Moderné autá majú byť oproti starším vozidlám vo výhode. Vodičom sľubujú vyšší komfort aj bezpečnosť. Výrobcovia ale nespomínajú, že sa za tým skrýva aj vyššia suma, ktorá je potrebná na prípadné opravy, ak nastane nejaká porucha. Moderné autá majú zväčšia komponenty, ktorých oprava je nákladnejšia. A platí to aj pri bežnej a pravidelnej údržbe – z vrecka spravidla vytiahnete viac.
Ako uvádza motoristický portál Auto Trendy, skúsení mechanici prezradili, aké sú úskalia moderných áut. V prvom rade je na opravu nutný vyškolený špecialista a časy, keď si domáci majstri vedeli opraviť auto svojpomocne, idú pomaly do zabudnutia.
Moderné autá opravíte len u špecialistu
Moderné autá majú totižto príliš veľa elektroniky, senzorov a ďalších systémov, ktoré by neodborný zásah mohol nenávratne poškodiť. Mechanici upozorňujú, že aj oni potrebujú prístup k dátam od výrobcov, pretože v opačnom prípade nevedia auto opraviť. Nastáva tak doba, kedy si vozidlo budete môcť dať opraviť len v autorizovanom servise a tie alternatívne autoservisy pôjdu bokom. Výmena určitého komponentu už neznamená len samotnú výmenu, ale aj naprogramovanie a kalibráciu. Toto si vyžaduje špecialistu a s tým spojené aj vyššie náklady.
Zvýšené náklady na opravu
Bežné a nenáročné opravy auta boli pred pár rokmi nenákladné a ak ste natrafili na dobrý servis, mohli ste ušetriť desiatky eur. Dnes si však autoservisy pýtajú aj za jednoduché opravy vyššie čiastky, pretože je nutné prepojenie so serverom výrobcu. Ako upozorňuje portál Auto Trendy, kalibrácia systémov, ktorá je povinná od roku 2024, môže zdvihnúť cenu opravy vozidla niekoľkonásobne. Príkladom je výmena čelného skla, ktorá kedysi stála 250 eur, avšak v súčastnosti sa cena môže vyšplhať až na 1200 eur. Dôvodom sú senzory, ktoré sú integrované do skla.
Pozor na moderné motory
Staršie motory boli podľa mechanika navrhnuté tak, aby vydržali čo najdlhšie a majiteľovi dopriali mnohoročnú životnosť. Prísne emisné normy však ovplyvňujú súčasnú konštrukciu motorov a výrobcovia často integrujú komponenty do jedného celku. Toto zvyšuje náklady pri oprave a zároveň robí opravu zložitejšou. Výmena jednej časti môže znamenať výmenu viacerých častí, pretože ich nie je možné od seba oddeliť.
Mechanik upozorňuje aj na ďalší fakt, respektíve mýtus, ktorý sa spája s novými autami. Vraj sú bezúdržbové a vyžadujú len minimálny zásah majiteľa. Opak je však pravdou, pretože aj tieto autá potrebujú údržbu a dokonca je nutná vo vyššej miere než pri starších vozidlách. Každá diagnostika, oprava alebo aktualizácia sotfvéru môže vyžadovať špeciálne vybavenie a najmä skúsenosti, ktoré majú len certifikované servisy. Zanedbanie pravidelného servisu zároveň vedie k väčším problémom, ktoré sa potom premietnu do zvýšených nákladov.