Foto © By Clément Grandjean - Own work, CC BY-SA 4.0, wikimedia.org

Sen mnohých z nás sa možno už onedlho predsa len stane realitou. Elektronické športy môžu byť bez akejkoľvek štipky humoru súčasťou programu olympijských hier, ktoré prebehnú v roku 2024 priamo v Paríži. 

Presne tak, podľa informácií od The Associated Press vieme, že spolupredseda parlamentného výboru, Tony Estanguet, by mal v neďalekej budúcnosti diskutovať so zástupcami eSportu a Medzinárodnej olympijskej komisie o možnostiach realizácie kontroverznej zmeny. Pokiaľ sa tak naozaj stane, pôjde o veľmi významný okamih ako pre elektronický šport, tak aj pre celý svet.

Zatiaľ je ale všetko iba na začiatku.

Ako píše web NBC Sports, Estanguet vníma súťaženie v digitálnej zdatnosti za legitímny šport, a preto by malo byť súčasťou moderných olympijských hier. V opačnom prípade vedia prísť o neustále väčšie publikum, ktoré tvoria mladšie, k eSportu viac naklonené vekové kategórie.

Hrubý obraz programu hier bude známy niekedy počas roka 2019, pričom posledné rozhodnutia o realizácii historickej zmeny prebehnú po skončení olympijských hier v roku 2020. Tie sa uskutočnia v japonskom Tokiu.

Je hranie na počítači naozaj šport?

Ako sa elektronický šport dostáva do hlavného spotrebiteľského prúdu, vyvstáva mnoho otázok, ktoré súvisia s tým, či ho možno považovať za bežný šport alebo nie. A najhoršie je, že rozdielne názory prevládajú aj medzi odborníkmi. Zatiaľ, čo jedna strana tvrdí, že áno, tá druhá sa nevzdáva názoru, že klikanie po myške a klávesnici s ním nemá nič spoločné.

Dôverovať tu môžeme jedine tak vede a jej dôveryhodným výskumom, medzi ktoré patrí aj práca nemeckých vedcov z miestnej športovej univerzity.

eSport podujatie (Foto © BagoGames / flickr.com)

Odborníci z Kolína nad Rýnom totiž zistili, že profesionálni hráči digitálnych hier čelia podobnej fyzickej námahe, akej sú vystavení aj bežní športovci. Na čele celkom zaujímavého výskumu stál profesor Ingo Froböse, ktorého začali takzvaní kyberatléti zaujímať približne šesť rokov dozadu. Postupom času im začal venovať viac a viac svojej pozornosti, a to z neho nakoniec spravilo jedného z prvých vedcov zameraných na profesionálnych eSport hráčov.

A k čomu teda dospeli? Z nižšie uvedených slov je jasné, že hranie na počítačoch možno považovať za normálny druh športu, kde si vedia dvaja alebo viacerí hráči porovnávať schopnosti.

Boli sme ohromení ako požiadavkami na motorické schopnosti, tak aj na ich kapacity. eSport atléti zrealizujú za jednu minútu viac ako 400 pohybov po klávesnici a myši, štyrikrát viac ako bežný človek.“

Ako dôkaz tu ale existuje aj výška stresu, ktorá dosahuje úrovne, akej je vystavený vodič závodného automobilu. „Toto sa kombinuje s vysokým tepom, občas dosahujúcim aj 160 až 180 úderov za minútu, čiže ekvivalent toho, čo prebieha počas veľmi dlhého behu, takmer tak dlhého ako maratón,“ dodal profesor na margo kontroverznej témy, aby tak pomohol verejnosti dospieť k jasným záverom.