TECHBYTE.skTECHBYTE.skTECHBYTE.sk
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Čítaš: POZOR: SPP má poriadny PROBLÉM. Všetkým Slovákom klamal o cene za plyn
Zdieľať
TECHBYTE.skTECHBYTE.sk
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Hľadať
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Sleduj TECHBYTE
© 2024 BYTE Media s.r.o. Všetky práva vyhradené.
TECHBYTE.sk > Novinky > Veda > Energia > POZOR: SPP má poriadny PROBLÉM. Všetkým Slovákom klamal o cene za plyn

POZOR: SPP má poriadny PROBLÉM. Všetkým Slovákom klamal o cene za plyn

Najväčší dodávateľ plynu na Slovensku skresľoval údaje o nezmenenej cene, hoci zvýšenie DPH priamo ovplyvňuje účty domácností.

3. marca 2025 13:41
Lukáš Zachar
3. marca 2025
Zdieľať
7 min
Zdieľať
V skratke

Najväčšiemu dodávateľovi zemného plynu na Slovensku, Slovenskému plynárenskému priemyslu (SPP), sa v posledných týždňoch dostalo do pozornosti negatívne svetlo kvôli billboardovej kampani. Na billboardoch sa objavili uistenia, že ceny plynu pre domácnosti zostávajú pre rok 2025 nezmenené, čím SPP reagoval na rozhodnutia štátu o zastropovaní taríf. Na prvý pohľad išlo o pozitívnu správu – mnohí ľudia, ktorí sa obávali prudkého navýšenia účtov, ju prijali s úľavou.

Arbitrážna komisia Rady pre reklamu (RPR) sa však po prijatí sťažnosti pozrela na danú kampaň detailnejšie. Stredobodom sporu bolo tvrdenie o nezmenenej cene, ktoré podľa sťažovateľa ignorovalo fakt, že od januára tohto roka stúpla základná sadzba dane z pridanej hodnoty z 20 na 23 %. Pri účtoch za plyn, kam sa DPH priamo premieta, tak prakticky nemožno hovoriť o rovnakej cene, keďže celková platba sa reálne zvýšila.

DPH a regulovaná cena: Dve strany jednej mince

Úrad pre reguláciu sieťových odvetví (ÚRSO) určuje takzvanú regulovanú zložku ceny plynu, no samotnú výslednú sumu, ktorú domácnosť na faktúre uvidí, ovplyvňuje aj sadzba DPH. Základná sadzba od 1. januára 2025 stúpla na 23 %, čím sa celkovo zvýšili aj výdavky občanov. Kampaň SPP na billboardoch však túto skutočnosť nereflektovala dostatočne. Podľa Arbitrážnej komisie to bolo zavádzanie spotrebiteľa, keďže reklama predostierala nezmenené náklady, zatiaľ čo ľudia reálne v konečnom dôsledku zaplatili o niečo viac.

NewsByte
AKTUÁLNE: Hackeri spustili masívny útok, Slovákom radia pripraviť sa na najhoršie

AKTUÁLNE: Hackeri spustili masívny útok, Slovákom radia pripraviť sa na najhoršie

Chcete byť bohatí? Zverejnili sumu, ktorá vás zaradí medzi elitu, mnohých to poriadne prekvapí

Chcete byť bohatí? Zverejnili sumu, ktorá vás zaradí medzi elitu, mnohých to poriadne prekvapí

Elektromobilita v Európe zažije šok: Za 5 minút nabité na plnú, Čína prináša revolučnú technológiu nabíjania

Elektromobilita v Európe zažije šok: Za 5 minút nabité na plnú, Čína prináša revolučnú technológiu nabíjania

AKTUÁLNE: Hackeri spustili masívny útok, Slovákom radia pripraviť sa na najhoršie
AKTUÁLNE: Hackeri spustili masívny útok, Slovákom radia pripraviť sa na najhoršie
Chcete byť bohatí? Zverejnili sumu, ktorá vás zaradí medzi elitu, mnohých to poriadne prekvapí
Chcete byť bohatí? Zverejnili sumu, ktorá vás zaradí medzi elitu, mnohých to poriadne prekvapí
Elektromobilita v Európe zažije šok: Za 5 minút nabité na plnú, Čína prináša revolučnú technológiu nabíjania
Elektromobilita v Európe zažije šok: Za 5 minút nabité na plnú, Čína prináša revolučnú technológiu nabíjania
plyn
Elon Musk | Zdroj: Depositphotos

Sťažovateľ ďalej upozornil, že vláda sama nerozhoduje priamo o cene plynu, ako to mohla reklama naznačovať. Regulácia spadá do kompetencie ÚRSO, ktorý stanovuje cenu na základe svojich metodík a analýz. Pre bežného občana je však dôležité, koľko zaplatí v konečnom zúčtovaní. Výsledok je taký, že napriek deklarovanému “zmrazeniu” stúpla platba vplyvom vyššej dane. To potvrdzuje potrebu transparentnej komunikácie o cenách energií, kam daň neodmysliteľne patrí.

