EÚ opäť obmedzuje motoristov: Od 2020 budú sledovať spotrebu každého šoféra

EÚ pokračuje v snahe obmedziť emisie CO2 na absolútne minimum. Ani nie o mesiac tak môžeme očakávať nové nariadenia týkajúce sa spotreby.

EÚ pokračuje v snahe obmedziť emisie CO2 na absolútne minimum. Ani nie o mesiac tak môžeme očakávať nové nariadenia, ktoré sa zamerajú na monitorovanie spotreby každého majiteľa nového vozidla.

Brusel už pred pár rokmi prišiel s testovacím WLTP (Worldwide Harmonized Light-Duty Vehicles Test Procedure), ktoré výrobcom automobilov poriadne skomplikovalo život. Stopku dostalo niekoľko modelov, ktoré by boli pre automobilky príliš nákladné.

Teraz chce EÚ monitorovanie potiahnuť ešte o krôčik ďalej, vyplýva z nových informácií. Vozidlá vyrobené od 1.1.2020 totiž musia mať inštalované špeciálne zariadenie známe ako FCMFuel Consumption Monitor. Ide o snahu EÚ sledovať reálnu spotrebu každého nového vozidla, ktoré sa objaví na trhu od januára budúceho roku. Momentálne síce nie je jasné, ako to chce Brusel sledovať, no zariadenie inštalované byť musí.

Informácie uchované v pamäti

Informácie o spotrebe tak nové vozidlá budú uchovávať v pamäti, aby mohli byť neskôr zatiaľ nespresneným spôsobom vyhodnocované. Snahou EÚ je, aby reálna spotreba vozidiel odpovedala tomu, čo výrobcovia uvádzajú pri špecifikácii každého modelu.

EÚ upozorňuje, že automobilky majú k dispozícii 12-mesačné prechodné obdobie, počas ktorého môžu implementovať svoje riešenia. Od 1. januára 2021 však systém vstúpi do prevádzky natvrdo. Únia bude tolerovať odchýlku maximálne 5 % z uvádzanej spotreby.

To, ako sa k dátam technici dostanú zatiaľ nebolo rozhodnuté. Uvažovať sa má nad stiahnutím dát počas STK alebo ich kontinuálnom odosielaní na server pri modeloch, ktoré takúto funkcionalitu podporujú, približuje server Autoforum.

Neekologická jazda – vyššie dane?

EÚ chce každého šoféra donútiť, aby jazdil čo najekologickejšie. V hre je teda aj špeciálna daň, ktorá by sa odvíjala od toho, akú spotrebu budete mať. Za športovejšiu jazdu by ste si teda určite priplatili. Doplatiť by na to mohli aj ľudia, ktorí autá zaťažujú viac – napríklad rodiny s plne naloženými autami, ktoré pochopiteľne vykazujú vyššiu spotrebu.

Európska únia však doteraz žiadnu takúto daň neschválila. Nejde teda o niečo, s čím by ste mali počítať. Mať to na pamäti je však dobré.