Elektrický diaľkový autobus je na svete: Trasu Bratislava – Košice by nezvládol. Vybil by sa

Diaľkový autobus na elektrický pohon má jednu veľkú nevýhodu.

Elektromobily, elektrické ťahače či elektrické kolobežky. Prechod z fosílneho paliva na elektrickú energiu je jasným trendom. Bolo teda otázkou času, kedy podobnou premenou prejdú aj diaľkové autobusy, a tak sa aj stalo, informoval server VTM.

Je síce pravda, že elektrické autobusy už istú dobu brázdia mestské komunikácie, tam však majú viac možností sa opäť nabiť. Výrazne odlišné je to pri diaľkových autobusoch, ktoré majú medzi jednotlivými zastávkami aj stovky kilometrov. Výrobca MCI si povedal, že to skúsi a prvý diaľkový autobus na elektrinu predsa len vyrobí.

Diaľkový autobus MCI J4500 CHARGE
J4500 CHARGE

Jeho dielo s označením J4500 CHARGE je dlhé 14 metrov a naraz dokáže pohodlne odviezť 56 cestujúcich. Vyzerá to tak, že diaľkový autobus je to naozaj pekný a cestovať ním by bola radosť. Čo však pohon?

Diaľkový autobus, ktorý sa po ceste vybije

O pohon sa stará elektromobil z dielne Siemens s výkonom 260 kW a krútiacim momentom 4 500 Nm. Nie je to teda žiadne pierko, práve naopak, pri 25-tonovom autobuse musí byť schopný poradiť si aj s náročným terénom. Vozidlo sa dokáže rozbehnúť až na rýchlosť 116 km/h, čo na diaľnice aj medzimestské cesty bohato stačí.

TIP REDAKCIE
Microsoft vo Windows 11 opäť zmení povestnú obrazovku smrti

Výdrž dodávajú batériové články s celkovou kapacitou 544 kWh, teda približne päťnásobkom toho, čo ponúka najlepšie vybavená Tesla. Výrobca okrem toho pripravil aj systém rýchleho nabíjania, ktorý pri výkone 150 kW dokáže batériu z 0 % na 100 % nabiť za 4 hodiny. Celkom slušné, však?

Diaľkový autobus dokáže na jedno nabitie v najlepšom prípade prejsť 375 kilometrov.

Horšie je to pri prepočte dojazdu, ktorý výrobca udáva na 262 až 375 kilometrov. Pri trase Bratislava – Košice, ktorá je pri slovenských dopravcoch častá, by sa autobus v horšom prípade vybil niekde za Lučencom a v tom lepšom by zvládol dôjsť tesne za Rožňavu. Do Košíc však nie.

Trasu medzi dvoma najväčšími slovenskými mestami by bez nabitia nezvládol.

Okrem diaľkového autobusu firma navrhla aj prímestský autobus s označením D45 CRT LE, ktorý má rovnakú konštrukciu ale iný typ dverí pre rýchlejšie nastupovanie a vystupovanie pasažierov. Jeho súčasťou je tiež menej výkonný motor a menšia batéria, ktorá na jedno nabitie dokáže autobus poháňať len 188 až 269 kilometrov.

Total
3
Zdieľaní
Total
3
Zdieľať