Na Instagrame sa rozdávajú poukazy na nákup tovaru. Ide o podvod

Nenechajte sa nachytať.

1
Ilustr. obr.

Ak ste vo svojich Príbehoch na Instagrame natrafili na príspevky od priateľov, ktorí horlivo zdieľajú účty známych odevných značiek, nie ste sami. Ich motiváciou je odmena vo forme poukazu na nákup tovaru, ktorý im dané účty sľubujú.

Zásadným problémom je, že ide o podvod. Tieto účty sú totižto falošné. Aspoň tomu všetko nasvedčuje. Účty sa tvária ako pravé profily odevných značiek Mango, Nike, Reserved a niekoľkých ďalších.

Prvým niekoľkým tisícom (!) sledovateľov sľubujú poukaz na nákup tovaru v rôznej hodnote, zväčša od 50 do 150 EUR. Jednou z podmienok pre získanie poukazu je tiež zdieľanie daného profilu v Príbehu.

Foto: Red.

Vidina nových topánok, šiat alebo iného odevu zadarmo je očividne taká atraktívna, že používateľom sociálnej siete Instagram zatieni aj posledné zvyšky kritického myslenia. Zdieľaním a sledovaním daných účtov nikdy žiaden poukaz nezískajú.

Naopak, z konania používateľov vyťažia administrátori účtov, ktorí si takýmto spôsobom dokážu získať početné publikum pre vlastné aktivity. Účty môžu premenovať a následne predať, alebo ich využiť pre budúcu propagáciu vlastných tovarov a služieb.

Argumentácia typu: „čo ak predsa“, alebo „však za to nič nedám“, neobstojí. Takéto účty by mal používatelia nahlasovať ako falošný obsah a nie ich podporovať zdieľaním a sledovaním.

Ako rozpoznať pravý účet?

Na sociálnej sieti Instagram sa už dávno nenachádzajú len bežní používatelia, ale aj značky a firmy. Instagram je ideálne miesto, kde môžu udržiavať kontakt so svojimi zákazníkmi a zároveň umiestňovať do ich pozornosti tovary a služby prostredníctvom videí a fotografií.

Pravý účet firmy alebo značky spoznáte tak, že sa vedľa názvu jej účtu zobrazuje takzvaný odznak overenia. Symbol je jasne viditeľný a označuje autentickú prezentáciu známej osobnosti, značky alebo inej entity.

TIP REDAKCIE
Shazam a Instagram spúšťajú spoluprácu, týka sa obľúbených príbehov
poukazy
Autentický profil značky s modrým odznakom overenia Foto: Instagram/Reserved.

Samozrejme, menej známe značky hneď nemusia získať odznak overenia. V takomto prípade treba venovať pozornosť publikovanému obsahu, počtu sledovateľov a celkovej komunikácii. Ak takýto účet obsahuje len pár málo fotografií a sledovateľov, akékoľvek výzvy na interakciu je dobré skôr ignorovať.

Ak by si aj významná značka založila Instagram účet len čerstvo, fanúšikov dokáže prilákať cez iné komunikačné kanály – oficiálne internetové stránky, ďalšie sociálne siete alebo napríklad cez sponzorované príspevky a podobne. Výzvy na živelné zdieľanie stránky s prísľubom odmeny nepatria medzi obvyklé praktiky serióznych značiek.

Ako istá výnimka sa môžu javiť súťaže, ktoré značky a firmy zvyknú pre svojich fanúšikov organizovať. V takomto prípade by mala mať súťaž jasné pravidlá – kto sa do nej môže zapojiť, akým spôsobom, počas akého obdobia trvá a pod.

Chýbať by nemal ani priamy odkaz na oficiálny web, kde by mal byť publikovaný podrobný štatút súťaže s podmienkami účasti, informáciami a kontaktom na organizátora.

Odkazy na sociálne siete zverejnené na oficiálnej stránke značky. Foto: reserved.com.

Firmy a značky zvyknú odkazovať na svoje sociálne siete prostredníctvom oficiálnych internetových stránok. Ak má používateľ pochybnosti o pravosti konta na sociálnej sieti, stačí navštíviť oficiálny web značky a nájsť v ňom ikonu Instagramu, Facebooku alebo inej sociálnej siete.

Po kliknutí na ikonu vás web presmeruje priamo na autentický Instagram či Facebook značky.