TECHBYTE.skTECHBYTE.skTECHBYTE.sk
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Čítaš: Slovensko je tŕňom v oku: EÚ komisár RÁZNE zamietol vyššie emisné limity. Ľudí chce donútiť kupovať elektromobily
Zdieľať
TECHBYTE.skTECHBYTE.sk
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Hľadať
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Sleduj TECHBYTE
© 2025 BYTE Media s.r.o. Všetky práva vyhradené.

Slovensko je tŕňom v oku: EÚ komisár RÁZNE zamietol vyššie emisné limity. Ľudí chce donútiť kupovať elektromobily

Európska únia nastavila nové pravidlá na znižovanie oxidu uhličitého, čím tlačí automobilky k väčšiemu podielu nízkoemisných áut. Viacerí zástupcovia priemyslu to považujú za výzvu, no podľa Komisie je regulácia nevyhnutná pre naplnenie klimatických cieľov.

20. januára 2025 13:19
Lukáš Zachar
20. januára 2025
Zdieľať
4 min
Zdieľať
V skratke
  • Od januára 2025 platia prísnejšie emisné ciele: priemerné emisie z nových vozidiel musia klesnúť na 94 g CO₂/km
  • Výrobcovia, ktorí presiahnu limity, čelia vysokým sankciám do výšky 17 miliárd eur, no mnohé automobilky tvrdia, že cieľ dokážu splniť
  • Slovensko, hoci vo výrobe vozidiel patrí k európskym lídrom, zaostáva v predaji elektromobilov – tvorí len 2,9 % nových registrácií

S nástupom roka 2025 začala platiť nová regulácia v oblasti emisií pre európsky automobilový priemysel. Výrobcovia musia zabezpečiť, aby ich flotila nových modelov spĺňala priemerné limity oxidu uhličitého vo výške 94 gramov na kilometer. Pri prekročení hrozí automobilkám poplatok 95 eur za každý gram CO₂ navyše, a to pri každom vyrobenom kuse, čo môže dosiahnuť celkové sankcie v rádoch miliárd eur.

Niektorí producenti sa sťažujú na slabnúci európsky dopyt po elektrických vozidlách a varujú, že snaha o rýchlu elektrifikáciu ich môže zatlačiť do finančných ťažkostí. O zmenu pravidiel požiadalo vyše päťdesiat europoslancov, podľa ktorých hrozia vysoké pokuty i ekonomické dopady na zamestnanosť. Európska komisia však zdôrazňuje, že emisné limity platia už dlhší čas a znižujú škodlivé látky vypúšťané do ovzdušia.

Lítium, batéria, elektromobil
Ilustr. obr. | Zdroj: Depositphotos

Komisár odmieta zmeny

Jedným z kľúčových predstaviteľov dekarbonizačných cieľov v EÚ je holandský komisár pre klímu. Hoci viacerí výrobcovia a politici upozorňujú na komplikovanú situáciu na trhu, komisár reaguje, že európske automobilky sa na tieto ciele chystali dlhé roky a mnohé do elektrických pohonov investovali nemalé prostriedky. Ak by sa teraz normy uvoľnili, tí, ktorí už adaptovali produkciu, by to pociťovali ako nespravodlivé.

Dodal, že existuje viac ciest, ako splniť limity: nárast predaja elektromobilov, rozvoj hybridných a plug-in hybridných modelov, ale aj úprava spaľovacích motorov na nižšiu spotrebu či vyrábanie kompaktných typov áut. Komisia plánuje v roku 2026 podrobne zhodnotiť, či aktuálne nastavenie reálnych a očakávaných parametrov prispelo k dostatočnému poklesu emisií.

Neprehliadnite

Šéf automobilky Lexus: Autá poháňané elektrinou nie sú pripravené na používanie
Nabíjanie Tesly
Dlho to netrvalo: Tesla obnovila bezplatné nabíjanie
Ilustračný obrázok
Nová batéria môže spôsobiť zemetrasenie. Smartfón vraj vydrží nabitý až 5 dní

Slovensko: Silná výroba, slabá elektrifikácia

Slovensko vo výrobe automobilov na obyvateľa dlhodobo dominuje, no tempo zavádzania elektromobilov na náš trh očividne zaostáva. Mnohé západoeurópske krajiny už sledujú rýchly rast registrácií batériových elektromobilov, zatiaľ čo na Slovensku tvoria autá s nulovými emisiami len takmer 3 %. Pre porovnanie, v Škandinávii, Beneluxe alebo severných častiach Nemecka je podiel niekoľkonásobne vyšší.

Zdroj: Euractiv

Predaj elektromobilov v EÚ za rok 2023 vzrástol, pričom rôzne krajiny vykázali vysoké prírastky. Na Slovensku však pribudlo len približne 14 000 elektromobilov, čo je nižšie tempo v porovnaní s okolitými štátmi. Tam, kde štát poskytuje väčšiu podporu infraštruktúre alebo príspevkom na nákup, vidno vyšší záujem kupujúcich. Viaceré automobilky vyhlásili, že ponúknu lacnejšie modely, no v regióne strednej Európy je kúpna sila stále menšia než v západných krajinách.

