TECHBYTE.skTECHBYTE.skTECHBYTE.sk
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Čítaš: Nová štúdia ZBÚRALA najväčší mýtus o elektromobiloch. Vo veľkom mu veria aj Slováci
Zdieľať
TECHBYTE.skTECHBYTE.sk
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Hľadať
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Sleduj TECHBYTE
© 2024 BYTE Media s.r.o. Všetky práva vyhradené.

Nová štúdia ZBÚRALA najväčší mýtus o elektromobiloch. Vo veľkom mu veria aj Slováci

Elektromobily sa stále spájajú s nemalým množstvom mýtov, ktoré výrazne brzdia ich prienik, a teda aj ekologické ciele v rámci dopravy.

Roman Drexler
25. novembra 2024
Zdieľať
5 min
Zdieľať
V skratke
  • O elektromobiloch sa šíri kopa mýtov
  • Veľká časť z nich je však nepravdivá
  • Jedným z nich je aj mýtus hovoriaci o rýchlej degradácii batérií

Hoci sa elektromobily stávajú čoraz pevnejšou súčasťou automobilového priemyslu, stále sa s nimi spája nemalá vlna kritiky, pokiaľ ide o niektoré kľúčové aspekty. Medzi tie nepochybne spadá aj rýchla degradácia batérií, resp. rapídna strata maximálnej kapacity, ktorá vedie k čoraz kratšiemu dojazdu. Je však degradácia skutočne taká rýchla, ako sa mnohí domnievajú? Nová štúdia, na ktorú poukázal server Electrive, tvrdí, že nie.

Rapídna degradácia batérií v elektromobiloch je mýtus, ktorému sa početná skupina odporcov elektromobility rozhodla slepo dôverovať. Áno, batérie časom strácajú maximálnu kapacitu. Tento proces však neprebieha závratným tempom. Práve naopak, štúdia konzultačnej spoločnosti P3 ukázala, že prebieha pomaly a relatívne stabilne.

Neprehliadnite

Cítiš aj počuješ: Jaguar vybavil elektromobil I-Pace umelým zvukom motora
Polestar
Na Slovensko príde nová automobilka. Toto nám prinesie!
Elektromobil Xiaomi SU7 mieri do predaja: Takúto má mať cenu a výbavu

Niet sa čo čudovať, že mnoho mýtov ohľadne elektromobilov sa týka práve batérie. Ide totiž o najdôležitejší a zároveň najdrahší komponent každého elektrického vozidla. Je pochopiteľné, že ľudia majú obavy z rýchleho kazenia a s ním spätej potreby batériu vymeniť za novú, čo zvyčajne predstavuje nemalé náklady. Nie vždy je však potrebné tieto obavy prekrývať s nepodloženými teóriami.

NEWSBYTE
Zem sa zbláznila: Dnes príde najkratší deň v histórii, vedci varujú pred vážnymi dôsledkami

Zem sa zbláznila: Dnes príde najkratší deň v histórii, vedci varujú pred vážnymi dôsledkami

Apple šokuje svet: Tajomný dizajn iPhonu 17 Pro unikol na verejnosť, pripomína známeho rivala

Apple šokuje svet: Tajomný dizajn iPhonu 17 Pro unikol na verejnosť, pripomína známeho rivala

Vyhodili ľudí, nasadili umelú inteligenciu a teraz trpko ľutujú: Firmám prichádzajú drahé účty za opravu chýb AI

Vyhodili ľudí, nasadili umelú inteligenciu a teraz trpko ľutujú: Firmám prichádzajú drahé účty za opravu chýb AI

Zem sa zbláznila: Dnes príde najkratší deň v histórii, vedci varujú pred vážnymi dôsledkami
Zem sa zbláznila: Dnes príde najkratší deň v histórii, vedci varujú pred vážnymi dôsledkami
Apple šokuje svet: Tajomný dizajn iPhonu 17 Pro unikol na verejnosť, pripomína známeho rivala
Apple šokuje svet: Tajomný dizajn iPhonu 17 Pro unikol na verejnosť, pripomína známeho rivala
Vyhodili ľudí, nasadili umelú inteligenciu a teraz trpko ľutujú: Firmám prichádzajú drahé účty za opravu chýb AI
Vyhodili ľudí, nasadili umelú inteligenciu a teraz trpko ľutujú: Firmám prichádzajú drahé účty za opravu chýb AI

Analyzovala vyše 7-tisíc elektromobilov

Štúdia spoločnosti P3 sa zamerala na problematiku degradácie batérií po najazdení určitého množstva kilometrov. Na získanie všetkých dôležitých údajov uplatnila dva prístupy. V prvom roku vzala 50 vozidiel z vlastného vozového parku a preskúmala ich batérie z hľadiska predchádzajúceho starnutia. Tieto vozidlá vybrala tak, aby získala prehľad o čo najväčšom počte rôznych profilov jazdy a nabíjania, aj aby dokázala identifikovať rozdiely medzi jednotlivými výrobcami.

V druhom kroku sa pričinil rakúsky startup Aviloo, ktorý sa zaoberá diagnostikou batérií. Podľa svojich slov vykonal už viac ako 60-tisíc kapacitných testov.

Celkovo boli v rámci štúdie analyzované dáta z vyše 7-tisíc vozidiel, konkrétne prostredníctvom metódy Premium Test. Ide o formu testu startupu Aviloo, v rámci ktorého sa batéria elektromobilu nabije na 100 percent a s pripojeným kľúčom sa nechá vybiť na 10 percent. Týmto spôsobom sa zohľadňuje nespočetné množstvo ako kľúčových, tak aj vedľajších údajov.

