TECHBYTE.skTECHBYTE.skTECHBYTE.sk
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Čítaš: V zime trpia: Spotreba elektromobilov v chladnom počasí je katastrofálna. Narásť môže aj o vyše 100 %
Zdieľať
TECHBYTE.skTECHBYTE.sk
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Hľadať
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Sleduj TECHBYTE
© 2025 BYTE Media s.r.o. Všetky práva vyhradené.

V zime trpia: Spotreba elektromobilov v chladnom počasí je katastrofálna. Narásť môže aj o vyše 100 %

Zimné počasie neprospieva žiadnemu autu, bez ohľadu na typ pohonu.

8. októbra 2024 13:39
Lukáš Zachar
7. októbra 2024
Zdieľať
6 min
Zdieľať

Elektromobily majú mnoho skvelých výhod, no ani najzarytejší fanúšikovia nemôžu ignorovať skutočnosť, že stále majú ďaleko od dokonalosti. Výrobcovia ešte stále majú čo zlepšovať, a to nielen čo sa týka dojazdu, ale aj odolnosti vozidiel voči chladnému počasiu. Ako totiž píše Autosalon TV, spotreba elektrických vozidiel počas zimy rastie o desiatky percent, pričom v extrémnych prípadoch to môže byť aj viac ako 100 %.

Samozrejme, zima a s ňou späté nízke teploty neprospievajú žiadnemu autu, bez ohľadu na typ pohonu. No je pravda, že chladné počasie má na spaľovacie motory o čosi menší vplyv ako na elektromotory. Zatiaľ čo benzínové vozidlá na dlhých trasách v priemere registrujú zvýšenie spotreby o 15 %, pri elektromobiloch je to od 25 do 30 %. Naftové autá sú niekde medzi s priemerným nárastom spotreby o 24 %. Tieto poznatky vyplávajú z údajov nemeckého klubu ADAC.

Nárast spotreby o 25 až 30 % nie je nízky, no nie je to ani nič hrozné. Háčik je v tom, že existujú scenáre, v ktorých môže spotreba rásť oveľa viac. Treba totiž brať do úvahy nielen typ pohonu, ale aj typ trasy.

Vyššie uvedené percentá odrážajú zvýšenie spotreby pri jazde na dlhšie vzdialenosti. Pre elektromobily sú počas zimy problémom najmä krátke vzdialenosti, kedy môže byť spotreba energie vyššia o viac ako 100 % v porovnaní s letnou prevádzkou.

Ilustr. foto | Zdroj: Getty Images Signature

Mnohí sú prekvapení

Elektromobilita si aktuálne prechádza celkom slušným rozmachom. Mnohí si v roku 2023 zakúpili svoje prvé elektrické vozidlo, takže až donedávna nevedeli, aké správanie možno očakávať v priebehu zimnej sezóny. Zavítali tak na fóra, kde sa pýtajú skúsenejších na tipy, prípadne tu hľadajú uistenie, že to, ako sa ich elektromobil správa, je normálne a v poriadku.

Majiteľov elektrických áut totiž môže prekvapiť, že v zime majú oveľa kratší dojazd ako v lete. Vo väčšine prípadov sa však netreba obávať, je to normálne.

Prečo spotreba v zime rastie?

Pri elektromobiloch sa všetky funkcionality opierajú o energiu z akumulátora. Ten zabezpečuje nielen chod motoru, ale aj vyhrievania, centrálneho displeja či komunikačných systémov. To všetko stojí nejaké tie percentá. A prečo je zima v spotrebe vyššia? Treba mať na pamäti, že batérii neprospieva chladné počasie. Svoju úlohu musí vykonávať pri určitých teplotách, preto systém v zime míňa značné zásoby na vyhrievanie batérie samotnej.

Neprehliadnite

Elektromobil zima
Koľko energie stratia elektromobily v zime? VEĽKÝ test ukázal pravdu, niektoré modely sú na smiech
Elektromobily do Nórska: Zásielky vozidiel Tesla sa rušia kvôli nevyhovujúcim transportérom
Vodiči, túto funkciu v aute počas zimy urýchlene vypnite. Hrozí poškodenie a drahá oprava

Obecne sú pre batériu najvyhovujúcejšie teploty tie od 20 do 40 °C, čo znamená, že ak je vonku -12 °C, systém vynaloží značné úsilie na to, aby teplotu akumulátora čo najskôr vyhnal do optimálnych hodnôt. Platí pritom, že čím je vonkajšia teplota nižšia, tým viac energie sa vynaloží na ohrev batérie. Záleží to však aj od veľkosti batérie, teda čím je batéria väčšia, tým dlhšie trvá jej zahriatie, čo znamená viac spotrebovanej energie.

Ilustr. foto | Zdroj: Getty Images

Chladné počasie im neprospieva

Pokiaľ ide o uvedený rast spotreby o vyše 100 % pri jazde na krátke vzdialenosti, tento údaj vychádza z výsledkov testu nemeckého klubu ADAC. Tieto výsledky boli vyhotovené na základe troch testovacích fáz, a to merania v skúšobni podľa metodiky Green NCAP, reálnej jazdy na testovacom okruhu a protokolov o spotrebe z dlhodobých testov ADAC. Každá fáza priniesla iné výsledky, no aj napriek tomu nám hovoria jedno a to isté – zima elektromobilom jednoducho neprospieva.

