TECHBYTE.skTECHBYTE.skTECHBYTE.sk
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Čítaš: Slovensko je tŕňom v oku: EÚ komisár RÁZNE zamietol vyššie emisné limity. Ľudí chce donútiť kupovať elektromobily
Zdieľať
TECHBYTE.skTECHBYTE.sk
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Hľadať
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Sleduj TECHBYTE
© 2025 BYTE Media s.r.o. Všetky práva vyhradené.

Slovensko je tŕňom v oku: EÚ komisár RÁZNE zamietol vyššie emisné limity. Ľudí chce donútiť kupovať elektromobily

Európska únia nastavila nové pravidlá na znižovanie oxidu uhličitého, čím tlačí automobilky k väčšiemu podielu nízkoemisných áut. Viacerí zástupcovia priemyslu to považujú za výzvu, no podľa Komisie je regulácia nevyhnutná pre naplnenie klimatických cieľov.

20. januára 2025 13:19
Lukáš Zachar
20. januára 2025
Zdieľať
4 min
Zdieľať
V skratke
  • Od januára 2025 platia prísnejšie emisné ciele: priemerné emisie z nových vozidiel musia klesnúť na 94 g CO₂/km
  • Výrobcovia, ktorí presiahnu limity, čelia vysokým sankciám do výšky 17 miliárd eur, no mnohé automobilky tvrdia, že cieľ dokážu splniť
  • Slovensko, hoci vo výrobe vozidiel patrí k európskym lídrom, zaostáva v predaji elektromobilov – tvorí len 2,9 % nových registrácií

S nástupom roka 2025 začala platiť nová regulácia v oblasti emisií pre európsky automobilový priemysel. Výrobcovia musia zabezpečiť, aby ich flotila nových modelov spĺňala priemerné limity oxidu uhličitého vo výške 94 gramov na kilometer. Pri prekročení hrozí automobilkám poplatok 95 eur za každý gram CO₂ navyše, a to pri každom vyrobenom kuse, čo môže dosiahnuť celkové sankcie v rádoch miliárd eur.

Niektorí producenti sa sťažujú na slabnúci európsky dopyt po elektrických vozidlách a varujú, že snaha o rýchlu elektrifikáciu ich môže zatlačiť do finančných ťažkostí. O zmenu pravidiel požiadalo vyše päťdesiat europoslancov, podľa ktorých hrozia vysoké pokuty i ekonomické dopady na zamestnanosť. Európska komisia však zdôrazňuje, že emisné limity platia už dlhší čas a znižujú škodlivé látky vypúšťané do ovzdušia.

Lítium, batéria, elektromobil
Ilustr. obr. | Zdroj: Depositphotos

Komisár odmieta zmeny

Jedným z kľúčových predstaviteľov dekarbonizačných cieľov v EÚ je holandský komisár pre klímu. Hoci viacerí výrobcovia a politici upozorňujú na komplikovanú situáciu na trhu, komisár reaguje, že európske automobilky sa na tieto ciele chystali dlhé roky a mnohé do elektrických pohonov investovali nemalé prostriedky. Ak by sa teraz normy uvoľnili, tí, ktorí už adaptovali produkciu, by to pociťovali ako nespravodlivé.

Dodal, že existuje viac ciest, ako splniť limity: nárast predaja elektromobilov, rozvoj hybridných a plug-in hybridných modelov, ale aj úprava spaľovacích motorov na nižšiu spotrebu či vyrábanie kompaktných typov áut. Komisia plánuje v roku 2026 podrobne zhodnotiť, či aktuálne nastavenie reálnych a očakávaných parametrov prispelo k dostatočnému poklesu emisií.

Neprehliadnite

model s plaid
Model S Plaid+ nepríde. Musk rozhodol, že ho Tesla nevyrobí
Xiaomi SU7
Prvý elektromobil od Xiaomi odhalený. Ponúkne elegantný dizajn a rýchlosť až 265 km/h!
POZOR: Nórsky prieskum ukázal vplyv mrazu na dojazd elektromobilov. Pre fanúšikov máme zlé správy

Slovensko: Silná výroba, slabá elektrifikácia

Slovensko vo výrobe automobilov na obyvateľa dlhodobo dominuje, no tempo zavádzania elektromobilov na náš trh očividne zaostáva. Mnohé západoeurópske krajiny už sledujú rýchly rast registrácií batériových elektromobilov, zatiaľ čo na Slovensku tvoria autá s nulovými emisiami len takmer 3 %. Pre porovnanie, v Škandinávii, Beneluxe alebo severných častiach Nemecka je podiel niekoľkonásobne vyšší.

Zdroj: Euractiv

Predaj elektromobilov v EÚ za rok 2023 vzrástol, pričom rôzne krajiny vykázali vysoké prírastky. Na Slovensku však pribudlo len približne 14 000 elektromobilov, čo je nižšie tempo v porovnaní s okolitými štátmi. Tam, kde štát poskytuje väčšiu podporu infraštruktúre alebo príspevkom na nákup, vidno vyšší záujem kupujúcich. Viaceré automobilky vyhlásili, že ponúknu lacnejšie modely, no v regióne strednej Európy je kúpna sila stále menšia než v západných krajinách.