Vzorka zahŕňala aj vozidlá, ktoré mali najazdené viac ako 300-tisíc kilometrov, čo umožnilo podrobnejší posudok starnutia batérií v závislosti od počtu najazdených kilometrov.

Elektromobil
Ilustr. obr. | Zdroj: Depositphotos

Čo sa zistilo?

Hodnotenie bolo komplikované, no prinieslo celkom jasné výsledky. V rámci prvých 30-tisíc kilometrov jazdy je strata maximálnej kapacity rýchlejšia. Klesať má zo 100 percent na zhruba 95 percent. Čím viac kilometrov však elektromobil najazdí, tým je degradácia pomalšia. Po 100-tisíc kilometroch má skutočná kapacita batérie dosahovať až 90 percent.

Následne trendová krivka naberá horizontálnu podobu – medzi nájazdom 200-tisíc a 300-tisíc kilometrov je degradácia viac-menej stabilná, drží sa výrazne nad 70 percentami, niekedy sa dokonca približuje až k 87 percentám.

Pokiaľ teda zohľadníme len degradáciu v priebehu prvých desiatok tisíc kilometrov jazdy, áno, degradácia batérie je rýchlejšia. Čím viac kilometrov však elektromobil najazdí, tým pomalšie klesá maximálna kapacita. Z dlhodobého hľadiska tak možno mýtus označiť za nepravdivý.

Nemožno ignorovať skutočnosť, že poprední výrobcovia batérií takmer neustále pracujú na nových technológiách, ktoré súbežne cielia ako na dlhší dojazd na jedno nabitie, tak aj na pomalšiu degradáciu v priebehu času. Niekedy sa im to dokonca darí pri zvyšovaní kapacít v oblasti nabíjania.

Sú aj iné „brzdné“ faktory

Smutným faktom však je, že všetky tie mýty a konšpirácie ohľadne elektromobilov sú jedným z hlavných faktorov, ktoré vplývajú na nízke predaje. Ako sme vás informovali v tomto článku, podľa Sigrid de Vries, generálnej sekretárky ACEA, prienik elektromobilov na európskom trhu výrazne zaostáva za očakávaniami.

Elektromobil
Ilustr. obr. | Zdroj: Depositphotos

Tie predpokladali trhový podiel elektrických vozidiel na úrovni 20 percent až 25 percent do roku 2025. V súčasnosti si však pripisujú len zhruba 10-percentný podiel. Uviedla to v rámci 7. ročníka najväčšieho stredoeurópskeho podujatia CEE Automotive Supply Chain.

Samozrejme, vplýva na to aj množstvo iných faktorov menovite:

  • Nedostatočný dopyt;
  • Chýbajúca infraštruktúra;
  • Zložitá regulácia.
Zdieľaj tento článok
Facebook Kopírovať odkaz Vytlačiť
Predchádzajúci článok Peniaze, bankovky, euro Začal platiť nový zákon: Väčšina Slovákov nevie, že existuje. Týka sa úplne všetkých!
Ďalší článok Aktuálne, peniaze, zdražovanie AKTUÁLNE: Slováci dostanú viac peňazí. Sociálna poisťovňa od 1. januára ZVÝŠI viaceré dávky (ZOZNAM)

Najčítanejšie

Peniaze, euro, bankovky, mince
EÚ schválila NOVÝ poplatok pre Slovákov: Platiť sa bude až 400 € ročne
7. júla 2025
AKTUÁLNE: Daňový úrad spustil ÚTOK. Jednu skupina ľudí čakajú krížové kontroly a pokuty
8. júla 2025
mimoriadne, EÚ
EÚ dáva vodičom TVRDÚ ranu: Máte takéto auto? Bohužiaľ, máme VEĽMI zlé správy
8. júla 2025
podvodník, podvod, zlúčenie, lístky
Poviete „DOBRE“ a v momente prídete o desiatky eur. Na Slovensku vyčíňa mimoriadne zákerný podvod (na čo si dať pozor)
8. júla 2025

Najnovšie články

  • Zem čakajú 3 mimoriadne krátke dni: Prvý nastane už DNES (čo to znamená)
  • iPhone 17 Pro v celej kráse: Apple skopíroval IKONICKÝ dizajn veľkého výrobcu, takto bude vyzerať
  • Najskôr vyhodili ľudí, ktorých mala AI nahradiť, teraz ich firmy najímajú, aby po nej opravovali chyby
  • Nečakaný KONIEC šiestich TV staníc na Slovensku: Odchádzajú naraz, nepozrie si ich už nikto (ZOZNAM)
  • POZOR: Operátor od ľudí vymáha dlh. Skoro nikto o ňom nevie, MUSÍTE ho urýchlene zaplatiť

Bude sa vám páčiť

Polestar

AKTUÁLNE: Na Slovensko mieri známa automobilka. Vytvorí tisícky pracovných miest

3. júla 2025
Samsung Galaxy S25 Ultra

Tak napokon nič: Samsung má zrušiť KĽÚČOVÝ upgrade, na ktorý sa všetci tešili

3. júla 2025
Slovensko, plyn

Štát verí mýtusu, ktorý tlačí do hlavy celému Slovensku. Kde je pravda?

26. júna 2025
peniaze, euro, ekonomika, štát, aktuálne, transakčná daň, príspevok

POZOR: To, čo bolo ZADARMO, už nebude. Spoplatnenie príde veľmi rýchlo (+ nové ceny)

26. júna 2025

 

Spájame vedu, technológie a internetovú kultúru.

Dôležité odkazy

  • Kontakt
  • Reklama
  • O nás
  • Cookies
  • Podmienky používania

Spoj sa s nami

© 2025 BYTE Media s.r.o. Všetky práva vyhradené.
Vitaj späť!

Prihlás sa do svojho účtu

Username or Email Address
Password

Zabudol si heslo?