V súčasnosti platí, že všetky bežné letenky sa viažu na konkrétne miesto v lietadle, čo znamená, že ak sa vám neujde sedadlo, neletíte. Práve na sedavú polohu je pritom kladený obrovský dôraz, predovšetkým z bezpečnostných dôvodov. Už v budúcom roku sa to ale môže zmeniť. Aerolinky totiž dostali kľúčové povolenie na to, aby ľudia mohli v lietadlách nielen sedieť, ale aj stáť. Samozrejme, nebude to vyzerať rovnako ako napríklad v MHD.
Ako informuje portál Euro Weekly News, od roku 2026 budú môcť tzv. lowcostové (nízkonákladové) letecké spoločnosti ponúknuť pasažierom akési stojace sedačky.
Státie v lietadle bude lacné, ale nepohodlné
Konkrétne pôjde o futuristické polosedačky v štýle konského sedla s označením Skyrider 2.0, ktoré zrejme nahradia časť sedadiel v ekonomickej triede (economy). Tento model, vyvinutý talianskou spoločnosťou Aviointeriors, sľubuje extrémne lacné letenky, no s kompromisom na komforte.
Koncept Skyrider 2.0 bol predstavený ešte v roku 2018 a stavia na radikálnom znížení hmotnosti a priestoru. Pasažieri v týchto pozíciách nebudú úplne sedieť, ale skôr sa budú opierať v približne 45-stupňovom uhle. Váhu tela tak ponesú najmä nohy a stred tela.

Každé takéto miesto je výrazne ľahšie ako štandardné sedadlo, čo pomáha znižovať spotrebu paliva, a teda aj náklady na prevádzku lietadiel. Samozrejme, hoci si polosedačky budú pýtať obetu na pohodlí, aerolinky budú dbať na kľúčové bezpečnostné protokoly – napriek neortodoxnej polohe nebude chýbať bezpečnostný pás, takže cestujúci budú počas turbulencií pripútaní.
Vďaka menším rozmerom a menším rozostupom medzi radmi budú môcť letecké spoločnosti prepravovať až o 20 percent viac cestujúcich na krátkych letoch, ktoré netrvajú viac než dve hodiny.
Tri kľúčové výhody
Pre nízkonákladové aerolinky, ktoré sú známe svojou agresívnou snahou o znižovanie nákladov, predstavuje státie v lietadle ideálne riešenie. Letecké spoločnosti ako Ryanair už roky zvažovali podobný koncept. Ich predstavitelia sa netajili tým, že uvažujú o umiestnení niekoľkých radov takýchto miest v prednej časti lietadla, pričom klasické sedadlá by nasledovali za nimi.
Ak by sme to mali zhrnúť, polosedačky v štýle konského sedla so sebou prinášajú tri kľúčové výhody, a síce:
- Mimoriadne lacné letenky – hovorí sa o cenách v rozmedzí 1 až 5 eur za jednosmerný let;
- Vyšší počet pasažierov na palube – čo povedie k vyšším ziskom;
- Rýchlejšie čistenie a kratšie časy obrátky lietadla – keďže menej súčiastok znamená aj menej údržby;
Cieľovou skupinou sú najmä cestujúci s nízkym rozpočtom, ktorým neprekáža trochu nepohodlia výmenou za extrémne nízku cenu. Polosedačky tak môžu byť skvelým riešením napríklad pre študentov, ktorí chcú vycestovať do sveta s čo najnižšími nákladmi na prepravu.
Niektorí chvália, niektorí kritizujú
V online diskusiách sa objavujú protichodné názory. Niektorí považujú koncept za inovatívny a sú ochotní ho vyskúšať, najmä pri krátkych letoch. Iní sa obávajú nepohodlia a porovnávajú nové sedadlá so stádovým prepravovaním.
Na jednej strane sú ľudia, ktorí chvália nízke ceny leteniek, možnosť rýchlej prepravy medzi európskymi mestami, ako aj zážitok, o ktorom môžu po návrate rozprávať svojim známym. Na druhej strane sú tí, ktorým prekáža nemožnosť si počas letu oddýchnuť či pospať, riziko značného nepohodlia pre vyšších ľudí, ako aj to, že sa budú cítiť ako v MHD-čke, len vo vzduchu.

Samozrejme, pochybnosti cestujúcich sa týkajú aj bezpečnosti. Aviointeriors však uisťuje, že Skyrider 2.0 prešiel všetkými bezpečnostnými skúškami vrátane núdzových evakuačných testov. Tí, ktorí sa budú chcieť pohodlne usadiť, budú mať naďalej možnosť kúpiť si klasickú letenku, avšak za mierne vyššiu cenu.
Státie v lietadle už od 1 eura?
Ako sme spomenuli, státie v lietadle sa zrejme bude ponúkať len v letoch na kratšie vzdialenosti (do 2 hodín). Asi málokto by totiž chcel stáť na lete do New Yorku či Dubaja.
Pre krátke európske trasy, napríklad Praha-Berlín, môže predstavovať praktickú alternatívu pre tých, ktorým ide predovšetkým o cenu. Letecké spoločnosti zase môžu vďaka tomuto riešeniu lákať na bombastické titulky typu „letenky za 1 euro“, zatiaľ čo cestujúci s dobrodružnou povahou a slabosťou pre úspory získajú nový zážitok (a možno aj svalovicu).
Od roku 2026 sa tak pri rezervácii treba pozrieť, či sa neobjaví možnosť „Lean Option“. A kto vie, možno sa státie v lietadle stane bežnou súčasťou krátkych výletov naprieč Európou.