Úvod Veda Vesmír

Vesmír

TECHBYTE Veda vám ponúka najnovšie správy o dianí vo vesmíre či už ide o novinky alebo analýzy. Napíšeme o najnovších objavoch NASA alebo o ďalšom štarte rakety SpaceX na medzinárodnú vesmírnu stanicu. Zoberieme ťa na poznávaciu cestu k novým exoplanétam, počasí vo vesmíre a oveľa, oveľa viac.

Starman oslavuje: Elektromobil Tesla Roadster obletel Slnko

Starman, ktorý cestuje v Tesle Roadster naprieč vesmírom, obletel okolo Slnka. Stalo sa tak po viac ako roku a pol od vzletu.

NASA úspešne otestovala dvojicu družíc poháňaných vodou

NASA na orbitu Zeme vyslala dve netradičné družice v tvare kocky s hranou o veľkosti 10 centimetrov. Ich vzájomná vzdialenosť tvorila 9 kilometrov.

Projekt Kilopower: Jadrový reaktor by mohol byť na Mars vyslaný do roku 2022

Rozmery prototypu sa dajú prirovnať k bežnej chladničke, teda by sa do rakety mal zmestiť bez väčšej námahy. Poskytnúť dokáže približne 40 KW energie.
Astronaut

3-ročná prax aj titul: Toto všetko musí spĺňať kandidát na astronauta

Veľa ľudí závidí astronautom ich prácu. Len málokto však vie, čo všetko musí dotyčný spĺňať a cez čo všetko si musí prejsť.

Astronómovia objavili gigantickú čiernu dieru. Mliečna cesta je oproti nej len zrnko piesku

Rozmery nového objavu dosahujú 40 miliárd násobku veľkosti nášho Slnka. Inak povedané, celkovo by sa do nej vošlo 10 tisíc Mliečnych ciest.

Do Jupitera vrazil obrovský meteorit. Na fotografiách bolo vidno len záblesk

Zrážka po sebe zanechala len "malý" záblesk. Jupiter je však 11,2-krát väčší ako Zem, čo znamená, že o až tak "malom" meteorite nehovoríme.

Superpočítač v priebehu troch týždňov vytvoril milióny virtuálnych vesmírov

Vďaka tomuto projektu dokážu ľudia nie len lepšie porozumieť tomu, ako sa vyvíjajú galaxie, ale taktiež potvrdzuje či spochybňuje existujúce teórie.

Rover Curiosity od NASA oslavuje: Po Marse jazdí už celých 7 rokov

Začiatkom tohto roku sa musel americký národný úrad pre letectvo a vesmír, NASA, rozlúčiť s roverom Opportunity.

Sonda Parker sa už druhýkrát ocitla neuveriteľne blízko Slnka. Zozbierala a odoslala vyše 22 GB dát

V priebehu posledných mesiacov sa Parker Solar Probe dostala k nášmu Slnku bližšie ako ktorýkoľvek iný ľudský výtvor, a to hneď dvakrát.
Ilustračný obrázok

Hviezdne vojny klopú na dvere. Francúzsko vybaví vesmírne satelity útočnými lasermi

Francúzsko len pred nedávnom oznámilo, že vytvorí novú bojovú jednotku, ktorú zamerajú na vesmír a všetko, čo s ním určitým spôsobom súvisí.
Hayabusa2

VIDEO: Takto prebehlo odobranie vzorky z asteroidu. Japonsko to natočilo na kameru

Japonská agentúra JAXA odobrala druhú vzorku nerastu z asteroidu Ryugu. Precízna práca vesmírnej sondy bola navyše i zaznamenaná.

LightSail2: Takto vyzerá kozmická loď, ktorú poháňa len slnko

Netradičná kozmická loď LightSail2 doslova rozvinula svoje plachty, ktoré sú tenšie ako ľudský vlas a zaberajú plochu o rozhlohe 32 štvorcových metrov.
Starship

Elon Musk hlási úspech: Vesmírna raketa Starship má za sebou prvý testovací let

Vesmírna raketa SpaceX má za sebou úspešný test pohonného systému. Prototyp Starship vzlietol do výšky pár metrov nad zemou

VIDEO: Tieto dve mŕtve hviezdy okolo seba obiehajú každých 7 minút

Aj keď ich vedci študujú už roky, hviezdu sú pre ľudstvo stále jednou veľkou záhadou. Pravdivosť tohto tvrdenia posilňuje aj najnovší objav, ktorým sú dvaja obiehajúci sa bieli trpaslíci.

Od golfových loptičiek po rodinnú fotografiu: Astronauti misií Apollo na Mesiaci zanechali celkovo 106 objektov

Každý vie, že členovia posádky modulov z misií Apollo po sebe na Mesiaci museli zanechať určité pamiatky.