TECHBYTE.skTECHBYTE.skTECHBYTE.sk
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Čítaš: Čínska vydala TVRDÝ zákaz: Batérie v elektromobiloch sa nemôžu vznietiť
Zdieľať
TECHBYTE.skTECHBYTE.sk
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Hľadať
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Sleduj TECHBYTE
© 2025 BYTE Media s.r.o. Všetky práva vyhradené.

Čínska vydala TVRDÝ zákaz: Batérie v elektromobiloch sa nemôžu vznietiť

Nové normy MIIT menia globálne štandardy bezpečnosti – od roku 2026 bude musieť každá trakčná batéria prežiť náraz zospodu aj stovky rýchlonabíjaní bez rizika explózie.

20. apríla 2025 10:01
Lukáš Zachar
20. apríla 2025
Zdieľať
3 min
Zdieľať
V skratke
  • Čína sprísňuje od 1. júla 2026 bezpečnostné normy pre batérie EV: nulová tolerancia voči požiaru či výbuchu aj pri tepelnom úniku
  • Povinné budú nové skúšky – náraz na podvozok a 300 cyklov rýchleho nabíjania bez následného rizika skratu
  • Výrobcovia ako CATL deklarujú pripravenosť; vyššia bezpečnosť má urýchliť adopciu elektromobility a znížiť poistenie aj servisné náklady

Čínske ministerstvo priemyslu a informačných technológií (MIIT) aktualizovalo takzvaný národný štandard GB/T pre vysokonapäťové akumulátory. Kým doteraz musel systém vopred oznámiť potenciálny tepelný únik s päťminútovým predstihom, po novom sa batéria nesmie vznietiť ani explodovať vôbec – bez ohľadu na vzniknutý vnútorný defekt, všimol si server startstop.sk. Súčasťou požiadavky je aj limit na hustotu dymu a toxické zložky plynov, aby neohrozili posádku počas evakuácie.

Dva nové testy: Náraz zospodu a maratón rýchleho nabíjania

Norma zavádza prísnejší protokol overovania. Prvým novým testom je nárazový úder do spodnej časti modulov, ktorý simuluje kolíziu s prekážkou ležiacou na vozovke. Druhým je 300‑násobný cyklus DC nabíjania s vysokým prúdom, po ktorom musí akumulátor prejsť skratovým testom bez vznietenia. Cieľom je odhaliť slabé miesta v mechanickom uchytení článkov aj v tepelnom manažmente pri opakovaných rýchlonabíjacích režimoch.

Neprehliadnite

Kutil si prerobil VW Passat na elektromobil: Najazdil na ňom už 140 000 kilometrov
Elektromobil od Apple tak skoro neuvidíme. Najskôr vraj v roku 2028 alebo nikdy
Fotka z predajne áut Infinity
Nemá elektromobil, tak ho zohnal inde. Obchod s autami Infiniti predal Model 3

Lídri ako Contemporary Amperex Technology (CATL) či BYD už avizujú, že ich najnovšie LFP a NMC platformy limity spĺňajú. Technologické opatrenia zahŕňajú keramické separátory odolné voči prepáleniu, kryogénne hasiace médiá vo vnútri packu a viacvrstvové obloženie z hliníkových zliatin. Hoci riešenia zvyšujú výrobné náklady, experti očakávajú, že v koncových cenách sa premietnu len minimálne pre úspory z objemu.

Sprísnenie sa zároveň stáva novým exportným argumentom: automobilky pôsobiace v Európe či Severnej Amerike môžu deklarovať, že batérie vyrobené podľa čínskeho štandardu poskytujú vyššiu úroveň bezpečnosti než súčasné homologačné predpisy EÚ R100.03 či americké FMVSS 305.

Lítium, batéria, elektromobil
Ilustr. obr. | Zdroj: Depositphotos

Impulz po tragickom incidente

Norma prichádza krátko po medializovanom požiari modelu Xiaomi SU7, pri ktorom zahynuli traja pasažieri. Aj keď vyšetrovanie ešte prebieha, mediálny tlak na bezpečnosť akumulátorov zosilnel. MIIT reaguje preventívne rozšírením testov, ktoré budú musieť absolvovať všetky nové modely uvedené po júli 2026.

