Možno si spomínate na prípady, keď po aktualizácii na novú verziu iOS prestali fungovať niektoré iPhony. Presnejšie prestali fungovať tie iPhony, ktoré boli opravené v neoriginálnych servisoch.
Apple sa tak snažil svojím spôsobom potrestať ľudí, ktorí chceli na oprave už aj tak drahého zariadenia ušetriť. Vyzerá to tak, že tieto praktiky Apple rozšíri aj o svoje počítače a notebooky.
Ako server Motherboard informoval, Apple mal pre opravy zaviesť akúsi formu DRM ochrany pred neautorizovanými servismi. Nové opatrenia sa týkajú tohtoročných notebookov rady MacBook Pro s čipom T2 a desktopových iMac Pro.
Pri výmene určitých komponentov si bude musieť autorizovaný servis stiahnuť vlastnú aplikáciu od Apple, ktorá má pre daný model „povoliť“ opravu. Informácie o nových komponentov sa potom nahrajú do T2 čipu, ktorý ich fungovanie v novom systéme povolí.
Problém nastáva vtedy, ak by napríklad neautorizovaný servis takýto softvér nemal. V zariadení by mohol vymeniť spomínané komponenty, no vzhľadom na to, že by neboli „odobrené“ aplikáciou od Apple, systém by jednoducho nefungoval. Samotná aplikácia sa volá Apple Service Toolkit 2 System Configuration Suite a dostanú ju všetky autorizované servisy, no nikto iný. Zároveň sú, uhádol si, podstatne drahšie než neautorizované servisy, ktoré by v mnohých prípadoch opravu zvládli rovnako dobre.
Dostávame sa teda do situácie, keď si môžeme položiť otázku či si dané zariadenia skutočne kupujeme alebo sa stávame len akýmisi „prenajímateľmi“. Ak si s notebookom alebo počítačom, za ktorý som zaplatil plnú sumu nemôžem robiť, čo chcem, som jeho majiteľ? Podľa Apple áno.
Momentálne ešte opravy fungujú, čo vyskúšali technici z iFixit. V pravidlách Apple servisov sa už však uvádzajú nové podmienky, takže je len otázkou času, do kedy to tak ostane.