Predaj smartfónov sa v prvom štvrťroku prepadol o pätinu, uvázda Gartner

Oželeli ste kúpu nového smartfónu? Nie ste sami.

0
huawei mate 30 Pro
Huawei Mate 30 Pro.

Experti spoločnosti Gartner preskúmali situáciu na trhu so smartfónmi, v rámci čoho sa zamerali na prvý štvrťrok tohto roka, počas ktorého sa vo svete rozšírila nákaza novým koronavírusom.

Ochorenie COVID-19 zasahuje do života ľudí od decembra minulého roka, čo viedlo k zastaveniu priemyselnej produkcie a k spomaleniu predaja tovarov a služieb v Číne, odkiaľ sa vírus postupne rozšíril do celého sveta.

Spotrebitelia z celého sveta míňali menej prostriedkov na nákup nepodstatných položiek, smartfónov nevynímajúc. Spoločnosť Gartner vo svojej čerstvej správe uvádza, že celosvetový predaj smartfónov v skúmanom období medziročne poklesol o 20,2 %.

Spoločnosť Apple zaznamenala menší pokles, aj keď nie zanedbateľný (-8,2 %). Kým v Q1 2019 predala koncovým zákazníkom približne 44,5 miliónov smartfónov, v Q1 2020 to bolo len necelých 41 miliónov kusov.

Významnejší pokles predaja pocítili výrobcovia Samsung, Huawei a Oppo. Samsung sa dokázal udržať na prvej priečke aj pri poklese predaja o 22,7 %. Zákazníkom predal 55 miliónov zariadení, no v prvom štvrťroku 2019 to bolo až 71 miliónov smartfónov.

Huawei si zapísal prepad o takmer tretinu – 27,3 %. Predaj modelov rovnako čínskej značky Oppo klesol o 19,1 %. Zaujímavosťou je, že sa podobný scenár netýka výrobcu Xiaomi. Ten si dokonca polepšil, aj keď iba kozmeticky. Predaj jeho smartfónov stúpol o 1,4 %.

Zdroj: Gartner

Spoločnosť Apple vstúpila do nového roka s pozitívnymi vyhliadkami, ktoré mohli viesť až k rekordným predajným výsledkom. Obmedzenia súvisiace s pandémiou a znižovanie výdavkov spotrebiteľov tento trend zvrátili, hodnotí Gartner.

Apple ale dokázal efektívne obsluhovať svojich zákazníkov prostredníctvom online predaja. Výrobné kapacity spoločnosti sa podarilo obnoviť už koncom marca, čo čiastočne zvrátilo inak negatívny vývoj.

Pod pokles predaja smartfónov značky Samsung sa rovnako podpísali obmedzenia v dodávateľskej a výrobnej sfére, ale tiež neefektívny online predaj. Prudšiemu poklesu však zabránila slabšia prítomnosť výrobcu na trhu v Číne ako aj umiestnenie výrobných liniek, ktoré sa nachádzajú mimo tejto krajiny.

„Huawei bude mať náročný rok,“ predpokladá analytik spoločnosti Gartner Anshul Gupta. Zásadný problém vidí v ekosystéme Huawei Mobile Service, ktorému chýbajú populárne aplikácie a hojne využívané služby od Google.

Podľa neho nie je veľmi pravdepodobné, že Huawei dokáže v tomto roku prilákať nových zákazníkov, aspoň čo sa medzinárodného trhu týka.