Pre motoristu to znamená nižšie riziko tepelného úniku, ktoré bolo doteraz hlavným zdrojom obáv pri kúpe elektromobilu. Poisťovne už signalizujú, že vozidlá s certifikovanou batériou podľa nového GB/T budú mať výraznejšie zľavy na havarijnom poistení. Z dlhodobého hľadiska sa očakáva aj nižšia frekvencia preventívnych servisných kampaní a menší objem škodových udalostí u zásahových jednotiek.

Vyššia latka pre celý ekosystém elektromobility

Automobilky mimo Číny budú musieť zvážiť obdobné testy, aby obstáli v globálnej konkurencii. Európski regulátori už avizujú revíziu smernice 2007/46/ES v oblasti batériovej bezpečnosti a zaradenie statického nárazu zospodu do zoznamu povinných skúšok. Ak sa normy harmonizujú, finálnym víťazom bude spotrebiteľ, ktorý získa robustnejšiu a dlhšie životnú batériu bez rizika požiaru.

Zdieľaj tento článok
Facebook Kopírovať odkaz Vytlačiť
Predchádzajúci článok Kryptomeny, aktuálne, podvod, NBS Katastrofa je na spadnutie: Ohrozené sú MILIÓNY pracovných miest (čo sa deje)
Ďalší článok Objavili GIGANTICKÉ ložisko mimoriadne dôležitého minerálu: 35 ton im ležalo pod nohami

Najčítanejšie

Peniaze
Seniori sa môžu tešiť: Plánujú zaviesť aj 14. dôchodok
17. novembra 2025
aktuálne, Slovensko
Na Slovensku rastie chudoba: Ľudia sa začali uchyľovať k nečakanému kroku
17. novembra 2025
auto, peniaze, automobilka, ojazdené auto, kúpna cena, automobil
Vodiči, POZOR: Zmenilo sa extrémne dôležité pravidlo. TOTO je po novom zakázané, hrozí pokuta
18. novembra 2025
Auto, e-shop, kúpa, mimoriadne
EÚ poriadne TVRDO zakročí proti autám: Toto už nikdy nebude povolené (platné od 2026)
17. novembra 2025

Najnovšie články

  • Kúpili by ste si takmer 1,5 milióna iPhonov: Včerajší výpadok má vážnu dohru, vyparila sa astronomická suma
  • ŠPZ-ky s písmenom H majú OBROVSKÚ výhodu. Toto všetko pre ne neplatí
  • Polícia vydala PRÍSNE VAROVANIE: Tisíce Slovákov si musia splniť dôležitú povinnosť (+ dátum)
  • POZOR na nový zákon: Za TOTO vám dá 50 € pokutu nová štátna zložka
  • RECENZIA Bluetti Elite 100 V2: TAKTO ľahko môžete byť energeticky nezávislí (TEST)

Bude sa vám páčiť

Diaľničná známka má novú cenu: Pripravte si takmer 110 €, vláda je nekompromisná

18. novembra 2025
parkovanie, platené parkovanie

Totálne im PRASKLI nervy: Obľúbené obchody spoplatnili parkovanie, vraj to inak nejde

17. novembra 2025
Tankovanie, nafta, benzín, ceny pohonných hmôt, ušetriť, tankovanie

Chcú umelo spomaliť rýchlosť tankovania: 50-litrovú nádrž by ste tankovali najmenej 5 minút

16. novembra 2025

Kúpil ho za vyše 130-tisíc EUR: Špičkový elektromobil po 3 rokoch stojí smiešne málo

15. novembra 2025

 

Spájame vedu, technológie a internetovú kultúru.

Dôležité odkazy

  • Kontakt
  • Reklama
  • O nás
  • Cookies
  • Podmienky používania

Spoj sa s nami

Viac z nášho portfólia

© 2025 BYTE Media s.r.o. Všetky práva vyhradené.
Vitaj späť!

Prihlás sa do svojho účtu

Username or Email Address
Password

Zabudol si heslo?