TECHBYTE.skTECHBYTE.sk
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Čítaš: Obľúbený nápoj Slovákov predstavuje hrozbu, o ktorej tuší len málokto. Pijete ho aj vy?
Zdieľať
TECHBYTE.skTECHBYTE.sk
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Hľadať
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Sleduj TECHBYTE
© 2026 BYTE Media s.r.o. Všetky práva vyhradené.

Obľúbený nápoj Slovákov predstavuje hrozbu, o ktorej tuší len málokto. Pijete ho aj vy?

Najnovší výskum ukazuje, že čajové vrecúška sú nebezpečné. Do ľudského tela sa počas vylúhovania dostavajú milióny mikroplastov.

Lucia Bihuncová
29. decembra 2024
nápoj, pitie, čaj, káva
Ilustr. obr. | Zdroj: Pixabay
Zdieľať
V skratke
  • Španielska univerzita UAB vykonala analýzu čajových vrecúšok
  • Zistila, že počas vylúhovania uvoľňujú milióny mikroplastov
  • Tie môžu preniknúť priamo do ľudských buniek, čím sa stávajú nebezpečné

Čaj je mimoriadne obľúbený nápoj aj medzi Slovákmi. Najnovšie výskumy ale ukazujú, že predstavuje pre ľudské zdravie potenciálne riziko. Ak máte radi čaj, mali by ste dôkladne zvážiť, aký pijete.

Španielska univerzita UAB (Universitat Autònoma de Barcelona) vykonala výskum, ktorý preukázal, že komerčné čajové vrecúška pri používaní uvoľňujú mikroplasty. Týka sa to čajových vrecúšok na báze polymérov. Ak takéto vrecúško vylúhujete, vedzte, že do čaju sa vylúčia milióny nanoplastov a mikroplastov.

Čajové vrecúška sú nebezpečné

Štúdia prvýkrát preukázala aj to, že tieto mikroplasty dokážu absorbovať ľudské črevné bunky. Týmto spôsobom sa potom mikroplasty dostávajú do krvného obehu a môžu sa šíriť po celom tele.

O výskume napísala samotná univerzita na svojom webe. Znečistenie plastovým odpadom podľa univerzity predstavuje kritickú environmentálnu výzvu. Plastový odpad narastá a pre budúce generácie môže mať tento trend negatívny dopad na zdravie. Hlavným zdrojom mikroplastov a nanoplastov sú totižto obaly potravín.

Neprehliadnite

LG G7
V Androide našli veľkú bezpečnostnú dieru. Fotoaparát sa dal ovládať na diaľku
Vivo má prelomový 3D ultrazvukový snímač odtlačkov prstov: Takéto niečo tu ešte nebolo!
Žandári
Začalo hliadkovanie. Žandári sú už v uliciach, na týchto miestach ich stretnete

„Štúdia Mutagenesis Group Katedry genetiky a mikrobiológie UAB úspešne získala a charakterizovala mikroplasty a nanoplasty odvodené z niekoľkých typov komerčne dostupných čajových vrecúšok“, píše sa na webe univerzity.  Na výskum boli použité čajové vrecúška vyrobené z polymérov nylon-6, polyproplylénu a celulózy. Štúdia preukázala, že pri varení čaju sa vylučuje rozdielne množstvo mikroplastov.

Interakcia s ľudskými bunkami

Vedci pri výskume použili špičkovú technológiu a prvýkrát pozorovali interakciu s ľudskými bunkami. Ukázalo sa, že črevné bunky produkujúce hlien mali najvyššiu absorpciu mikroplastov a nanoplastov, pričom častice dokonca vstúpili do bunkového jadra, v ktorom je uložený genetický materiál.

čaj, čajové vrecúško
Ilustr. obr. | Zdroj: Pixabay

Výsledok naznačuje, že pri absorpcii mikroplastov zohráva kľúčovú úlohu práve črevný hlien. Výskumníci však zdôraznili, že sú nutné ďalšie analýzy. Tie by mali preukázať, aký vplav má chronická expozícia nanoplastov a mikroplastov na ľudské zdravie. Vedúci výskumu dodal, že je nevyhnutné riešiť kontamináciu mikroplastmi, aby sa zaistila bezpečnosť potravín a chránilo sa verejné zdravie. Výskum naznačuje, že bezpečnejšie je piť sypané čaje, ktoré sa nevylúhujú v čajových vreckách.

Google News Pridajte si TECHBYTE.sk ako preferovaný zdroj informácií na Google Pridať
Zdieľaj tento článok
Facebook Kopírovať odkaz Vytlačiť

Najčítanejšie

Vodičský preukaz, kód 78
EÚ natvrdo: Kto nechce prísť o vodičský preukaz, musí splniť dôležitú podmienku
10. augusta 2026
Vlastníctvo áut má skončiť: Budeme si ich prenajímať, navrhli sumu 149 eur mesačne
9. augusta 2026
EÚ, Slovensko
EÚ praskli nervy: Prikázala Slovensku, aby sa podvolilo, inak budú problémy
11. augusta 2026
Peniaze, penzisti, dôchodok, 13. dôchodok, rodičovské dôchodky, dôchodková prognóza
Dôchodky chcú zvýšiť hneď 2-násobným tempom. Dovoľuje to zákonná výnimka
10. augusta 2026

Najnovšie články

  • EÚ zmení spôsob, akým platíme. Spraví tak už o 3 roky (čo treba vedieť)
  • Matúš Šutaj Eštok priznal, že nové kamery na Slovákov sú naozaj z Ruska
  • Máte tieto Galaxy telefóny? Čakajte veľkú aktualizáciu, stiahnuť by si ju mal každý
  • Hlavy hore: Už dnes môžete sledovať nielen zatmenie Slnka. Ako na to?
  • Windows 11 zdražuje. Za oficiálne licencie si treba poriadne priplatiť (už platné)

Bude sa vám páčiť

Potraviny sú najdrahšie za 3,5 roka. Toto všetko môže Slovákom výrazne zdražieť

11. augusta 2026
benzín, diesel, tankovanie, domáca výroba paliva

Možno aj vy tankujete zle: Poradíme vám, ako ušetriť na palive a predísť drahým opravám (NÁVOD)

10. augusta 2026
hacker, podvod, útok

Nové AI modely hľadajú medzery v testoch, aby prenikli na internet. Môžu napádať weby a páchať zločiny

8. augusta 2026
Finančná správa

Finančná správa má geniálnu novinku. Šikovne pomôže ľuďom, ktorí to potrebujú najviac

6. augusta 2026

 

Spájame vedu, technológie a internetovú kultúru.

Dôležité odkazy

  • Kontakt
  • Reklama
  • O nás
  • Redakcia
  • Zásady používania cookies
  • Podmienky používania
  • Používanie AI

Spoj sa s nami

© 2026 BYTE Media s.r.o. Všetky práva vyhradené.