Viacerým prominentným automoblikám sa v poslednej dobe ktovieako nedarí. Mnohí z nich sú európskeho pôvodu (napr. Volkswagen), no ťažkosti hlásia aj známi hráči z Ázie. Ako informuje server Topspeed.sk, do tejto skupiny po novom patrí aj japonská značka Nissan. Dokonca sa ocitla v jednej z najvážnejších kríz vo svojej histórii.
Finančné straty za fiškálny rok, ktorý skončil 31. marca 2025, vysoko prekročili pôvodné odhady. Hoci sa ešte čaká na oficiálne zverejnenie hospodárskych výsledkov, ktoré je naplánované na obdobie po 13. máji, vedenie spoločnosti už teraz signalizuje, že realita bude výrazne horšia, než sa očakávalo.
Nissan pôvodne očakával ročnú stratu na úrovni zhruba 80-miliárd jenov, čo v prepočte vychádza na asi 493-miliónov eur. Aktuálne kalkulácie však naznačujú, že konečná hodnota straty by sa mohla pohybovať v rozmedzí 700- až 750-miliárd jenov, teda medzi 4,31- a 4,62-milirady eur. Asi ani netreba hovoriť, že takáto strata by znamenala historicky najhorší hospodársky výsledok v dejinách automobilky.

Koniec je pre Nissan reálnou hrozbou
Medzi hlavné príčiny tejto situácie patrí výrazná strata aktív a vysoké náklady spojené s reštrukturalizačnými opatreniami, ktoré majú v budúcnosti zlepšiť finančné zdravie spoločnosti.
Súčasťou týchto krokov je prepustenie až 9 000 zamestnancov, zatváranie niektorých závodov a zúženie ponuky modelov. Tieto zmeny by mohli v dlhodobom horizonte priniesť úsporu vo výške 2,5-miliardy dolárov (2,2-miliardy eur), no ich efekt sa prejaví až s odstupom času. A toho má Nissan momentálne veľmi málo.
Už koncom minulého roka jeden z vrcholových manažérov automobilky naznačil, že bez silného strategického investora má spoločnosť k dispozícii len 12 až 14 mesiacov na prežitie. V tom čase išlo o neoficiálnu informáciu, no vývoj posledných mesiacov potvrdzuje vážnosť situácie.
Nádej ešte nevyhasla
Automobilka aktuálne hľadá strategického partnera, ktorý by jej pomohol stabilizovať pozíciu na globálnom trhu. Medzi potenciálnymi partnermi sa spomínal taiwanský Foxconn, ktorý prejavil záujem o spoluprácu, no preferuje model spojenectva pred kapitálovým vstupom.
Pokus o vytvorenie aliancie s Hondou a Mitsubishi taktiež zlyhal. Hoci Nissan dúfal vo fúziu s odhadovanou hodnotou 60-miliárd dolárov (52,7-miliardy eur), rokovania stroskotali po tom, čo sa zistilo, že by v novom podniku nehral rovnocennú úlohu, čím by sa jeho pozícia obmedzila na post podriadenej spoločnosti.
Napriek finančným ťažkostiam však vedenie automobilky vyjadruje dôveru v ďalší vývoj. Nový generálny riaditeľ Ivan Espinosa sa opiera o existujúce finančné rezervy, robustnú výrobnú infraštruktúru a ambiciózne plány, ktoré by mali spoločnosti umožniť dosiahnuť obrat v nadchádzajúcich rokoch.