Analytici upozorňujú, že prípadné pokuty za nesplnenie emisných cieľov nepriamo prenáša automobilka do cien áut, čo by mohol byť ďalší faktor, prečo sa cenová dostupnosť pri niektorých modeloch zhorší. Zástupcovia asociácie automobiliek veria, že aliančné spolupráce (napr. medzinárodné fúzie) môžu pomôcť novým technológiám dostať sa do menších či lacnejších vozidiel.

Prečítajte si aj

Potraviny, supermarket, ceny potravín, potravina
Zákazníci ušetria pri nákupe až POLOVICU. Tieto špecializované obchody sa stávajú trendom
1,5 milióna dolárov za skin v CS:GO? Pre niekoho to stále nie je dosť
Zmena začala: McDonald’s spúšťa spoluprácu s IBM. Zamestnancov chce nahradiť AI
iPhone 15 Pro je herné MONŠTRUM: Špičkové grafické kapacity dokáže Resident Evil 4, hra to však rozhodne nebude lacná
V AnTuTu sa mihla nová vlajková loď od Realme, zaznamenala rekordné skóre

Čo čaká vodičov v nasledujúcich rokoch

Aj keď je Slovensko významnou priemyselnou základňou pre mnohé európske značky, zostáva menej aktívne v rozvoji nabíjacích staníc a podpory elektromobilov. Odborníci z automobilového trhu očakávajú, že vďaka prísnejšiemu emisnému tlaku EÚ sa budú musieť domáci výrobcovia v krátkom čase prispôsobiť. Rovnako to môže časom priniesť viac “zelených” pozícií a nových investícií do inovácií.

Od roku 2035 sa má navyše postupne končiť predaj čisto spaľovacích áut, čo tlačí automobilky do rýchleho prechodu k elektromobilite. Vodiči na Slovensku tak môžu čakať širšiu ponuku elektrických alebo hybridných modelov a postupne klesajúce ceny starších typov so spaľovacími motormi.

Automobilky teda budú hľadať spôsoby, ako plniť emisné stropy – či už budovaním nových vývojových centier, upravovaním motorov na nižšiu spotrebu alebo nástupom modelov s plug-in hybridom.

Zdieľaj tento článok
Facebook Kopírovať odkaz Vytlačiť
Predchádzajúci článok TV, operátor Zdražovanie nemá konca: UŽ DNES zdražuje ďalšia mimoriadne populárna TV služba!
Ďalší článok Gmail Smartfóny čaká obrovská zmena: Do roku 2027 sa úplne zmení to, ako ich používame (čo čakať)

Najčítanejšie

aktuálne
Keď sa chce, tak to ide. Tento deň bude opäť dňom pracovného pokoja
3. decembra 2025
messenger
Slovákom už o pár dní navždy vypnú Messenger. Vieme, čo ho nahradí (+ foto)
2. decembra 2025
Peniaze, ceny, štát, zdražovanie, príspevok, povinnosti, úspory, ušetriť, štipendium, inflácia, DPH, bankrot, konsolidácia, preplatok, príplatky, príjem, riziko chudoby, rozpočet
Kto nepracoval, nedostane dôchodok. Štát však zabudol na dôležitú medzeru v zákone
2. decembra 2025
Telekom, Práve sa stalo
Telekom má ďalšiu geniálnu novinku. Tisícom zákazníkom náramne uľahčí život
3. decembra 2025

Najnovšie články

  • Mnohí Slováci dostanú v roku 2026 viac peňazí. O týchto zmenách treba vedieť
  • Slovensku hrozí dlh až 90 % HDP. Ekonomika bude na tom zle ďalších 12 rokov
  • Kotlár odmieta predložiť správu o pandémii: Chce zostať vo funkcii a „prekvapovať“ ďalej
  • ZSSK odstaví kľúčové služby. Predaj lískov vypne na 5 hodín
  • Platíte nájom? Tiež máte nárok na energopomoc. Štát ale stanovil podmienky (čo treba vedieť)

Bude sa vám páčiť

Auto, hybrid, elektromobil, peniaze

Majiteľov elektromobilov čaká rýchle vytriezvenie. Zrušia im takmer všetky výhody

3. decembra 2025
Tankovanie, benzín, nafta, ceny benzínu

Klasický benzín vám znefunkční auto, nafta skončí úplne. Nový návrh EÚ mnohým vezme autá

3. decembra 2025
Pozor, dopravná značka

Pozor na novú dopravnú značku. Kto ju nepozná, čaká ho pokuta takmer 150 €

2. decembra 2025

Pošta na konci roka končí s doručovaním listov, neoplatí sa jej to

1. decembra 2025

 

Spájame vedu, technológie a internetovú kultúru.

Dôležité odkazy

  • Kontakt
  • Reklama
  • O nás
  • Cookies
  • Podmienky používania

Spoj sa s nami

Viac z nášho portfólia

© 2025 BYTE Media s.r.o. Všetky práva vyhradené.
Vitaj späť!

Prihlás sa do svojho účtu

Username or Email Address
Password

Zabudol si heslo?