A neprospieva im najmä vtedy, ak vodič jazdí na krátke vzdialenosti. V rámci testov elektromobily absolvovali trasu o dĺžke 23 km za približne 30 minút, a to pri vonkajšej teplote -7 °C. Spotreba sa líšila v závislosti od modelu, no obecne rástla o 38 až 107 %. Každé vozidlo pritom začínalo s vychladnutou batériou.

Najlepšie zo všetkých dopadol elektromobil Atto 3 od spoločnosti BYD, ktorého spotreba vzrástla o zhruba 38 %. Tesne za ním sa umiestnila Dacia Sring 45 so zvýšenou spotrebou o približne 39 %. Pod polovičným rastom spotreby sa potom udržali modely Audi Q4 e-tron (46 %) a Ora Funky Cat (46 %). Absolútne najhoršie si viedli elektromobily Renault Kangoo E-Tech Electric a Volkswagen ID.5, ktorých spotreba vzrástla o 101, resp. 107 %. A čo Tesla? Model 3 registroval nárast spotreby o 73 %, zatiaľ čo Model S o 65 %.

elektromobil
Ilustr. obr. | Zdroj: Pexels/Mike B

Pri jazde na dlhšie trasy sú čísla priaznivejšie. Volkswagen ID.3 zaznamenal nárast spotreby o 30 %, Renault Zoe o 21 % a Peugeot e-208 o 21 %. Treba však podotknúť, že v tomto prípade boli porovnávané údaje pri teplotách 23 °C a 0 °C.

Rast priemernej spotreby potom vykázali aj dlhodobé testy. Napríklad Opel Ampera-e v zime spotrebuje o približne 25 % viac energie, Volkswagen e-up a Renault Zoe zase o 31 %.

Elektromobily sa zvýšenej spotrebe v zime nemajú ako vyhnúť. Ak teda vlastníte elektrické vozidlo, rátajte s tým, že v chladnom počasí budete musieť nabíjať častejšie. Túto potrebu však môžete znížiť tým, že sa budete snažiť svoje vozidlo využívať len na dlhšie vzdialenosti. Uvedomujeme si však, že nie každý má tú možnosť.

Zdieľaj tento článok
Facebook Kopírovať odkaz Vytlačiť
Predchádzajúci článok Samsung Galaxy S24 VEĽKÁ zmena pre Galaxy S25: Samsung rieši nepríjemný problém, prichádza o peniaze
Ďalší článok Bankovky, eurá, peniaze Počkáme si už len chvíľu: Dve banky zavedú fantastickú funkciu, využije ju každý! (PREHĽAD)

Najčítanejšie

Aktuálna správa
Veľký slovenský zamestnávateľ ide hromadne prepúšťať. Ľudia prídu o prácu ešte tento rok
1. decembra 2025
messenger
Slovákom už o pár dní navždy vypnú Messenger. Vieme, čo ho nahradí (+ foto)
2. decembra 2025
Diaľničná známka
Skvelá správa pre vodičov. Platnosť diaľničnej známky predĺžili na 16 mesiacov
30. novembra 2025
Peniaze, penzisti, dôchodok
Sociálna poisťovňa odkazuje tisícom ľudí, že majú povinnosti. Mnohí o tom vôbec nevedia
1. decembra 2025

Najnovšie články

  • TEDi sťahuje z trhu nebezpečný produkt. Zákazníkom ho predával takmer rok
  • Slovenských pacientov čaká veľká zmena. Rezort zdravotníctva chystá masívnu novinku
  • MIMORIADNE: Ministerstvo hospodárstva čelí kybernetickému útoku
  • Kto nepracoval, nedostane dôchodok. Štát však zabudol na dôležitú medzeru v zákone
  • Vianočné akcie majú aj regionálni operátori: Lacný gigabitový internet, preplatenie viazanosti či mesiace TV zadarmo

Bude sa vám páčiť

pneumatiky

Používate celoročné pneumatiky? Týmto 3 modelom sa vyhnite oblúkom, majú kritické nedostatky

1. decembra 2025
servis, mechanik, STK

Ukázali rebríček najmenej spoľahlivých áut. Vyše 17 % obľúbených modelov nezvládlo technickú kontrolu

1. decembra 2025
POZOR, auto, zima

Toto sú nesprávne návyky, kvôli ktorým si ničíte motor auta. Čo v žiadnom prípade nerobiť?

25. novembra 2025
EÚ, STK

Tak zlá situácia na STK ako teraz, ešte nebola: Cez kontrolu neprešlo vyše 20 % áut (+ najhoršie modely)

23. novembra 2025

 

Spájame vedu, technológie a internetovú kultúru.

Dôležité odkazy

  • Kontakt
  • Reklama
  • O nás
  • Cookies
  • Podmienky používania

Spoj sa s nami

Viac z nášho portfólia

© 2025 BYTE Media s.r.o. Všetky práva vyhradené.
Vitaj späť!

Prihlás sa do svojho účtu

Username or Email Address
Password

Zabudol si heslo?