Komisia rozhodla: Zavádzajúce informácie o skutočnej cene

Arbitrážna komisia RPR napokon skonštatovala porušenie konkrétneho článku Etického kódexu reklamnej praxe. Zadávateľ reklamy síce mohol argumentovať, že chcel zjednodušiť informácie a poukázať na stabilnú tarifnú časť, no pri sume za plyn by mal zahŕňať aj zmeny vyplývajúce z nových daňových predpisov. SPP argumentoval, že na svojom webe uviedol vysvetlenie o zvyšovaní DPH, ale billboardová kampaň takýto detail neponúkala priamo. Reklama síce mala odkaz na internetovú stránku, avšak Komisia nepovažuje tento spôsob za dostatočne jasný.

Neprehliadnite

Ruský plyn
Tak kde je pravda? Lacný ruský plyn je HOAX. Slováci zaň platia NAJVIAC v celej Európe
Plynový kotol, plyn
Bude v zime NEDOSTATOK plynu? SPP má pre ľudí prvý odkaz (+ prognóza)
mimoriadne, benzín, nafta, tankovanie
POZOR: Čerpacie stanice PREPÍŠU ceny nafty aj benzínu. TOTO sa nebude páčiť nikomu (+ prognóza cien)

Z hľadiska spotrebiteľa mohla mať kampaň formu jasného a nespochybniteľného tvrdenia. Mnohí ľudia nebudú ďalej pátrať po detailoch, ak na billboarde zbadajú “nezmenené ceny”, a preto bude komunikácia vnímaná ako úplná. Realita je taká, že daň tvorí nevyhnutnú časť ceny, a ak bola navýšená, faktúra bude musieť logicky vzrásť.

Komisia teda vyzvala SPP na nápravu a dôslednejšiu komunikáciu v budúcnosti. Cieľom je vyhnúť sa tomu, že reklamné slogany vytvoria dojem, ktorý nezodpovedá reálnym nákladom, ktoré ľudia budú musieť zaplatiť. Z hľadiska marketingu je síce snaha prezentovať ceny čo najpozitívnejšie pochopiteľná, no nesmie sa to diať na úkor pravdivosti informácií.

Dôležitá je dôveryhodnosť a zrozumiteľnosť

Táto kauza je ukážkou, ako jednoduchý slogan, ktorý kladie dôraz na “nezmenené ceny”, môže byť v skutočnosti mätúci, ak ignoruje dôležité daňové zmeny. V dobe, keď sa domáci rozpočty mnohých ľudí nachádzajú pod tlakom – či už pre infláciu alebo iné faktory – je kľúčové, aby dodávatelia energií komunikovali férovo. Aj menší nárast odvedený na DPH môže byť pre rodiny s nízkymi príjmami citeľný.

Podľa Rady pre reklamu by mal zadávateľ dbať na transparentné vysvetlenie ceny: ak zdôrazňuje stabilnú tarifu, musí zároveň upozorniť, že konečné platby rastú kvôli dani. Inak môžu spotrebitelia nadobudnúť mylný dojem, že platia rovnako ako vlani, a faktúra ich potom nepríjemne prekvapí.

plyn
Ilustr. obr. | Zdroj: Depositphotos

Ako predchádzať podobným prípadom

Aktuálne rozhodnutie Arbitrážnej komisie môže slúžiť ako príklad pre iné spoločnosti, ktoré chcú prezentovať zmeny alebo stabilitu cien. Je dôležité zhrnúť pre zákazníka všetky zložky, ktoré výslednú sumu ovplyvňujú – nielen samostatne regulovanú tarifu, ale i povinné odvody a daňové sadzby. Pre prehľadnosť by mali firmy pridať krátke zhrnutie, aký vplyv má DPH, príp. iné prípadné poplatky, aby nevznikal dojem, že fakturovaná suma ostáva nemenná.

Spotrebitelia takisto môžu zostať obozretní a informovať sa o detailoch: ak vidia reklamu na “nezmenenú cenu”, je užitočné preveriť si, či sa to týka i DPH. V čase, keď legislatívne novinky môžu zmeniť daňové podmienky takmer zo dňa na deň, netreba podceniť žiadny detail.

Prečítajte si aj

Štát, peniaze, DPH, daň
Chcete patriť medzi bohatých? Ukázali, koľko peňazí vám na to treba. Mnohí ostanú zaskočení
KONEČNE: EÚ zaplavia ULTRA moderné nabíjačky z Číny. Za 5 minút „natankujú“ plnú batériu
Číslo 482 na obaloch potravín: Šírí sa hoax, že značí jedy z Ukrajiny. TOTO v skutočnosti znamená
KOĽKO budete mať peňazí? Štát vám to prezradí, vydal novú kalkulačku (ako to funguje)
Xiaomi SU7 Ultra ROZTRHALO Porsche aj Rimac. Pokorilo nevídaný rekord (VIDEO)

Z dôvodu obáv o dôveru verejnosti a potreby férovej komunikácie je pre dodávateľov energií rozumné postupovať opatrne pri tvorbe reklamných kampaní. Keďže cena energií je spoločensky citlivá téma, akékoľvek nedorozumenia môžu uškodiť reputácii. Pre bežných ľudí je najdôležitejšie, že musia v konečnom dôsledku zaplatiť, a to vrátane daní. Ak taká informácia v reklame chýba, môže to pôsobiť, že ich predajca zavádza.

