TECHBYTE.skTECHBYTE.skTECHBYTE.sk
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Čítaš: Slováci podporujú ekológiu: Preferujeme šetrnejšie doručovanie zásielok, až 65 % z nás si je ochotných priplatiť!
Zdieľať
TECHBYTE.skTECHBYTE.sk
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Hľadať
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Sleduj TECHBYTE
© 2024 BYTE Media s.r.o. Všetky práva vyhradené.

Slováci podporujú ekológiu: Preferujeme šetrnejšie doručovanie zásielok, až 65 % z nás si je ochotných priplatiť!

Roman Drexler
27. júla 2023
Zdieľať
6 min
Zdieľať

Neustály rast e-commerce sektora, ktorý zahŕňa aj doručovanie zásielok, podľa EÚ ohrozuje nastavené klimatické ciele, konkrétne cieľ dosiahnutia uhlíkovej neutrality do roku 2050. Riziková má byť predovšetkým neefektívnosť doručovacích procesov. Doručovacie služby ale našťastie neustále pracujú na tom, aby bola ich aktivita environmentálne čo najmenej náročná. Snaha však musí byť aj na druhej strane, teda na strane zákazníkov.

Podľa EÚ vznikajú nadmerné emisie CO2 pri vracaní tovaru e-shopov, doručovaní do odľahlých miest alebo tlaku na čo najrýchlejšie doručovanie. Naopak, uhlíkovú stopu majú znižovať moderné doručovacie procesy, napríklad možnosť prevziať zásielku vo výdajných boxoch namiesto klasického doručenia kuriérom na adresu.

Takéto riešenia si môžeme čoraz častejšie všímať aj u nás na Slovensku. Podľa tohtoročného prieskumu, ktorý vypracovala spoločnosť Packeta v spolupráci s agentúrou Nielsen, Slováci takéto ekologické doručovanie obľubujú a na zásielku s nižšou uhlíkovou stopou sú ochotní si dokonca počkať aj o deň dlhšie. Štúdia taktiež zistila, že až 65 % Slovákov si je kvôli ekológii ochotných za doručovacie služby priplatiť.

NEWSBYTE
Osudný let Air India: Odhalená príčina tragédie desí aj skúsených pilotov

Osudný let Air India: Odhalená príčina tragédie desí aj skúsených pilotov

Ministerstvo financií varuje Slovákov: Ceny potravín nerastú, problém je niekde inde

Ministerstvo financií varuje Slovákov: Ceny potravín nerastú, problém je niekde inde

Európska komisia bije na poplach: Slovensko čelí vážnej hrozbe, vláda musí okamžite konať

Európska komisia bije na poplach: Slovensko čelí vážnej hrozbe, vláda musí okamžite konať

Osudný let Air India: Odhalená príčina tragédie desí aj skúsených pilotov
Osudný let Air India: Odhalená príčina tragédie desí aj skúsených pilotov
Ministerstvo financií varuje Slovákov: Ceny potravín nerastú, problém je niekde inde
Ministerstvo financií varuje Slovákov: Ceny potravín nerastú, problém je niekde inde
Európska komisia bije na poplach: Slovensko čelí vážnej hrozbe, vláda musí okamžite konať
Európska komisia bije na poplach: Slovensko čelí vážnej hrozbe, vláda musí okamžite konať

Štúdia nesie názov E-commerce a zelená dohoda EÚ a vypracovaná bola v rámci žiadosti Komisie pre vnútorný trh a ochranu spotrebiteľa Európskeho parlamentu. Upozorňuje, že doručovanie zásielok do výdajných miest znamená veľký pokrok v technológii doručovania zásielok a zásadnú zmenu obchodného modelu kuriérskych služieb. Odber zásielky na výdajnom mieste má redukovať emisie až o 20,5 %. Napriek tomu však štúdia pochybuje, že technologický pokrok v doručovaní dokáže emisie z e-commerce sektora plne vyrovnať. Počet doručovaných zásielok totiž neustále rastie a väčšina európskych zákazníkov stále preferuje klasické doručovanie priamo na adresu.

