Keď internetom kolovali chýry, že Apple plánuje predstaviť svoj prvý mobilný telefón, vtedajší giganti z priemyslu len mávli rukou, akoby vôbec o nič neišlo. Mali však pravdu, v roku 2007 by ani toho najväčšieho pesimistu nenapadol tak katastrofický scenár, aký nasledoval po príchode iPhonu na pulty obchodov.

Náklad pokročilých technologických inovácií spôsobil obrovské zemetrasenie a kto mu nevenoval dostatok pozornosti, tak ho skôr či neskôr čakal krutý osud. Spoločnosti ako Nokia či BlackBerry onedlho padli na kolená a niečo podobné môže v automobilovom priemysle – bez akejkoľvek štipky humoru – už onedlho spôsobiť avizovaný Model 3 z dielne amerického výrobcu Tesla, ktorého čaká v druhej polovici tohto roka doslova hviezdny príchod na svet.

Elon Musk dostane podobnú príležitosť, akú pred desiatimi rokmi dostal aj Steve Jobs. Príležitosť, ktorou navždy zmenil podobu a fungovanie ako mobilných telefónov, tak aj úplne celého mobilného priemyslu.

Tesla Model 3 (zdroj: Tesla)

Technológie musia byť príťažlivé

Tesla má s Apple spoločnú jednu veľmi podstatnú vec – vytvorili nesmierne silný technologický kult. Ten stojí na nesmierne lojálnych fanúšikoch (zákazníkoch) a ako vieme z nedávnej histórie, disponuje nepredvídateľnou mocou. Majiteľa iPhonu totiž nezaujíma, či existuje lepší model od konkurencie, ale či existuje lepší model od Applu. Žiadny iný výrobca pre neho jednoducho neexistuje, hoci ponúka modernejšie vybavený produkt za citeľne skromnejšiu sumu.

Vytvoriť neopísateľne oddaný kult, aký dokázala vytvoriť aj spoločnosť Apple a Tesla, dokáže hocijaká iná spoločnosť. Musí však splniť dva základné predpoklady – mať za lídra vizionára, ktorý tuší, akým smerom pôjde technologický vývoj, a zároveň vyrábať produkty, ktoré nielen, že fungujú, ale aj pekne vyzerajú. Technológie samé o sebe nestačia, musia byť niečím príťažlivé. Potom sa o ne začnú zaujímať aj tí, ktorí im dovtedy nevenovali takmer žiadnu pozornosť.

Používateľa musí baviť používať auto podobne, ako nás dnes baví používať naše telefóny. Preto je o elektromobily čoraz väčší záujem – ide v podstate o smartfón na štyroch kolesách. Má predsa veľký dotykový displej, nepretržité pripojenie k mobilnému internetu aj vlastný čipset, dostáva softvérové aktualizácie a čerpá šťavu z vlastného akumulátora elektrickej energie. Ak k tomu primiešate ešte aj využitie solárnych panelov alebo priekopnícku značku s jasnou víziou do budúcnosti, recept na úspech je na svete.

Počet koní a ani priemerná spotreba v 21. storočí už pomaličky nikoho nezaujíma. S rastúcou hrozbou globálneho otepľovania sa do popredia dostávajú úplne iné vlastnosti, ktoré dokážu pritiahnuť pozornosť potenciálnych zákazníkov. A toto si musia tradičné automobilky uvedomiť – už nič nebude také ako posledných 100 rokov.

Interiér Tesly (zdroj: Flickr)

Model 3 je novodobý iPhone

Analytici, a nielen tí (aj Steve Wozniak), predpokladajú, že cenovo dostupný Model 3 spôsobí v druhej polovici roka 2017 veľmi podobnú situáciu, akú zhruba pred dekádou spôsobil aj prvý iPhone. Pokiaľ sa tak predsa len stane, už dnes nebezpečne vyzerajúci kult Tesly nadobudne enormne obrovskú silu, ktorá spôsobí hromadnú migráciu fanúšikov renomovaných značiek k portfóliu amerického výrobcu.

Ako ľudia začali zahadzovať technologicky zastaralé Nokie alebo BlackBerry smartfóny a vymieňať ich za iPhony s jedinečným vizuálnym prevedením a s veľkým multitouch displejom, v blízkej budúcnosti by mohlo nastať presne to isté, avšak s automobilmi. Motory fungujúce prostredníctvom spaľovania odumretých tiel rastlín a živočíchov vrátane komplexnej mechaniky nahradí jednoduchý elektromotor bez jedinej emisie vrátane komplexnej konektivity.

Tesla disponuje všetkými kľúčovými predpokladmi, akými v roku 2007 disponovala aj spoločnosť Apple, preto sa odhaduje, že jej trhová hodnota narastie až na niekoľko stoviek miliárd dolárov. Dnes sa pohybuje okolo 60 miliárd, čo je viac ako súčasná hodnota nemeckej ťažkej váhy BMW, a to sériová výroba Modelu 3 ešte ani nezačala. Investorov však zaujíma predovšetkým budúcnosť, nie súčasnosť a už vôbec nie minulosť.

Teraz by sa mali mať na pozore mená ako je Daimler (Mercedes) či taký Volkswagen, pretože môžu v rebríčku najhodnotnejších automobiliek jedného dňa skončiť za progresívnou spoločnosťou vizionára Elona Muska. Stačí iba, ak si budú robiť veci po svojom a nezačnú brať ohľad na tempo či smerovanie technologických inovácií. Hrdosť ich môže stáť úplne všetko, čo za tie roky krvopotne vybudovali.