Administratíva staronového prezidenta Spojených štátov Donalda Trumpa uvalila nové clá na dovoz niektorých kľúčových tovarov z Európskej únie (EÚ). Trump je presvedčený o tom, že Európa by mala Spojeným štátom platiť viac, než platila doposiaľ, s čím však blok nesúhlasí. A nesúhlasí ani s názormi, že by mala nové obchodné bariéry nečinne odkývnuť. Práve naopak – pokiaľ Spojené štáty skutočne uvalia dovozné clá, EÚ je pripravená rázne odpovedať, píše denník Teraz.sk.
Trumpova administratíva už uvalila 25-percentné clá na dovoz tovarov z Kanady a Mexika. V prípade Kanady bola udelená „výnimka“ pre energetické produkty, na ktoré sa vzťahuje clo vo výške 10 percent. Zaťažený bol aj dovoz z Číny, a to 20-percentnými clami.
Kanada obratom zareagovala zavedením 25-percentných ciel na americké tovary, pričom celková hodnota týchto tovarov má v prepočte okolo 102-miliárd eur. Clá na produkty v hodnote takmer 20-miliárd eur vstúpili do platnosti ihneď, zatiaľ čo clá na tovary v zvyšnej hodnote (82-miliárd eur) budú zavedené v priebehu nadchádzajúcich dvoch týždňov, pokiaľ Washington neprehodnotí svoj postoj.

Reakcia prišla aj od Číny, ktorá uvalila 15-percentné clá na niektoré americké tovary a 10-percentné clá na ďalšie produkty.
Clá už stihli aj EÚ. Bude sa brániť
Teraz prišiel rad na EÚ. Spojené štáty uvalili zvýšené clá na oceľ a hliník po tom, čo vypršali predchádzajúce výnimky, bezcolné kvóty a výnimky na určité produkty. Nové opatrenia vstúpili do platnosti v stredu.
Predsedníčka Európskej komisie (EK) Ursula von der Leyenová priznala, že Brusel túto situáciu ľutuje, no považuje americké kroky za neodôvodnené obchodné obmedzenia. V reakcii prijíma sériu protiopatrení, ktoré majú vyvážiť ekonomický dopad nových amerických ciel. Konkrétne sa opatrenia dotknú amerického tovaru v hodnote 26-miliárd eur, pričom účinnosť nadobudnú 1. apríla.
Predsedníčka však naďalej zdôrazňuje, že EÚ je ochotná rokovať s cieľom nájsť vhodnejšie riešenie. V tejto súvislosti poverila slovenského eurokomisára pre obchod a hospodársku bezpečnosť Maroša Šefčoviča, aby obnovil rokovania s americkou stranou.
Šefčovič už vo februári navštívil Spojené štáty, kde diskutoval o možných riešeniach. V pondelok (10. marca) však vyjadril obavy, že administratíva prezidenta Donalda Trumpa nemá záujem zabrániť obchodnému konfliktu medzi EÚ a Spojenými štátmi.
Čo hrozí Slovensku?
Asi vám nemusíme hovoriť, že vysoké clá zo strany Spojených štátov adresované EÚ predstavujú vážne riziká, a to nielen obchodné, ale aj geopolitické. A žiaľ, imúnne voči nim nie je ani Slovensko.
Ako informuje Asociácia priemyselných zväzov a dopravy (APZD), slovenské podniky by v prípade zavedenia ďalších ciel (okrem tých na oceľ a hliník) čelili dramatickému predraženiu svojich výrobkov, čo by viedlo k zníženiu predaja na americkom trhu a ohrozeniu mnohých pracovných miest.
Andrej Lasz, generálny sekretár AZPD upozornil, že pokiaľ by došlo k zavedeniu len 10-percentných ciel na európske automobily, slovenské autá by v Spojených štátoch zdraželi, čo by znamenalo pokles ich predaja o 6 až 9 percent. V peňažnom vyjadrení by išlo o stratu na exporte vo výške 150- až 300-miliónov eur ročne.

A žiaľ, to stále nie je všetko. Obchodné clá by sa dotkli aj subdodávateľov, pričom ak nemecké automobilky stratia podiel na americkom trhu, budú dopytovať menej komponentov zo Slovenska, ako sú plastové diely, elektronika a súčiastky. Takýto scenár by vážne ohrozil tisíce pracovných miest. To znamená, že mnohé rodiny by sa mohli dostať do finančných problémov. Keďže automobilový sektor je významný najmä v menej rozvinutých regiónoch Slovenska, dopad by bol sociálne aj ekonomicky veľmi citlivý.
Problémom však nie je len automobilový priemysel. Celkové odhady sú ešte horšie – ak by obchodný konflikt medzi EÚ a Spojenými štátmi eskaloval, do konca roka 2029 by mohol slovenský export klesnúť až o 4,4-miliardy eur. Slovensko je krajina silne závislá od vývozu, preto by takýto výpadok mohol mať katastrofálne následky pre našu ekonomiku.
Slovensko teda môže stratiť miliardy eur z exportu, čeliť prepadu predaja automobilov a narastajúcej nezamestnanosti.