TECHBYTE.skTECHBYTE.skTECHBYTE.sk
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Čítaš: V zime trpia: Spotreba elektromobilov v chladnom počasí je katastrofálna. Narásť môže aj o vyše 100 %
Zdieľať
TECHBYTE.skTECHBYTE.sk
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Hľadať
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Sleduj TECHBYTE
© 2024 BYTE Media s.r.o. Všetky práva vyhradené.

V zime trpia: Spotreba elektromobilov v chladnom počasí je katastrofálna. Narásť môže aj o vyše 100 %

Zimné počasie neprospieva žiadnemu autu, bez ohľadu na typ pohonu.

8. októbra 2024 13:39
Lukáš Zachar
8. októbra 2024
Zdieľať
6 min
Zdieľať

Elektromobily majú mnoho skvelých výhod, no ani najzarytejší fanúšikovia nemôžu ignorovať skutočnosť, že stále majú ďaleko od dokonalosti. Výrobcovia ešte stále majú čo zlepšovať, a to nielen čo sa týka dojazdu, ale aj odolnosti vozidiel voči chladnému počasiu. Ako totiž píše Autosalon TV, spotreba elektrických vozidiel počas zimy rastie o desiatky percent, pričom v extrémnych prípadoch to môže byť aj viac ako 100 %.

Samozrejme, zima a s ňou späté nízke teploty neprospievajú žiadnemu autu, bez ohľadu na typ pohonu. No je pravda, že chladné počasie má na spaľovacie motory o čosi menší vplyv ako na elektromotory. Zatiaľ čo benzínové vozidlá na dlhých trasách v priemere registrujú zvýšenie spotreby o 15 %, pri elektromobiloch je to od 25 do 30 %. Naftové autá sú niekde medzi s priemerným nárastom spotreby o 24 %. Tieto poznatky vyplávajú z údajov nemeckého klubu ADAC.

Nárast spotreby o 25 až 30 % nie je nízky, no nie je to ani nič hrozné. Háčik je v tom, že existujú scenáre, v ktorých môže spotreba rásť oveľa viac. Treba totiž brať do úvahy nielen typ pohonu, ale aj typ trasy.

Vyššie uvedené percentá odrážajú zvýšenie spotreby pri jazde na dlhšie vzdialenosti. Pre elektromobily sú počas zimy problémom najmä krátke vzdialenosti, kedy môže byť spotreba energie vyššia o viac ako 100 % v porovnaní s letnou prevádzkou.

Ilustr. foto | Zdroj: Getty Images Signature

Mnohí sú prekvapení

Elektromobilita si aktuálne prechádza celkom slušným rozmachom. Mnohí si v roku 2023 zakúpili svoje prvé elektrické vozidlo, takže až donedávna nevedeli, aké správanie možno očakávať v priebehu zimnej sezóny. Zavítali tak na fóra, kde sa pýtajú skúsenejších na tipy, prípadne tu hľadajú uistenie, že to, ako sa ich elektromobil správa, je normálne a v poriadku.

Majiteľov elektrických áut totiž môže prekvapiť, že v zime majú oveľa kratší dojazd ako v lete. Vo väčšine prípadov sa však netreba obávať, je to normálne.

Prečo spotreba v zime rastie?

Pri elektromobiloch sa všetky funkcionality opierajú o energiu z akumulátora. Ten zabezpečuje nielen chod motoru, ale aj vyhrievania, centrálneho displeja či komunikačných systémov. To všetko stojí nejaké tie percentá. A prečo je zima v spotrebe vyššia? Treba mať na pamäti, že batérii neprospieva chladné počasie. Svoju úlohu musí vykonávať pri určitých teplotách, preto systém v zime míňa značné zásoby na vyhrievanie batérie samotnej.

Neprehliadnite

Auto, e-shop, kúpa, mimoriadne
Volkswagen ohlásil KONIEC: V Bratislave prestáva vyrábať ikonický model
Návrh odtrhnutý od reality: Elektromobilom by vraj dosť pomohlo, ak by zdraželi spaľováky
EÚ, elektromobil
EÚ chystá BRUTÁLNE pravidlo: Časti populácie prikáže kupovať len elektromobily

Obecne sú pre batériu najvyhovujúcejšie teploty tie od 20 do 40 °C, čo znamená, že ak je vonku -12 °C, systém vynaloží značné úsilie na to, aby teplotu akumulátora čo najskôr vyhnal do optimálnych hodnôt. Platí pritom, že čím je vonkajšia teplota nižšia, tým viac energie sa vynaloží na ohrev batérie. Záleží to však aj od veľkosti batérie, teda čím je batéria väčšia, tým dlhšie trvá jej zahriatie, čo znamená viac spotrebovanej energie.

Ilustr. foto | Zdroj: Getty Images

Chladné počasie im neprospieva

Pokiaľ ide o uvedený rast spotreby o vyše 100 % pri jazde na krátke vzdialenosti, tento údaj vychádza z výsledkov testu nemeckého klubu ADAC. Tieto výsledky boli vyhotovené na základe troch testovacích fáz, a to merania v skúšobni podľa metodiky Green NCAP, reálnej jazdy na testovacom okruhu a protokolov o spotrebe z dlhodobých testov ADAC. Každá fáza priniesla iné výsledky, no aj napriek tomu nám hovoria jedno a to isté – zima elektromobilom jednoducho neprospieva.

