Sú elektromobily naozaj budúcnosťou dopravy? Hoci sa tomuto segmentu v poslednom období nedarilo tak dobre, ako sa predpokladalo, svitá mu na lepšie časy. Čoraz častejšie sa totiž adresuje jeden zo základných nedostatkov elektrického pohonu, ktorým je vysoká cena. Vďačiť za to možno aj aktuálnemu cenovému vývoju kľúčového komponentu, ktorým je batéria. Vyplýva to zo správy BloombergNEF, na ktorú upozornil portál fDrive.cz.
V správe stojí, že batérie pre elektromobily zaznamenali v roku 2024 najväčší cenový pokles za posledných 7 rokov. Priemysel je tak o krok k bližšie k dosiahnutiu akejsi magickej hranice, ktorou je cena 100 dolárov (95 eur) za 1 kWh kapacity. Tá je považovaná za kľúčovú z hľadiska cenovej parity elektromobilov so spaľovacími motormi.
Pokiaľ sa zachová aktuálny trend, táto hranica by mohla padnúť už v priebehu roku 2026. O štyri roky na to by mohla byť pokorená hranica 69 dolárov (65 eur) za 1 kWh.
Rapídny pokles cien
Priemerná cena batérií sa medziročne znížila zo 139 dolárov (132 eur) na 115 dolárov (109 eur) za 1 kWh kapacity. Za tento vývoj možno vďačiť viacerým faktorom, vrátane rastúcej výrobnej kapacity a zlacneniu niektorých kritických surovín, ako je lítium. Ďalším dôležitým faktorom je vstup čínskych producentov do tzv. cenovej vojny, ktorá ešte väčšmi urýchlila pokles cien.
V prípade lítium-železo-fosfátových (LFP) batérií, ktoré sa tešia náramnej obľube hlavne v Číne, ceny už v priebehu leta klesli pod 50 dolárov (47 eur) za 1 kWh.
Je to pritom práve Čína, kto dominuje globálnemu trhu s batériami, nakoľko dokáže pokryť až 92 percent svetového dopytu po článkoch pre elektrické vozidlá a statické úložiská. Tento dominantný podiel, ktorý zrejme presahuje hranice monopolu, však vyvoláva u odborníkov vážne obavy, predovšetkým v kontexte obchodných bariér uvalených Spojenými štátmi a Európskou úniou (EÚ).
Tie obmedzujú dovoz cenovo dostupných čínskych elektromobilov, a teda priamo ovplyvniť dostupnosť cenovo dostupnejších batérií na týchto trhoch.
Elektromobily budú lacnejšie, no chvíľu to potrvá
Odborníci predpokladajú, že ceny batérií budú aj naďalej klesať. Ako sme spomenuli, roku 2030 by mohla padnúť hranica 69 dolárov (65 eur) za 1 kWh, čo by predstavovalo podstatne nižšie ceny elektromobilov, keďže práve batérie sú v tomto smere základným, ba až najdôležitejším komponentom.
Takýto vývoj by podporil svižnejšiu elektrifikáciu nielen osobnej dopravy. Bude však potrebné vyriešiť otázky ohľadne závislosti priemyslu na čínskej produkcii, ako aj ohľadne diverzifikácie dodávateľských reťazcov.
Cenová dostupnosť batérií je kľúčovým krokom k masovej adopcii elektrického pohonu. Hoci sú aktuálne ukazovateľ priaznivé, stále tu sú geopolitické výzvy, ktoré môžu cestu k rozšírenej elektromobilite významne znepríjemniť.
Batéria, ktorá zamieša karty
Na záver článku ešte možno poukázať na náš nedávny článok, v ktorom sme vás informovali o vzniku partnerstva koncernu Stellantis a Zeta Energy. Spoločnosti oznámili dohodu o vývoji lítium-sírových batérií pre elektromobily.
Plánovaný článok má priniesť menšiu hmotnosť, avšak pri zachovaní solídnej kapacity. To by malo umožniť nielen dlhší dojazd, ale aj lepšiu ovládateľnosť a obecne vyšší výkon. Zlepšiť by sa potom mohlo aj nabíjanie, a to až o 50 percent v porovnaní s dnešnými batériami.
Aby toho nebolo málo, batéria má byť atraktívna aj z hľadiska ceny. Má byť lacnejšia ako súčasné lítium-iónové batérie. Dohoda medzi spoločnosťami zahŕňa predprodukčný vývoj a plánovanie budúcej výroby do roku 2030.
Napokon má byť prospešná aj z hľadiska ochrany životného prostredia, nakoľko sa pri jej výrobe použijú odpadové materiály metánu s výrazne nižšími emisiami CO2 oproti súčasným batériám. Využívať sa má krátky dodávateľský reťazec v Európe alebo Severnej Amerike.