V tomto konkrétnom ohľade sú Slováci nadčasoví. Vzorka pozostávajúca z 1 047 respondentov ukázala, že službu doručovania do Z-BOXov dnes využíva rovnaký podiel zákazníkov Packety (47 %) ako doručovanie na adresu. Výber zásielky prostredníctvom partnerských výdajných miest je dokonca ešte populárnejší. Využíva ho až 72 % zákazníkov.

Slovensko má podľa júnovej analýzy Last Mile Experts šiestu najhustejšiu sieť odberných miest v Európe. Na 10 000 obyvateľov pripadá približne 14 odberných miest, a to aj vďaka Packete. Lídrom je Poľsko, kde na 10 000 obyvateľov pripadá až 39 odberných miest.

Zdroj: Packeta

Sme ochotní si priplatiť

Štúdia Európskej komisie za hlavnú a najväčšiu hrozbu pre klimatické ciele EÚ považuje rastúce očakávania zákazníkov na rýchlosť doručovania. Mnohí chcú objednanú zásielku doručiť v rovnaký alebo nasledujúci deň. Dáta Európskeho parlamentu ukazujú, že tento tlak núti prepravné spoločnosti využívať také formy prepravy, ktoré predstavujú vyššiu záťaž pre životné prostredie. Štúdia taktiež tvrdí, že v rámci doručovania zásielok stagnujú inovácie, ktoré by dokázali prinášať výrazné úspory emisií.

Čo sa týka pomalšieho doručovania nákladnou dopravou a dodávkami, odhaduje sa, že v priebehu najbližších desiatok rokov môže byť vďaka využívaniu elektromobilov spotreba paliva až o 30 % nižšia ako dnes. Do roku 2050 sa taktiež očakáva o 40 % vyššia energetická efektivita lodnej dopravy.

Neprehliadnite

EÚ
Európska komisia dvíha varovný prst. Štát má OBROVSKÝ problém, TOTO treba okamžite zmeniť
Aktuálne, Slovensko, štát
Smutná realita: Štát ukázal, ako sa ľudia skutočne majú. Je to horšie, než si myslíte
Peniaze, euro, bankovky, mince, banky
Na účet „cinkol“ štedrý príspevok: Až 400-tisíc Slovákov od štátu dostalo 800 €

Aj v tomto smere Slováci prekvapili. Z prieskumu Packety totiž vyplýva, že najrýchlejšie doručenie väčšinou nevyžadujeme. Prevzatie objednanej zásielky už na druhý deň, pokiaľ je tovar skladom, považuje za optimálnu dobu len 15 % zákazníkov nakupujúcich na slovenskom e-shope. Približne polovici (51 %) stačí doručenie zásielky do dvoch dní.

Zákazník pritom obvykle vníma čas doručenia od okamihu potvrdenia objednávky v košíku, kým pre doručovaciu službu je kľúčové odovzdanie zásielky z e-shopu do prepravy. Packeta na už na druhý deň od prevzatia balíka doručí na výdajné miesta približne 98 % zásielok.

„Vysoké ekologické zmýšľanie našich zákazníkov nás veľmi teší. Na otázku, či by si Slováci boli ochotní počkať na doručenie zásielky z internetového obchodu o deň dlhšie, ak by bolo ekologickejšie, odpovedalo Určite áno alebo Skôr áno 86 % opýtaných. Až 65 % ľudí by si za takúto možnosť dokonca ochotne priplatilo,“ hovorí Alexander Jančo, výkonný riaditeľ Packety Slovakia.

Výdajné boxy sú alfou a omegou

Dáta Packety zároveň ukazujú, čo Slovákom najviac prekáža na klasickom doručovaní. Približne 25 % opýtaných vadí nemožnosť prispôsobiť si čas doručovania podľa seba. Približne rovnakému množstvu (24 %) zas nedostatok informácií o presnom čase doručovania zásielky. Osobný odber zásielky na výdajnom mieste alebo z ekologického samoobslužného boxu pritom odstraňuje oba nedostatky. Do prevádzky môže zákazník doraziť kedykoľvek v rámci jej otváracích hodín. Výdajné boxy pritom fungujú 24 hodín denne, 7 dní v týždni.

„Verím, že všetky formy doručovania by mali fungovať vo vzájomnej harmónii. V prípade Packety kuriérska dodávka vyloží všetky prepravované zásielky v Z-BOXe. Potom pokračuje do kamenných výdajných miest a po ceste ešte obsluhuje domáce adresy zákazníkov. V rámci jednej jazdy tak obslúži napríklad celú obec, čím minimalizujeme najazdené kilometre a vyprodukované emisie,“ dodáva Jančo.