Čo ďalej?

Rozhodnutie Arbitrážnej komisie je finálne a SPP bude musieť zohľadniť jej závery, prípadne upraviť svoje marketingové materiály. V praxi to môže znamenať stiahnutie alebo modifikáciu billboardov a inej reklamy, aby obsahovali dostatočný kontext ohľadom DPH alebo presne formulovali, čo sa reálne nezmenilo (napríklad regulovaná tarifa) a čo sa zmenilo (daň).

Pre spotrebiteľov môže byť príkladom, že podobné prípady by mali zohľadňovať pri hodnotení kampaní a prípadne hlásiť podozrenia, ak majú pocit, že ich niekto mätie. Rada pre reklamu existuje práve na posudzovanie etiky a pravdivosti komerčných oznámení.

Zostáva len dodať, že na Slovensku sa téma cien energií odvíja nielen od rozhodnutí regulačného úradu, ale aj od politických rozhodnutí o dotáciách či daňových úpravách. Ak budú v budúcich rokoch prichádzať ďalšie zmeny vo výške DPH alebo iných daní, dá sa predpokladať, že podobné spory môžu vzniknúť aj v iných segmentoch, nielen pri plyne.

Zdieľaj tento článok
Facebook Kopírovať odkaz Vytlačiť
Predchádzajúci článok Cena 14 000 € a spotreba 1,3 litra na 100 km: Predstavili auto, ktoré je snom Slovákov
Ďalší článok Aktuálne, Slovensko, štát PRASKLI IM NERVY: Štát musí brániť nový zákon. Odstaviť ho chcú cez EÚ (čo sa deje)

Najčítanejšie

Peniaze, bankovky, euro
POZOR: Slovensku hrozí KOLAPS. Ľudia by sa mali pripraviť na najhoršie, bez okamžitých zmien je to takmer isté
12. júna 2025
mimoriadne, EÚ
EÚ odklepla DRASTICKÚ zmenu: To, čo padlo, nikto nečakal
11. júna 2025
auto, peniaze, automobilka
Majitelia áut POZOR: Od júla 2025 môžete ušetriť až 450 eur, no musíte konať rýchlo (ako to funguje)
11. júna 2025
minca, euro, peniaze
Nemáte ju doma? Za TÚTO mincu si kúpite luxusnú dovolenku a ešte vám ostane
12. júna 2025

Najnovšie články

  • Chcete patriť medzi bohatých? Ukázali, koľko peňazí vám na to treba. Mnohí ostanú zaskočení
  • KONEČNE: EÚ zaplavia ULTRA moderné nabíjačky z Číny. Za 5 minút „natankujú“ plnú batériu
  • Číslo 482 na obaloch potravín: Šírí sa hoax, že značí jedy z Ukrajiny. TOTO v skutočnosti znamená
  • KOĽKO budete mať peňazí? Štát vám to prezradí, vydal novú kalkulačku (ako to funguje)
  • Xiaomi SU7 Ultra ROZTRHALO Porsche aj Rimac. Pokorilo nevídaný rekord (VIDEO)

Bude sa vám páčiť

Mimoriadne, peniaze, operátor, ceny

POZOR: Všetkým Slovákom sa blíži dôležitý termín. Hrozia oveľa vyššie faktúry, treba konať rýchlo (čo sa deje)

13. júna 2025
Aktuálne, peniaze, zdražovanie

POZOR: Čo sa to deje? Hlásia PRUDKÉ zvýšenie cien, ktoré pocíti každý Slovák (+ prognózy do budúcna)

10. júna 2025
peniaze, euro, ekonomika, štát, aktuálne, transakčná daň

Nočná mora je realitou: Práve POTVRDILI ďalšie zvýšenie cien, priplatíme si za absolútne základnú vec (+ ceny)

8. júna 2025
pozor, peniaze, dôchodok, trinásty dôchodok, daň, povinnosť, dane

POZOR: Slováci ZNOVU prídu o peniaze. Tentokrát ale za to nemôže štát (čo sa deje)

5. júna 2025

 

Spájame vedu, technológie a internetovú kultúru.

Dôležité odkazy

  • Kontakt
  • Reklama
  • O nás
  • Cookies
  • Podmienky používania

Spoj sa s nami

© 2025 BYTE Media s.r.o. Všetky práva vyhradené.
Vitaj späť!

Prihlás sa do svojho účtu

Username or Email Address
Password

Zabudol si heslo?

Continue with Google