TECHBYTE.skTECHBYTE.skTECHBYTE.sk
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Čítaš: EÚ absolútne ŠOKUJE verejnosť: S okamžitou platnosťou RUŠÍ dôležité pravidlo
Zdieľať
TECHBYTE.skTECHBYTE.sk
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Hľadať
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Sleduj TECHBYTE
© 2025 BYTE Media s.r.o. Všetky práva vyhradené.

EÚ absolútne ŠOKUJE verejnosť: S okamžitou platnosťou RUŠÍ dôležité pravidlo

Európska únia (EÚ) mení pravidlá pre automobilový priemysel. Rozhodla sa upustiť od okamžitých pokút, automobilkám dá viac času.

24. februára 2025 12:49
Roman Drexler
24. februára 2025
Zdieľať
4 min
Mimoriadne, automobilky, EÚ
Zdroj: DALL-E/ChatGPT/úprava redakcie
Zdieľať
V skratke
  • Namiesto okamžitých pokút za prekročenie emisných limitov dostanú výrobcovia áut možnosť splniť požiadavky neskôr
  • Tento nový prístup umožní automobilkám vyhnúť sa sankciám, ak v priebehu niekoľkých nasledujúcich rokov znížia emisie
  • Doteraz bol systém nekompromisný – automobilky, ktoré prekročili emisné limity, museli buď zaplatiť vysoké pokuty, alebo si nakúpiť emisné kredity od ekologickejších konkurentov

Európska únia (EÚ) chcela v tomto roku nastaviť prísne emisné limity CO2, ktorých prekročenie by pre automobilky znamenalo astronomické pokuty. Teraz sa však svoj postoj mení. Pokuty síce stále hrozia, no už nebudú okamžité. Automobilky dostanú na splnenie emisných podmienok viac času, píše server Autoviny.sk.

Pre lepšie porozumenie, od 1. januára 2025 sa sprísnili emisné limity pre automobily, pričom maximálna povolená hodnota sa znížila zo 116 g/km na 93,6 g/km. V prípade, že automobilky nebudú schopné znížiť emisia na (alebo pod) novú hranicu, hrozili im obrovské sankcie. Pokuty za prekročenie týchto limitov mali byť natoľko vysoké, že predstavovali hrozbu pre finančnú stabilitu viacerých, ak nie aj úplne všetkých automobiliek.

Portál Auto Week dávnejšie publikoval predbežné odhady týkajúce sa výšok pokút pre najväčšie automobilové koncerny. Najhoršie dôsledky mal utrpieť nemecký Volkswagen. Konkrétne mu hrozila pokuta vo výške až 7,7-miliardy eur. Radosť by však rozhodne nemal ani Stellantis, ktorý mohol čeliť sankciám vo výške okolo 2,3-miliardy eur. Konzorciu Renault-Nissan-Mitsubishi mohla byť vyrubená pokuta približne 1,8-miliardy eur.

Auto, tankovanie, benzín, nafta
Ilustr. obr. | Zdroj: Depositphotos

K záležitosti sa vyjadrila aj Európska asociácia výrobcov automobilov (ACEA). Odhadovala, že automobilový priemysel v roku 2025 kvôli astronomickým pokutám za emisie, ako aj kvôli nízkemu dopytu po elektromobiloch, príde až o 16-miliárd eur. Luca de Meo, generálny riaditeľ koncernu Renault a prezident ACEA, uviedol, že dôsledkom pokút by bola významná strata investičnej kapacity, ktorá by za ideálnych podmienok mohla byť využitá na vývoj a inovácie.

EÚ dá automobilkám viac času

Na tieto hrozivé scenáre však zrejme napokon nedôjde. Podľa nových pravidiel, ak automobilka v roku 2025 prekročí povolené emisie CO2, nebude musieť hneď platiť pokutu, ak v nasledujúcich dvoch rokoch (do 2027) dokáže emisie znížiť napríklad výrobou väčšieho množstva elektromobilov. Tento model už funguje v segmente nákladných vozidiel a autobusov a teraz sa rozšíri aj na osobné autá.

Tento nový mechanizmus sa podobá situácii, keď vodič dostane upozornenie na neplatnú technickú kontrolu, no namiesto okamžitej pokuty dostane niekoľko dní na jej vybavenie.

Neprehliadnite

Mimoriadne, peniaze, operátor, ceny
MIMORIADNE: Prichádza nový POPLATOK až 360 eur. Platiť ho budeme úplne všetci a pravidelne (čo sa deje)
Peniaze, štát, dôchodok, ceny
Ceny rastú nielen na Slovensku: Kľúčová banka vydala VAROVANIE, stále nie je dobojované
STOP značka
Zastavujete na značke STOP správne? Takmer 9 z 10 vodičov robí TÚTO chybu!

Sú tu však riziká

Odborníci však upozorňujú na riziko, že tento systém by mohol viesť k tzv. umelej výrobe elektromobilov, len aby sa automobilky vyhli sankciám, bez ohľadu na reálny dopyt zákazníkov. Niektorí sa preto obávajú, že namiesto urýchlenia prechodu na ekologickejšie technológie môže tento krok spomaliť ekologický pokrok v automobilovom priemysle.