Z-BOXy pritom ponúkajú ešte jednu veľkú výhodu, ktorá sa týka prevádzky. Tieto výdajné zariadenia sú totiž plne nezávislé od elektrickej siete. Potrebnú zelenú energiu na svoje fungovanie získavajú vďaka solárnemu panelu umiestnenému v hornej časti.

Zdroj: Packeta.sk

Veľkým problémom je vracanie tovaru

Štúdia vypracovaná na žiadosť Európskeho parlamentu vidí veľký problém aj v podiele zásielok, ktoré zákazníci vracajú. V súčasnosti pravidlá na ochranu spotrebiteľa garantujú možnosť vrátenia väčšiny tovarov, ako je oblečenie či elektronika do 14 dní bez udania dôvodu. Vzhľadom na nemožnosť vyskúšať si produkt osobne, je podobná ochrana nutná, no zároveň vedie k tomu, že zákazníci celosvetovo vrátia 25 až 40 % zo všetkých doručených zásielok z e-shopov. Pri kamenných obchodoch je to len 8 %.

Zdroj: TS

Zdieľaj tento článok
Facebook Kopírovať odkaz Vytlačiť
Predchádzajúci článok Tesla aj pre Slovákov s priemernou mzdou? Musk chce vyrábať cenovo dostupný elektromobil. Toľkoto má stáť!
Ďalší článok Samsung Galaxy Watch 6 Samsung Galaxy Watch6 sa pýšia novým čipom. Hodinky sú vďaka nemu rýchlejšie, efektívnejšie a schopnejšie

Najčítanejšie

Aktuálne, peniaze, zdražovanie
MIMORIADNE: Banky bijú na poplach. TOTO si urýchlene odinštalujte, mnohí už prišli o peniaze
9. júla 2025
Rýchlostný radar
Vodiči, POZOR: Rýchlosť merajú už aj na kruhovom objazde. Kto ho prejde za menej ako 33 sekúnd, môže čakať pokutu
9. júla 2025
Zmenili rýchlosť na diaľnici, teraz zavádzajú aj VYŠŠIE pokuty
9. júla 2025
Peniaze, bankovky, euro
Slováci, POZOR: Štát ponúka príspevok 19 000 €, ktorý iste využijete. Vie o ňom málokto
10. júla 2025

Najnovšie články

  • Štát plánuje nový fond, experti hovoria o pozitívnom kroku. Slovákom má slúžiť na TOTO
  • Pád lietadla Air India: Už vieme, prečo sa zrútilo krátko po vzlete. Príčina desí aj odborníkov
  • Rezort financií odkazuje Slovákom: Ceny potravín dramaticky nerastú, vidíte to zle
  • Európska komisia dvíha varovný prst. Štát má OBROVSKÝ problém, TOTO treba okamžite zmeniť
  • Rusi získali zakázané americké čipy: Nikto nevie ako, využili ich v MIMORIADNE smrteľných dronoch

Bude sa vám páčiť

Office, peniaze, dávka

Štát pohorel na plnej čiare: Zaviedol daň, skoro nič z nej nemá

11. júla 2025

Vodiči, POZOR: Na Slovensku sa chystá VEĽKÁ zmena pravidiel cestnej premávky (čo bude nové)

11. júla 2025
Euro, peniaze, bankovky

Slovensko sa rúti do finančnej KATASTROFY: Štát bez zmeny nemá šancu uspieť, čakajte príšerné opatrenia

10. júla 2025
Mimoriadne, plyn

UŽ JE TO ISTÉ, začnite šetriť: Plyn na Slovensku definitívne zdražie (+ ceny)

10. júla 2025

 

Spájame vedu, technológie a internetovú kultúru.

Dôležité odkazy

  • Kontakt
  • Reklama
  • O nás
  • Cookies
  • Podmienky používania

Spoj sa s nami

© 2025 BYTE Media s.r.o. Všetky práva vyhradené.
Vitaj späť!

Prihlás sa do svojho účtu

Username or Email Address
Password

Zabudol si heslo?