamená, že trh stratí jedného z mála čisto digitálnych hráčov, ktorí sa snažili konkurovať tradičným bankám inovatívnym prístupom.

365.bank cielila na mladšie publikum s dôrazom na jednoduché digitálne bankovníctvo, ČSOB však má dlhodobo skôr konzervatívny imidž. Aj keď sa snaží držať krok s technologickými trendmi, pre mnohých klientov môže ísť o krok späť. Medzi možné hrozby patrí aj odliv klientov, ktorí sa začnú obzerať po alternatívach medzi čisto digitálnymi alebo modernejšími bankami.
Na druhú stranu, nikde nie je napísané, že posolstvo 365.bank zanikne spolu s akvizíciou. Práve naopak – zatiaľ to vyzerá tak, že jej kapacity doplnia portfólio ČSOB.
Čo bude s pobočkami a zamestnancami?
Pochopiteľne, zlúčenie bánk so sebou často prináša aj reorganizáciu pobočkovej siete, čo môže priniesť ako pozitívne, tak aj negatívne zmeny. Pokiaľ ide o tie negatívne, v budúcnosti môže nastať rušenie prevádzok, ktoré sa prekrývajú.
Pre lepšie porozumenie – ČSOB po predchádzajúcej akvizícii OTP Banky znížila počet svojich pobočiek. Podobný scenár môže byť realitou aj pri 365.bank, ktorá má aktuálne 57 pobočiek, väčšinu z nich v nákupných centrách. Nič také ale zatiaľ nebolo potvrdené.
Objavili sa aj debaty ohľadne možného prepúšťania, pokiaľ by skutočne došlo na zatváranie pobočiek. Oficiálne stanovisko 365.bank a ČSOB však zatiaľ nič také nenaznačuje.
„Našim cieľom vždy bolo a zostáva posilňovanie pozície na jej kľúčových trhoch v strednej a východnej Európe. Na Slovensku, ktoré je pre nás kľúčovým trhom, budujeme a posilňujeme našu pozíciu systematicky už viac ako 20 rokov organickým rastom aj akvizíciami. Sme známi našou inovatívnosťou a stabilitou, s cieľom poskytovať klientom vždy bezpečné, spoľahlivé a personalizované finančné riešenia,“ uvádza Johan Thijs, generálny riaditeľ KBC Group.

„Dnes sme hrdí na to, že môžeme oznámiť akvizíciu 365.bank na Slovensku. Ňou posilňujeme našu geografickú diverzifikáciu, pokračujeme v posilňovaní trhového postavenia a budeme môcť zvýšiť aj našu profitabilitu, V kombinácii s ďalšími entitami ČSOB nám to umožňuje ešte vylepšovať naše služby ponukou inovatívnych produktov a kombináciou digitálnych riešení s personalizovaným prístupom. Tešíme sa na budovanie novej budúcnosti pre našich zákazníkov a aj kolegov na Slovensku,“ doplnil.
Vyjadril sa aj Daniel Kollár, predseda predstavenstva a generálny riaditeľ ČSOB: „Nie je to tak dávno, čo sme sa spojili s bývalou OTP Bankou Slovensko a necelé dve dekády dozadu aj s niekdajšiu Istrobankou. Táto, v poradí tretia akvizícia, pre nás znamená budúce spájanie sa s významným hráčom, ktorý do veľkej miery formuje slovenský bankový trh s dôrazom na prozákaznícku orientáciu a inovatívne riešenia. To je plne v súlade aj s našou stratégiou prinášať riešenia s cieľom byť relevantní pre každodenný život zákazníkov v digitálnej ére.“
„Som rád, že náš „smart svet“ budeme môcť predstaviť ešte širšej skupine klientov a dnešok je deň, ktorý našu snahu podčiarkuje. Som presvedčený o tom, že táto akvizícia bude prínosom nielen pre klientov oboch bánk, ale bude aj príležitosťou pre kolegov a kolegyne oboch bánk spolupodieľať sa na úspešných projektoch, ktoré sú pred nami,“ dodal Kollár.
Pozornosť centrálnej banky
Národná banka Slovenska (NBS) vníma akvizície ako prirodzený vývoj bankového trhu, avšak jej hlavnou prioritou je ochrana stability finančného systému a záujmov klientov.
Preto bude v prípade tejto transakcie preverovať všetky okolnosti, aby sa zabezpečilo, že banka ostane finančne zdravá a riadená s dôrazom na obozretnosť. Vzhľadom na rozsah zmeny sa do schvaľovacieho procesu zapojí aj Európska centrálna banka (ECB).

Za koľko sa 365.bank predáva?
Podľa oficiálneho stanoviska banky zodpovedá kúpna cena 1,4-násobku účtovnej hodnoty (z decembra 2024) a 9,4-násobku pomeru ceny a čistého zisku 365.bank (2022 až 2024). Transakčná cena má teda odrážať kvalitu a ziskovosť 365.bank, vrátane jej klientskej bázy, profesionality jej zamestnancov, ako aj potenciálu z budúcich synergií.
Pre lepšie porozumenie, v bežnej praxi je úspech predať subjekt za 1 až 1,2-násobok účtovnej hodnoty, čo znamená, suma, za ktorú ČSOB získava 365.bank, je nadštandardná.
Všetko to znie dobre, no poľavenie konkurencie napriek tomu predstavuje riziká. Výsledkom môže byť obmedzenie výhodných produktov, spomalenie inovácií, ako aj zhoršenie podmienok pre bežných klientov či prepúšťanie. Slabšia konkurencia totiž znamená menší tlak na kvalitu, nižšiu flexibilitu a potenciálne vyššie náklady pre spotrebiteľa.
Zo slov 365.banky a ČSOB však vyplýva snaha o udržanie súčasného štandardu a dokonca aj jeho priebežné navyšovanie. Predsa len stále ide o čerstvú tému, takže asi je priskoro na akékoľvek finálne závery – pozitívne i negatívne.