Nakupovanie na Slovensku bude od tohto leta o čosi férovejšie. Vtedy totiž začne platiť nový zákon, ktorý cieli na posilnenie ochrany spotrebiteľa. Mala by sa predĺžiť lehota, počas ktorej možno odstúpiť od kúpnej zmluvy bez udania dôvodu, a taktiež by sa malo definitívne zamedziť umelému navyšovaniu cien pred zľavami a výpredajmi. O novinke píše server Startitup.sk na základe informácií agentúry TASR.
Pokiaľ ide o lehotu na odstúpenie od kúpnej zmluvy bez udania dôvodu, tá by sa mala predĺžiť z pôvodných 14 dní na 30 dní, čiže viac ako dvojnásobne.
Spravodlivejšie podmienky pre spotrebiteľov
Podľa Denisy Sakovej, ministerky hospodárstva, je cieľom zákona zabezpečiť spravodlivejšie podmienky pre spotrebiteľov a súbežne motivovať obchodníkov k tomu, aby náležite dodržiavali právne predpisy a v prípade ich porušenia poskytovali rýchle nápravy. Okrem uvedeného má zákon motivovať obchodníkov k dobrovoľnému ukončeniu porušovania predpisov a odškodneniu spotrebiteľov. V prípade poškodenia spotrebiteľov by tak mala byť adekvátna náprava poskytnutá v čo najkratšom čase.
Nová legislatíva taktiež adresuje nekalé konanie obchodníkov v súvislosti s úpravou cien. Mnoho z nich pred zľavami či výpredajmi umelo navyšuje ceny tovarov. Dôvod je prostý – ak napríklad dvihnú cenu tovaru z 1 eura na 1,50 eura, potom môžu ako zľavu propagovať cenu 1,30 eura, namiesto, dajme tomu, 80 centov. Je to špinavá, no celkom bežná prax.
Tejto praktike má zamedziť povinnosť obchodníkov určovať výšku zľavy na základe najnižšej ceny, za ktorú ponúkali daný tovar v priebehu posledných 30 dní.
Zákon prináša mnohé zmeny
To však stále nie je všetko, čo zákon zahŕňa. Cieli taktiež na lepšiu informovanosť spotrebiteľov pri uzatváraní zmlúv prostredníctvom online trhov a zakazuje marketing propagujúci tovar ako identický s tovarom v inom členskom štáte (resp. adresuje problém s dvojakou kvalitou tovarov).
Ministerstvo hospodárstva dodáva, že zmeny v rámci legislatívy zahŕňajú aj vypustenie povinností, ktoré sú pre obchodníkov nadmerne zaťažujúce. Medzi ne sa radí napríklad povinnosť duplicitnej úpravy náležitosti dokladu o kúpe či povinnosť zverejňovať oznam o plánovanom dočasnom zatvorení prevádzkarne aspoň 24 hodín vopred.
Jan Mayer, výkonný riaditeľ slovenskej a českej Heureky, pre agentúru TASR uviedol, že nová smernica skutočne vyčistí trh od špekulantov. A tých nie je zrovna málo, umelé navyšovanie cien je praktika, ktorú využívali, resp. zneužívali mnohí obchodníci.
Samozrejme, Mayer taktiež dáva do pozornosti výhody platformy, ktorej šéfuje. A nemýli sa. Na stráne Heureka.sk si môžete jednoducho zistiť, kde je možné získať vybraný tovar za najnižšiu cenu. Na našom webe sme publikovali viacero článkov, v ktorých sme vás informovali o fantastických zľavách na vlajkové smartfóny, pričom keby nebolo Heureky, asi by sme sa o nich nikdy nedozvedeli.
Koniec falošným recenziám
Napokon legislatíva cieli na ešte jeden vážny problém, ktorým sú falošné recenzie na internete. Tieto recenzie, ktoré majú ďaleko od autentických, usilujú o čo najlepšiu propagáciu tovaru, čím sa výrazne dvíha šanca na to, že si ho niekto kúpi. V mnohých prípadoch pritom ide o nekvalitný tovar, ktorý má v skutočnosti viac negatívnych recenzií, ako pozitívnych.
Ak je tovar skutočne kvalitný, nepotrebuje svoje silné stránky dokazovať umelými recenziami. Preto smernica prikazuje internetovým obchodom, aby dôkladne kontrolovali, či recenzie na ponúkané tovary skutočne pochádzajú od spotrebiteľov, ktorí si ho zakúpili.