Analytici upozorňujú, že prípadné pokuty za nesplnenie emisných cieľov nepriamo prenáša automobilka do cien áut, čo by mohol byť ďalší faktor, prečo sa cenová dostupnosť pri niektorých modeloch zhorší. Zástupcovia asociácie automobiliek veria, že aliančné spolupráce (napr. medzinárodné fúzie) môžu pomôcť novým technológiám dostať sa do menších či lacnejších vozidiel.

Prečítajte si aj

RECENZIA HP Sprocket: Praktická tlačiareň do každého vrecka
OnePlus 6 a 6T dostávajú aktualizáciu, zlepšuje bezpečnosť a opravuje chyby
ChatGPT oklamali: Vygenerovala funkčné licenčné kľúče k Windows 10, Microsoft má problém
AKTUÁLNE: O všetkom, čo predáte cez internet sa dozvie daňový úrad. Veľké platformy budú zárobky posielať automaticky
Versa 3, Sense a Inspire 2: Sada renderov ukazuje nový rad produktov značky Fitbit

Čo čaká vodičov v nasledujúcich rokoch

Aj keď je Slovensko významnou priemyselnou základňou pre mnohé európske značky, zostáva menej aktívne v rozvoji nabíjacích staníc a podpory elektromobilov. Odborníci z automobilového trhu očakávajú, že vďaka prísnejšiemu emisnému tlaku EÚ sa budú musieť domáci výrobcovia v krátkom čase prispôsobiť. Rovnako to môže časom priniesť viac “zelených” pozícií a nových investícií do inovácií.

Od roku 2035 sa má navyše postupne končiť predaj čisto spaľovacích áut, čo tlačí automobilky do rýchleho prechodu k elektromobilite. Vodiči na Slovensku tak môžu čakať širšiu ponuku elektrických alebo hybridných modelov a postupne klesajúce ceny starších typov so spaľovacími motormi.

Automobilky teda budú hľadať spôsoby, ako plniť emisné stropy – či už budovaním nových vývojových centier, upravovaním motorov na nižšiu spotrebu alebo nástupom modelov s plug-in hybridom.

Zdieľaj tento článok
Facebook Kopírovať odkaz Vytlačiť
Predchádzajúci článok TV, operátor Zdražovanie nemá konca: UŽ DNES zdražuje ďalšia mimoriadne populárna TV služba!
Ďalší článok Gmail Smartfóny čaká obrovská zmena: Do roku 2027 sa úplne zmení to, ako ich používame (čo čakať)

Najčítanejšie

Slovensko, peniaze, ekonomika, poplatok, Slováci, konsolidácia, štát
Štát ľuďom na účty pošle takmer 300 €. O peniaze treba požiadať do konca roka
18. decembra 2025
zima, teplomer, počasie, zmena počasia
Slovákov čaká radikálna zmena počasia. Nikto ju nečakal, treba sa pripraviť
18. decembra 2025
Mimoriadne, Slovensko, vláda, štát, zákon, legislatíva, novela, zákaz, posudky
Štát po 25 rokoch prepisuje kľúčový zákon. Týka sa úplne všetkých (+ dátum)
19. decembra 2025
Aktuálna správa
Známy potravinový reťazec zatvára. Na Slovensku zrušil už 13 predajní. Čo bude ďalej?
18. decembra 2025

Najnovšie články

  • Vodiči musia spozornieť: Od 1. januára sa mení povinná výbava, toto musí mať každé auto
  • Ako získať späť peniaze od Sociálnej poisťovne. V tomto prípade vám ich musí vrátiť
  • EÚ tvrdo rozhodla: Lacné zásielky z Číny končia, priplácať si budú aj Slováci (+ sumy)
  • Veľká slovenská firma krachuje: Osud jej zamestnancov visí na vlásku. Čo bude ďalej?
  • Prvá automobilka po strate 19,5 miliardy dolárov prehodnocuje elektromobily. Vracia sa ku hybridom

Bude sa vám páčiť

Auto, hybrid, elektromobil, peniaze

Prvá automobilka po strate 19,5 miliardy dolárov prehodnocuje elektromobily. Vracia sa ku hybridom

20. decembra 2025
Diaľničná známka

Vodiči ostanú v šoku: Na slovenských diaľniciach sa objaví niečo, čo nikto nečakal

18. decembra 2025
Mimoriadne, EÚ

MIMORIADNE: Je rozhodnuté. EÚ spaľováky v roku 2035 nezakáže (nové podmienky)

16. decembra 2025
EÚ

EÚ má už zajtra odklepnúť nečakaný zvrat. Spaľováky v roku 2035 neskončia

15. decembra 2025

 

Spájame vedu, technológie a internetovú kultúru.

Dôležité odkazy

  • Kontakt
  • Reklama
  • O nás
  • Cookies
  • Podmienky používania

Spoj sa s nami

Viac z nášho portfólia

© 2025 BYTE Media s.r.o. Všetky práva vyhradené.
Vitaj späť!

Prihlás sa do svojho účtu

Username or Email Address
Password

Zabudol si heslo?