Astronómovia objavili gigantickú čiernu dieru. Mliečna cesta je oproti nej len zrnko piesku

Rozmery nového objavu dosahujú 40 miliárd násobku veľkosti nášho Slnka. Inak povedané, celkovo by sa do nej vošlo 10 tisíc Mliečnych ciest.

Astronóm Kianusch Mehrgan a jeho kolegovia z Max Planck Institute (Spoločnosť Maxa Plancka) objavili gigantickú čiernu dieru uprostred galaxie Holm 15A, ktorá je od nás vzdialená približne 700 miliónov svetelných rokov.

Ako už informoval server Engadget, novo objavená čierna diera je 40-miliardkrát ťažšia ako naše Slnko, čo je 10-tisíc násobok váhy čiernej diery nachádzajúcej sa uprostred našej galaxie.

Hviezdy buď pohltí, alebo “odhodí”

Astronómovia dokázali čiernu dieru uprostred Holm 15A spozorovať vďaka údajom získaných zo systému ďalekohľadov Very Large Telescope (VLT) sídliaceho v Čile. Tie im umožnili detailne zmapovať kompletnú štruktúru galaxie, pričom zistili aj príčinu jej neobvykle slabého centra (stredu).

Čierna diera je tak silná a gigantická, že najbližšie hviezdy buď úplne pohlcuje, alebo ich doslova odhadzuje na okraj galaxie.

Google vyrába novú miniaplikáciu: Ukáže, koľko času trávime so smartfónom

Mnohí vedci však veria, že toto nie je najväčšia čierna diera, aká sa vo vesmíre nachádza. Prvé miesto údajne patrí čiernej diere nachádzajúcej sa v kvazare s označením TON 618, ktorej hmotnosť sa pohybuje na hranici 66-miliárd násobku Slnka.

Total