Medzi niektorými vodičmi sa rozmohol nový trend. Tradičné pneumatiky nahrádzajú terénnymi, hoci na to nemajú opodstatnený dôvod. Mylne si myslia, že terénne pneumatiky toho vydržia viac a na cestách sú bezpečnejšie. Tento mýtus ale vyvracia nemecký autoklub ADAC.
Ako uvádza motoristický portál Auto Trendy, terénne pneumatiky sa stávajú populárnymi nielen medzi majiteľmi offroad vozidiel. Často ich môžete vidieť aj na vozidlách typu SUV alebo na pick-upoch. Na prvý pohľad vyzerajú, že na ceste toho zvládnu viac, avšak test klubu ADAC odhalil realitu.
Terénne pneumatiky zlyhávajú
ADAC otestoval viacero terénnych pneumatík a výsledky mnohých prekvapili. Z hľadiska bezpečnosti sa na spevnených povrchoch po terénnych pneumatikách neoplatí siahnuť. Testom prešlo osem terénnych pneumatík v rozmere 255/65 R17, pričom ako referenčná sa použila celoročná pneumatika pre osobné vozidlá označená symbolom snehovej vločky. Ani jedna z testovaných terénnych pneumatík neobstála dobre. Výsledky na suchom aj mokrom asfalte boli podpriemerné a vodiči, ktorí takéto pneumatiky používajú, by mali zostať v pozore.
Najväčším problémom terénnych pneumatík bolo nedostatočné brzdenie na mokrých vozovkách. V porovnaní s bežnými pneumatikami, ktoré sú určené pre osobné autá, bola ich brzdná dráha oveľa dlhšia. Ani najlepšia pneumatika z testu (Falken) nedokázala poraziť referenčnú pneumatiku. Falken mala brzdnú dráhu o šesť metrov dlhšiu. Najhoršie však v teste obstála pneumatika BF Goodrich. Pri brzdení na mokrej ceste potrebovala až 48,8 metra na zastavenie z rýchlosti 80 km/h.
Oplatí sa investovať do celoročných
Nemecký autoklub ADAC nemôže na základe testu odporučiť žiadnu terénnu pneumatiku na bežné cesty. Napriek tomu sa pozrieme na tie, ktoré obstáli najlepšie a ktoré naopak najhoršie. Najlepšie obstála Yokohama Geolander A/T G015 s celkovým hodnotením 2,9. Stále je však výrazne horšia ako referenčná pneumatika, ktorá mala hodnotenie 2,1. Na opačnom konci rebríčka je BF Goodrich Trail Terrain T/A s hodnotením 5,4, pretože nepresvedčila na mokrej vozovke a klub ju označil za slabú. Niektoré modely preukázali dobrú priľnavosť na snehu a štrku, napríklad Matador MP72, a na nespevnených povrchoch by sa ich priľnavosť dala označiť dokonca za výbornú. Problémom ale zostáva, že mnohí vodiči začali používať terénne pneumatiky na asfaltových cestách, kde sú bezpečnostným rizikom.
ADAC preto motoristom odporúča, aby siahli po kvalitných celoročných pneumatikách. Do týchto pneumatík sa oplatí investovať, ak jazdíte v teréne len príležitostne. Terénne pneumatiky sa hodia tým, ktorí jazdia v náročnom terénne často a pravidelne. Ako záverom dodáva portál Auto Trendy, testy ukázali, že celoročné pneumatiky sa pri rozjazde na mokrej lúke správajú rovnako dobre ako terénne pneumatiky.