Pre lepšie pochopenie, umelá výroba elektromobilov v kontexte emisných pravidiel znamená, že automobilky by mohli vyrábať elektromobily len kvôli tomu, aby splnili emisné limity, teda nie kvôli prirodzenému dopytu. Pochopiteľne, to môže viesť k viacerým problémom.

Výrobcovia môžu produkovať veľké množstvo elektrických áut, ktoré si však nikto nebude chcieť kúpiť. Tiež by mohli produkovať lacné modely s nízkym dojazdom a výrazne osekanou výbavou, len aby ich mohli započítať do emisných štatistík. Výsledkom by teda boli elektromobily vyrobené „na oko“, po ktorých by nebol reálny dopyt, a teda by neslúžili žiadnemu prínosnému účelu.

Ak automobilky dostanú čas na splnenie emisných cieľov, môžu sa sústrediť len na „papierové zlepšenia“ (napríklad krátkodobý nárast produkcie elektromobilov) namiesto investovania do vývoja efektívnych batérií, infraštruktúry a skutočne ekologických riešení.

Elektromobil, elektromobily
Ilustr. obr. | Zdroj: Depositphotos

V konečnom dôsledku môže takáto stratégia spomaliť prirodzený prechod na udržateľnejšiu dopravu, pretože automobilky sa budú snažiť „prehrať systém“ namiesto toho, aby skutočne investovali do kvalitných elektrických áut, ktoré zákazníci chcú a reálne využijú.

Až čas ukáže, či tento nový model pomôže zrýchliť prechod na elektromobilitu, alebo či naopak umožní automobilkám oddialiť zásadné zmeny v ich portfóliu

Zdieľaj tento článok
Facebook Kopírovať odkaz Vytlačiť
Predchádzajúci článok POZOR, automobilka, auto TIETO autá musia ísť okamžite do servisu. Majú vážnu chybu, hrozia aj dopravné nehody
Ďalší článok Peňaženka, peniaze, euro, bankovky, DPH, transakčná daň, zákon, rozpočet, platy, mzdy, daň, sociálne odvody, odvod Štát je na smiech: Ťahá peniaze od ľudí, zároveň ich míňa najrýchlejšie vo V4

Najčítanejšie

Dopravná polícia, pokuta, kompetencie mestskej polície, priestupky, policajné autá
Tisíce Slovákov budú otáčať: Začínajú platiť nové zákazy, sem sa už autom nedostanete
15. decembra 2025
peniaze, bankovky, mince, euro, plat, zánik pracovných miest
Slováci hromadne opúšťajú túto poisťovňu. V januári ich odíde vyše 26 000
16. decembra 2025
Mobilné aplikácie
POZOR: Tieto aplikácie ihneď vymažte. Vybielia vám bankové konto
15. decembra 2025
Peniaze, bankovky, euro, pokuta, dane, DPH, minimálna mzda, poplatok
Štát výrazne obmedzí hotovosť. Zakáže jej používanie v takom rozsahu ako doteraz
17. decembra 2025

Najnovšie články

  • POZOR: S kúpou novej grafiky nečakajte. NVIDIA spraví drastický krok, nemá na výber
  • O2 kupuje UPC za 95 miliónov eur: Potvrdili megaobchod, ktorý zmení pravidlá hry
  • Dostali sme exkluzívny prístup do fabriky HONOR v Číne. Pozrite sa, ako sa vyrábajú a testujú špičkové smartfóny
  • RECENZIA Nothing Phone (3a) Lite: V podstate má všetko, čo treba
  • Vládny špeciál s Robertom Ficom na palube mal v Bruseli nehodu. Nemôže odletieť

Bude sa vám páčiť

Diesel, nafta, tankovanie

Liter paliva zdražie až o 20 centov. Začne platiť nová daň z CO2 (platné od januára 2026)

17. decembra 2025
globálne otepľovanie

Prepisovanie klimatických dejín: Kedy skutočne začalo globálne otepľovanie? Nie sú to len fabriky a spaľováky

17. decembra 2025
EÚ, Európa, elektromobil

EÚ radikálne zmení plány pre naše autá. To, čo odklepne, nikto nečakal

13. decembra 2025
EÚ, zákaz vjazdu

EÚ vraj chystá prekvapivú zmenu. Zákaz spaľovacích motorov od roku 2035 sa má zrušiť

12. decembra 2025

 

Spájame vedu, technológie a internetovú kultúru.

Dôležité odkazy

  • Kontakt
  • Reklama
  • O nás
  • Cookies
  • Podmienky používania

Spoj sa s nami

Viac z nášho portfólia

© 2025 BYTE Media s.r.o. Všetky práva vyhradené.
Vitaj späť!

Prihlás sa do svojho účtu

Username or Email Address
Password

Zabudol si heslo?