A neprospieva im najmä vtedy, ak vodič jazdí na krátke vzdialenosti. V rámci testov elektromobily absolvovali trasu o dĺžke 23 km za približne 30 minút, a to pri vonkajšej teplote -7 °C. Spotreba sa líšila v závislosti od modelu, no obecne rástla o 38 až 107 %. Každé vozidlo pritom začínalo s vychladnutou batériou.

Najlepšie zo všetkých dopadol elektromobil Atto 3 od spoločnosti BYD, ktorého spotreba vzrástla o zhruba 38 %. Tesne za ním sa umiestnila Dacia Sring 45 so zvýšenou spotrebou o približne 39 %. Pod polovičným rastom spotreby sa potom udržali modely Audi Q4 e-tron (46 %) a Ora Funky Cat (46 %). Absolútne najhoršie si viedli elektromobily Renault Kangoo E-Tech Electric a Volkswagen ID.5, ktorých spotreba vzrástla o 101, resp. 107 %. A čo Tesla? Model 3 registroval nárast spotreby o 73 %, zatiaľ čo Model S o 65 %.

elektromobil
Ilustr. obr. | Zdroj: Pexels/Mike B

Pri jazde na dlhšie trasy sú čísla priaznivejšie. Volkswagen ID.3 zaznamenal nárast spotreby o 30 %, Renault Zoe o 21 % a Peugeot e-208 o 21 %. Treba však podotknúť, že v tomto prípade boli porovnávané údaje pri teplotách 23 °C a 0 °C.

Rast priemernej spotreby potom vykázali aj dlhodobé testy. Napríklad Opel Ampera-e v zime spotrebuje o približne 25 % viac energie, Volkswagen e-up a Renault Zoe zase o 31 %.

Elektromobily sa zvýšenej spotrebe v zime nemajú ako vyhnúť. Ak teda vlastníte elektrické vozidlo, rátajte s tým, že v chladnom počasí budete musieť nabíjať častejšie. Túto potrebu však môžete znížiť tým, že sa budete snažiť svoje vozidlo využívať len na dlhšie vzdialenosti. Uvedomujeme si však, že nie každý má tú možnosť.

Zdieľaj tento článok
Facebook Kopírovať odkaz Vytlačiť
Predchádzajúci článok Samsung Galaxy S24 VEĽKÁ zmena pre Galaxy S25: Samsung rieši nepríjemný problém, prichádza o peniaze
Ďalší článok Bankovky, eurá, peniaze Počkáme si už len chvíľu: Dve banky zavedú fantastickú funkciu, využije ju každý! (PREHĽAD)

Najčítanejšie

Peniaze, bankovky, euro
Štát začne posielať 1 000 € rovno na účet: Táto skupina ľudí sa môže tešiť
14. októbra 2025
Peniaze, štát, dôchodok, ceny
Veľká časť Slovákov má nárok na štedrý príspevok. Vyplatí ho štát, mnohí o tom nevedia (+ čísla)
14. októbra 2025
Peniaze, bankovky, euro
Potvrdili budúcnosť slovenských dôchodkov. Čakajte dôležité zmeny (+ sumy)
14. októbra 2025
peniaze, fond, euro, bankovky, minimálna mzda, penzia, príspevok, dávky, garančné poistenie
Sociálna poisťovňa bude vyplácať dávky po novom. TOTO všetko sa mení od apríla 2026
14. októbra 2025

Najnovšie články

  • EÚ spraví niečo, čo nikto nečakal: Predraží absolútne základné veci (+ sumy)
  • Štát potvrdil OBROVSKÉ zmeny pre pracujúcich: Toto čakajte po novom! (+ dátum)
  • Do výroby mieri batéria, ktorá zvládne milión kilometrov: Sľubuje dojazd 1 000 km a môže zmeniť svet elektromobilov
  • POZOR: Slovenská banka ZVYŠUJE poplatky. Niektoré narastú aj o 50 % (PREHĽAD)
  • Ľudí nalákali na elektromobily, teraz ide štát zarábať. Oznámili nové dane

Bude sa vám páčiť

Batéria

Do výroby mieri batéria, ktorá zvládne milión kilometrov: Sľubuje dojazd 1 000 km a môže zmeniť svet elektromobilov

16. októbra 2025
elektromobil, cena, peniaze

Ľudí nalákali na elektromobily, teraz ide štát zarábať. Oznámili nové dane

16. októbra 2025

EÚ zaspala dobu: Nedodrží VLASTNÉ plány, nemá šancu to stihnúť

15. októbra 2025
jazda, zlé počasie

POZOR: Vydali prvé VAROVANIE. Európu čaká výrazná zmena, prídu prvé snehové víchrice!

12. októbra 2025

 

Spájame vedu, technológie a internetovú kultúru.

Dôležité odkazy

  • Kontakt
  • Reklama
  • O nás
  • Cookies
  • Podmienky používania

Spoj sa s nami

Viac z nášho portfólia

© 2025 BYTE Media s.r.o. Všetky práva vyhradené.
Vitaj späť!

Prihlás sa do svojho účtu

Username or Email Address
Password

Zabudol si heslo?